نکات مهم به هنگام انجام معاملات در آژانس های املاک

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خرید یا اجاره و رهن مسکن به طور معمول از طریق مراجعه به آژانس‌ها یا بنگاه‌های معاملات ملکی میسر می‌شود
معاملات در آژانس های املاک

یکی از اساسی‌ترین نیازها و در حقیقت مهمترین دغدغه امروز شهروندان، تهیه مسکن در قالب خرید یا اجاره و رهن است و چون انجام معاملات در آژانس های املاک امکان پذیر است از این رو بهتر تا پایان این مقاله با «مجله ملکی دلتا» همراه باشید.

آگاهی از مسایل اولیه و مقدماتی در رابطه با خرید و فروش آپارتمان، املاک و مستغلات و نحوه فعالیت و معاملات در آژانس های املاک ضروری است.

عقد یا قرارداد و یا معامله عبارت است از این که یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند که مورد توافق آنها باشد.

این موضوع در حالی است که نظر به اینکه نقل و انتقال اموال غیر منقول از نظر قوانین ثبتی تابع تشریفات خاصی است، شخصی مالک شناخته می‌شود که سند رسمی به نام او صادر شده است.

روال کار در آژانس های املاک عمدتاً بدین نحو است که افرادی که درصدد فروش املاک خود هستند، مستقیماً به آژانس املاک مراجعه کرده و اعلام مشخصات ملک خود، شرایط فروش ملک را به آنها بیان می‌کنند یا از طریق آگهی‌های روزنامه این اقدام را انجام می‌دهند.

مشاوران املاک متناسب با شرایط خریداران

نحوه فعالیت بنگاه‌های مشاوران املاک متناسب با شرایط خریداران

دسته اول از خریداران، شهروندانی هستند که برای تهیه مسکن یا زمین یا … به آژانس‌ها مراجعه می‌کنند و در ابتدا خود با مشاوران آژانس‌ها وارد گفت‌وگو می‌شوند

اما اگر همین شهروندان قصد خرید اقساطی و … داشته باشند، فایل‌های فوق را به آنها می‌دهند. در نهایت نیز در صورت توافق با یکدیگر، ملک مورد نظر را رویت کرده و برای انعقاد قرارداد فروشنده را به دفتر خود دعوت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  10 میلیون خانوار در ایران زیر خط فقر مسکن هستند!

دسته دوم از خریداران ممکن است بساز و بفروش‌ها باشند که عمدتاً خانه‌های کلنگی و زمین‌ها را از طریق مشاوران املاک از فروشنده خریداری می‌کنند. باید دانست که فعالیت عمده و گسترده مشاوران در این مرحله و جایی که خود به عنوان خریدار وارد عمل می‌شوند، متمرکز است.

دسته سوم از خریداران نیز همان مشاوران املاک هستند.

امکان الزام انجام معاملات در آژانس های املاک

اصولاً قراردادهای خصوصی که بین اشخاص منعقد می‌شود، تا زمانی که مورد مخالفت و منع قانونگذار قرار نگیرند، بین آنان معتبر و لازم‌الاجرا است و در این بحث فرقی بین قرارداد خصوصی در قالب سند رسمی و اسناد عادی وجود ندارد.

در صورتی که فروشنده دارای سند مالکیت رسمی، از انجام تشریفات ثبتی خودداری کند، خریدار می‌تواند از طریق محاکم قضایی وی را به تنظیم سند رسمی ملزم کند.

برای استحکام قرارداد تنظیمی در فرم اتحادیه مشاوران املاک، ذیل بیع‌نامه‌ها قسمتی برای امضای شهود قرار داده شده است که توصیه می‌شود حتماً این قسمت توسط شهود قابل اعتماد امضا شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «نکات قانونی تغییرکاربری ملک از مسکونی به تجاری» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

پیش بینی قیمت مسکن در سال 1403

با توجه به آمار رسمی ارائه شده توسط  بانک مرکزی  و به نقل از محمد جندقی کارشناس حوزه قیمت …