شرایط دریافت زمین رایگان چیست؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آمارها می‌گوید نرخ باروری در ایران از ۲٫۱ به ۱٫۷ درصد رسیده است. حالا مدتی است که دولت و مجلس می‌خواهند با سیاست‌های حمایتی مردم را تشویق به فرزندآوری کنند.
شرایط دریافت زمین رایگان

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، شرایط دریافت زمین رایگان به این صورت است که اگر خانواده‌ای فرزند سوم را به دنیا بیاورد می‌تواند مالک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین شود. اما زمین ۲۰۰ متری به همه خانوارهای دارای سه فرزند تعلق نمی‌گیرد.

زهره الهیان، نماینده مجلس گفت: مجلس مدتی است که «طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» را در دستور کار دارد. در طرح جوانی جمعیت قرار است به خانوارهایی که فرزند دارند تسهیلات ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی پرداخت شود. مبلغ این تسهیلات برای فرزند اول ۱۰ میلیون تومان، برای فرزند دوم ۲۰ میلیون تومان و برای فرزند سوم ۳۰ میلیون تومان است.

اما جز تسهیلات ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی، اعطای ۲۰۰ متر زمین رایگان به برخی از خانوارها در دستور کار است. یعنی به هر خانواده دارای ۳ فرزند ۲۰۰ متر زمین رایگان داده می‌شود.

شرایط دریافت زمین رایگان

طبق طرح مجلس، در کلان‌شهرها و شهرهایی که جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر دارند، اگر خانواده‌ای فرزند سوم را به دنیا بیاورد می‌تواند مالک ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین شود. اما زمین ۲۰۰ متری به همه خانوارهای دارای سه فرزند تعلق نمی‌گیرد.

چندی پیش رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به ایرنا گفت: اگر خانواده‌ای در تهران و یا یکی از کلانشهرها فرزند سوم را به دنیا بیاورد، یک زمین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر به خانواده تعلق می‌گیرد. اما نه به صورت رایگان!

مطلب پیشنهادی:  خبر بد درباره بازار مسکن

بلکه به گفته این نماینده مجلس این زمین ۲۰۰ متری به دو روش فروش اقساطی و یا به صورت ۹۹ ساله به خانواده تعلق می‌گیرد اما مالکیت زمین با دولت است.

خرداد ۱۴۰۰ هم مجلس مجددا از طرحی رونمایی کرد که قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد به خانواده‌هایی که فرزند سوم دارند، وام خرید مسکن بدهند. اما نکته جالب اینکه مبلغ این وام فقط ۷۰ میلیون تومان بود. اما این طرح هم عملا اجرایی نشد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت ابلاغ این مصوبه به بعد از انتخابات موکول شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «10 میلیون خانوار در ایران زیر خط فقر مسکن هستند!» از مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…