خانه سلامتی آلزایمر، پیشگیری با رژیم غذایی

آلزایمر، پیشگیری با رژیم غذایی

۰
0
حتی تصور اینکه تمام افرادی که دوستشان داریم، تاریخ و حتی خودمان را فراموش کنیم ترسناک است. اما این دقیقا همان چیزی است که چندین میلیون انسان در حال رنج کشیدن از آن هستند. بیماری آلزایمر!

فراموشی خفیف در سال‌های اولیه آلزایمر روی می‌دهد، سپس به تدریج این فراموشی گسترش یافته و شامل مشکلات جدی در حافظه، زبان و استدلال انتزاعی می‌شود تا جایی که این اختلال مغزی در نهایت توانایی عملکرد را از قربانیانش می‌گیرد. در این بخش از مجله دلتا درباره تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از آلزایمر صحبت خواهیم کرد.

علی رغم تحقیقات گسترده، هنوز علت و درمان آلزایمر معلوم نیست. متخصصان بر اساس یک تئوری می‌گویند که ترکیبی پیچیده از عوامل ژنتیک، محیط و سبک زندگی منجر به کاهش قدرت شناختی در انسان می‌شوند، بنابراین همچنان بر اینکه دقیقا چطور آلزایمر اتفاق می‌افتد و چگونه می‌‌توان از آن جلوگیری کرد، کار و تحقیق می‌شود. یکی از موضوعاتی که باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، رژیم غذایی است. هرچند که هنوز به طور دقیق مشخص نشده، اما غذاهای به خصوصی وجود دارد که به دلیل ارتباط خاصشان با آلزایمر به دقت مورد تحقیق قرار گرفته اند.

بهبود آلزایمر

اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین‌های B

خانم تارا هاروود، متخصص تغذیه در کلینیک اوهایو می‌گوید:” چند تحقیق، ارتباطی بین تغذیه سرشار از مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و کاهش آلزایمر نشان داده‌اند. هرچند که تحقیقات بیشتری باید قبل از هر نوع نتیجه گیری، صورت گیرد.”

هاروود می‌گوید:” هرچند که هنوز موثر بودن هیچ یک از ویتامین‌های B6 و B12 اثبات نشده است، اما داده‌های یک تحقیق نشان می‌دهد که در بین افرادی که مصرف اسید فولیک بیشتری داشته اند، میزان آلزایمر کمتر است”.

درمان آلزایمر

آنتی اکسیدان ها

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از: انواع توت‌ها، سبزیجات تیره یا نارنجی رنگ، آجیل و لوبیا، تحقیقات نشان داده است، در بین موش‌هایی که بیماری آلزایمر وجود دارد، بعد از آن که تمشک و توت فرنگی به عنوان غذا داده می‌شود، عملکرد ذهنی بهبود می‌یابد. چای سبز نیز میزان آنتی اکسیدان بالایی دارد، هرچند هنوز به طور مشخص اثبات نشده است که چای سبز موجب پیشگیری از آلزایمر می‌شود اما نشان داده شده که نوشیدن ۵ فنجان در طول روز، می‌تواند میزان خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

چند تحقیق اخیر که توسط محققان بخش عصب شناسی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک انجام شد، به دنبال تاثیرات بازدارنده احتمالی در بین رژیم‌های رایج در میان مردم کشورهای اطراف دریای مدیترانه مثل یونان بود. به طور عمده رژیم غذایی مدیترانه ایی، شامل میوه، سبزیجات، لوبیا، ماهی، روغن زیتون، مقداری غذاهای لبنی و میزان کمی از گوشت و مرغ است. هر چند که تحقیقات بیشتری لازم است، اما نتایج نشان داد که خطر پیشرفت آلزایمر و میزان مرگ و میر در بین افرادی که دچار این بیماری هستند، کاهش یافته است.

رژیم غذایی

بیشتر ببینید در سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین بخوانید

ویروس کرونا و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی

استفاده طولانی از ماسک، هنگامی که به درستی استفاده شود هیچ مشکلی در پی ندارد. این کار، نه …