نبض معاملات مسکن در دست اقشار متوسط و پایین

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقاضای غالب در شهر تهران مربوط به محدوده‌های زیر قیمت و خانه‌های ارزان تر از متوسط قیمت شهر است.
نبض معاملات مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، سهم منطقه ۱ به عنوان گرانترین محدوده شهر تهران از معاملات مسکن فقط ۴.۳ درصد است که دهمین منطقه از نظر سهم خرید و فروشها به حساب می‌آید. این نشان می‌دهد نبض معاملات مسکن در دست اقشار متوسط و پایین است.

دست کم شش نمایه از بازار مسکن شهر تهران، تمایل طرف تقاضا به خانه‌های پایین‌تر از عرف بازار را نشان می‌دهد اما به دلیل پایین بودن توان خرید، سهم مناطق ارزان قیمت از تعداد معاملات شهر تهران به طور محسوسی پایین است.

اگرچه متوسط قیمت مسکن در تهران به ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسیده، قیمت مسکن در ۷۳ درصد مناطق زیر نرخ میانگین قرار دارد.

اما سهم بالای سه منطقه‌ی دارای قیمت بالاتر از متوسط شهر یعنی مناطق ۵، ۲ و ۴ از معاملات شهر تهران که آذرماه امسال جمعا ۳۱ درصد معاملات را به خود اختصاص دادند به اثرگذاری این مناطق بر معدل کل منجر شده که به نوعی ضعف آمار را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر کنار گذاشتن متوسط قیمت ۶۹ میلیون تومان منطقه ۱ که البته منطقه‌ی پرمعامله‌ای در تهران نیست می‌تواند به طور محسوسی معدل کل را کاهش دهد.با این حال سهم پایین مناطق جنوبی تهران از معاملات، اثرگذاری این مناطق بر آمار کل را کاهش داده است.

نبض معاملات مسکن در کدام منطقه است؟

نبض معاملات مسکن در کدام منطقه است؟

در حال حاضر هیچ‌یک از مناطق ۱۶ تا ۲۱ در بین مناطق پرمعامله تهران قرار ندارند. شش منطقه مذکور در آذرماه امسال جمعا ۱۰ درصد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند؛ در حالی که سهم ۲۷ درصدی از تعداد مناطق دارند.

مطلب پیشنهادی:  سرانجام تخلفات ساختمانی چه می‌شود؟

آذرماه ۱۴۰۰ در منطقه ۱۹ تهران فقط ۹۷ معامله انجام شده که کمتر از ۱ درصد کل معاملات بود. تعداد معاملات منطقه پنج تهران ۱۴ برابر معاملات منطقه ۱۹ است.

بررسی واحدهای عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران نیز گویای آن است که اغلب خانه‌ها در نیمه شمالی تهران و اکثرا در مناطق ۱، ۲ و ۵ هستند که از رکود معاملات در شمال و غرب پایتخت حکایت دارد.

به طور کلی توزیع مناطق شهر تهران بر حسب سهم از تعداد معاملات نشان می‌دهد آذرماه ۱۴۰۰ مناطق ۵، ۱۰، ۲، ۴، ۱۴، ۸، ۷، ۱۵، ۱۱ و ۱ به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم قراردادهای خرید و فروش را به خود اختصاص دادند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «اصفهان دیگر ظرفیت سکونت جدید ندارد» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …