وضعیت قیمت بازار مسکن در سال 1401

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ها مانند مجوز ساخت قرار می‌گیرد.
وضعیت قیمت بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، وضعیت قیمت بازار مسکن در سال جاری دومین بازار سودآور در شش ماهه نخست سال بوده است. در طی نیمه نخست امسال در بین چهار بازار مالی طلا، دلار، مسکن و بورس، بیشترین میزان افزایش قیمت را دلار داشته است.

قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، زمین و سایر هزینه‌ها مانند مجوز ساخت قرار می‌گیرد. به‌طورکلی قیمت مصالح به میزان 60 درصد، زمین 30 درصد و سایر هزینه‌ها 10 درصد بر قیمت مسکن تاثیر خواهند گذاشت.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت وضعیت بازار مسکن نرخ ارز و دلار است. باید توجه داشته باشید که بعد از افزایش قیمت دلار، قیمت منزل به‌سرعت افزایش نخواهد یافت و به همین دلیل بعد از افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید منزل بالا می‌رود و به‌طورکلی در کشور ما با افزایش قیمت تقاضا بالا می‌رود.

تحلیل وضعیت قیمت بازار مسکن

حوزه مسکن حوزه بسیار پیچیده و مهمی است که اکثر دولت‌ها سعی در اشتغال بخش ساختمان و مسکن دارند. بخش مسکن به سطح رکود برسه همه‌ی دولت‌ها می‌دانند که رکود این بازار سبب افزایش نرخ بیکاری در بین افراد فقیر می‌شود و درنهایت نرخ فقر بالا خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی:  ثبات نرخ پایه ساخت مسکن ملی

80  درصد تقاضا برای مسکن، تقاضای سکونت‌گاهی است بدین معنی فرد می‌خواهد چندین سال در آن سکونت کند. وقتی مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن تمایل به عرضه مسکن پیدا می‌کنند.

20 درصد برای به‌دست آوردن سود، اقدام به خرید مسکن می‌کنند به‌همین منظور در زمان رونق خرید می‌کنند و در زمان رکود منازل خود را می‌فروشند. قدرت قیمت‌گذاری در زمان رکود به دست تقاضاکننده است و شروع دوران رونق در دست عرضه‌کننده است.

اکثر دولت‌ها در زمان رونق دخالتی در بازار مسکن نمی‌کنند اما در زمان رکود با گذاشتن وام و سایر تسهیلات قصد دارند بازار مسکن را حمایت کنند تا دچار بحران نشوند. که معمولا بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد تا دولت اقدام می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نوسازی 300 هزار واحد مسکونی فرسوده» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن

با توجه به آمارهای منتشر شده، در هر ماه حداقل 50 هزا مستاجرکم درآمد داریم که برای تامین اج…