نکات مهم قبل از خرید ملک اداری

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هزینه‌ خرید یا اجاره ملک اداری بالاست و چون می‌تواند بخش قابل‌ توجهی از سرمایه‌‌‍ شما را درگیر کند، اگر بدون سنجیدن جوانب کار دست به انجامش بزنید ممکن است در ادامه‌ مسیر شما را به دردسر بیاندازد.
خرید ملک اداری

شاید شما فکر کنید خرید ملک اداری تفاوتی با خرید یک آپارتمان مسکونی ندارد، اما باید بدانید کارآیی این ملک‌ها با هم فرق می‌کنند، بنابراین دانستن نکاتی مهم قبل از خرید ملک اداری و تفاوت قیمت ملک اداری با مسکونی واجب است که در این مطلب از دلتامگ به آن می‌پردازیم.

نکات مهم خرید ملک اداری

خرید ملک اداری با خرید خانه متفاوت است و رویکرد شما در مورد املاک اداری کاملاً متفاوت است. در خرد ملک نجاری به این نکته توجه داشته باشید که شما به دنبال خانه ای مناسب برای زندگی نیستید. بنابراین باید این موضوع را درنظر بگیرید که خرید ملک اداری و یا تجاری بسیار خطرناک‌تر از خرید ملک مسکونی است. وقتی شما تصمیم به خرید یک ملک اداری می‌گیرید، در واقع وارد یک سرمایه‌گذاری جدید می‌شوید و هرگز نمی دانید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. سرمایه‌گذاری در املاک اداری نیاز به تجزیه و تحلیل کامل و مقایسه همه گزینه‌های موجود دارد.

خرید ملک اداری

تفاوت قیمت ملک اداری با مسکونی

خرید مل در هر شرایطی برای مالک سراسر از منفعت است؛ اما به دلیل چند برتری که ملک اداری از آن برخوردار است و در ادامه به آن اشاره می‌کنیم ملک اداری از قیمت بالاتری نسبت به مسکونی برخوردار است.

  • ملک اداری همان طور که ذکر شد، دارای سند اداری است و معمولا در فضایی با دسترسی بهتری قرار دارد.
  • ملک اداری می تواند در هر زمان اقدام به تغییر کاربری نماید ولی ملک مسکونی با موقعیت اداری، معمولا با دردسر بسیاری می تواند موقعیت اداری شلوغ یا پرتردد داشته باشد.
  • ملک اداری با گذشت زمان، از قیمت آن کاسته نخواهد شد حتی اگر عمر زیادی داشته باشد. اما ملک مسکونی اگر سال ساخت آن افزایش یابد، از قیمت آن نسبت به سایر املاک نوساز کاسته خواهد شد.
  •  ملک اداری به نسبت ملک مسکونی، رقابت کمتری در خرید و فروش دارد. شاید این موضوع مربوط به سرانه کم فضای اداری در تهران باشد.

شرایط سکونت در ملک اداری چگونه است؟

سکونت در ملک تجاری، به صراحت در قانون شهرداری مورد ممنوعیت قرار نگرفته است و ممنوعیت قانون‌گذار تنها در بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ درج شده است. دلیل این ممنوعیت این است که تصور کنید در یک ملک تجاری مالک یکی از واحدها به همراه خانواده خود در آنجا سکونت کند. بدون شک چنین وضعیتی هم برای ساکنین واحد مذکور و هم برای انتظام امور شهر و حتی امنیت اجتماعی دردسر ساز خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  جعل اسناد ملکی چه مجازاتی دارد؟

بهره بردای ملک اداری به چند صورت امکان‌پذیر است

  •  املاکی که سند اداری دارند و شما می‌توانید هر نوع دفتری را در آن‌ها راه بیندازید. این املاک اجازه‌ نصب تابلو دارند و البته قیمتشان بالاست.
  • املاکی که سند مسکونی دارند، اما بخاطر موقعیتشان مناسب دفاتر کارند. طبق قانون در این املاک فقط مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص راه‌اندازی کند.
  •  املاک مسکونی با موقعیت مسکونی شرایطی شبیه به املاک با موقعیت اداری دارند، تنها تفاوتشان این است که موقعیتشان چندان دلخواه صاحبان کسب و کار نیست، اما همچنان مالک می‌تواند چند نوع دفتر کار خاص در آن راه‌اندازی کند.

ویژگی های اصلی ملک اداری

ویژگی های اصلی ملک اداری

بعد از انجام مراحل اولیه برای خرید ملک اداری باید برخی نکات مهم و کلیدی را در نظر گرفت تا به هدف اصلی خرید ملک اداری رسید؛ از قبیل:

  • یک ملک اداری باید موقعیت مکانی خوبی داشته باشد
  • نزدیکی به دفترکار سایر همکاران یا مکان‌های مورد نیاز
  • دفترکار متراژ مناسبی داشته باشد
  • ملک باید قیمت مناسبی داشته باشد
  • ملک انتخابی باید امکانات مناسبی داشته باشد
  • ملک باید ظاهری مناسب داشته باشد
  • دارای نور طبیعی باشد
  • میزان پایداری و مقاومت ساختمان
  • وجود پارکینگ، انباری و آسانسور: پارکینگ داشتن یک ملک اداری،دقیقا مانند ملک مسکونی، اهمیت بالایی دارد.

بعد از خرید ملک اداری تجاری تکلیف برخی موارد باید روشن شود!

  • تعیین تکلیف انشعابات آب، برق، گاز
  • نحوه تصفیه هزینه شارژ و سایر هزینه های مشترک با مالک قبلی
  • وجود پارکینگ و انباری سندی یا مشاع .
  • تعیین تکلیف مالیات بر مشاغل
  • وجود یا عدم وجود حق سرقفلی

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات مهم به هنگام انجام معاملات در آژانس های املاک» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

بیشتر ببینید در نکات معاملاتی

همچنین بخوانید

مراحل دریافت استعلام وکالتنامه فروش ملک

اگر قصد فروش ملک از طریق وکالتنامه را دارید، توجه به یکسری نکات و قوانین برای شما لازم است…