گوسفند دریایی؛ بانمک‌ترین موجود آب‌های آزاد

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از موجودات دریایی چه می‌دانید؟ کدام‌یک از موجودات دریایی برای شما جذابیت بیشتری دارند؟ آیا می‌دانید هر موجودی که روی زمین راه می‌رود یک نمونه جذاب و بانمک یا ترسناک و خطرناک هم در دریا دارد؟ مثلا گوسفند دریایی نمونه چند میلی‌متری همان گوسفند خودمان در زیرآب‌های آزاد است.
گوسفند دریایی

گوسفند دریایی، نمونه بسیار کوچک‌شده گوسفند خشکی است که به‌جای پشم بر روی بدنش گیاه سبز شده است و تنها جانوری است که فتوسنتز می‌کند! همراه دلتامگ با این موجود شگفت‌انگیز بانمک بیشتر آشنا شوید.

گوسفند دریایی چیست؟

در دریا نرم‌تنان بسیاری وجود دارد که حلزون‌های دریایی یکی از انواع آن‌هاست. در میان گونه‌های مختلف حلزون‌های دریایی، جانداری شگفت‌انگیز با ظاهری بسیار بانمک وجود دارد که به آن گوسفند دریایی می‌گویند. از کشف این جانور بامزه تنها سه دهه می‌گذرد!

چرا به این گونه نرم‌تن گوسفند دریایی می‌گویند؟

ظاهر این جاندار بسیار شبیه به گوسفند خشکی است و چهره آن دقیقا شما را یاد گوسفند می‌اندازد درحالی‌که به‌جای پشم در پشت خود گیاه دارد و از طریق آن‌ها فتوسنتز می‌کند! رنگ سبز این موجود هم دقیقا به خاطر فرایند کلپتوپلاستی در عمل فتوسنتز است.

طول این موجود بانمک از  یک تا ۵ میلی‌متر متفاوت است و دو چشم مهره‌ای سیاه و دو راینوفور (شاخک) بلند دارد. شاخک‌های این موجود می‌توانند ترکیبات شیمیایی آب را تشخیص دهند. همچنین، در مسیریابی، پیدا کردن منابع غذایی و محافظت از این موجود در برابر شکار به او کمک می‌کنند.

گوسفند دریایی چیست؟

عمر گوسفند بانمک دریایی چقدر است؟

عمر این موجود بانمک به‌ندرت از یک سال عبور می‌کند. گوسفند دریایی می‌تواند در مواقع خطر در میان جلبک‌ها مخفی شود و رنگ خود را تغییر دهد تا از دید دشمنانش پنهان شود.

مطلب پیشنهادی:  رابطه نامشروعی که مجازاتش اعدام است

گوسفند دریایی از چه چیزی تغذیه می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم این جانور فتوسنتز می‌کند؛ یعنی نور خورشید را جذب می‌کند و از طریق آن انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. همچنین کرک‌های ظریف روی پوستش به او این اجازه را می‌دهند که از سلول‌های جلبک‌ها برای تامین انرژی و تولید سم مورد نیاز خود استفاده و رژیم غذایی خود را تکمیل کند. این جانور تنها جاندار غیر تک‌سلولی‌ است که توانایی فتوسنتز دارد!

گوسفند دریایی از چه چیزی تغذیه می‌کند؟

گوسفند دریایی کجا زندگی می‌کند؟

آب‌های جنوب شرقی آسیا از اقیانوس هند تا آرام، نزدیک فیلیپین، ژاپن و اندونزی مکان‌هایی هستند که می‌توان در آن‌ها این جانور بامزه را پیدا کرد. آن‌ها را می‌توانید لابه‌لای انواع خاصی از جلبک‌های سبز ببینید. با این حال در آب‌های اقیانوس آرام گودالی به اسم گودال ماریانا وجود دارد که ترسناک‌ترین موجودات دریایی در آن زندگی می‌کنند.

تعداد کلمات مطلب: 361

اپلیکیشن مجله دلتا

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    20 دی 1402 در 1:04 ق.ظ

    خوب

    پاسخ

    • زینب پروانه

      20 دی 1402 در 8:51 ق.ظ

      ممنون از همراهیتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    29 دی 1402 در 1:59 ب.ظ

    وای خدای من چقدر قشنگه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

طرز تهیه ترشی انبه تند به سبک جنوبی ها

ترشی انبه یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌ها است که از آسیای جنوبی و جنوب شرقی وارد ایران شده است.…