رپورتاژ آگهی

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی؛ آشپزخانه ای که زندگی در آن جریان دارد!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چگونه یک آشپزخانه ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید از المان‌های به‌خصوصی استفاده کرد. به‌عنوان مثال ظروف سنتی، فرش یا کاشی‌های طرح‌دار مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که در خانه‌ها و به‌ویژه آشپزخانه‌های سنتی ایرانی دیده می‌شوند. همچنین استفاده از پالت رنگی خنثی و گرم یکی دیگر از این ویژگی‌هاست. اگر شما هم با چالش چیدمان و انتخاب وسایل آشپزخانه سنتی ایرانی رو‌به‌رو هستید، این مطلب برای شما خواهد بود. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم.
چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی

چگونه یک آشپزخانه سنتی ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید از المان‌های به‌خصوصی استفاده کرد. به‌عنوان مثال ظروف سنتی، فرش یا کاشی‌های طرح‌دار مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که در خانه‌ها و به‌ویژه آشپزخانه‌های سنتی ایرانی دیده می‌شوند. همچنین استفاده از پالت رنگی خنثی و گرم یکی دیگر از این ویژگی‌هاست. اگر شما هم با چالش چیدمان و انتخاب وسایل آشپزخانه سنتی ایرانی رو‌به‌رو هستید، این مطلب برای شما خواهد بود. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم.

چگونه یک آشپزخانه ایرانی را چیدمان کنیم؟ در واقع برای چیدمان یک آشپزخانه ایرانی باید از المان‌های به‌خصوصی استفاده کرد. به‌عنوان مثال ظروف سنتی، فرش یا کاشی‌های طرح‌دار مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که در خانه‌ها و به‌ویژه آشپزخانه‌های سنتی ایرانی دیده می‌شوند. همچنین استفاده از پالت رنگی خنثی و گرم یکی دیگر از این ویژگی‌هاست. اگر شما هم با چالش چیدمان و انتخاب وسایل آشپزخانه سنتی ایرانی رو‌به‌رو هستید، این مطلب برای شما خواهد بود. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم.

روی دیوار آشپزخانه کاشی طرح‌دار سنتی نصب کنید

کاشی‌های طرح‌دار اولین المانی است که در آشپزخانه‌های سنتی ایرانی به چشم می‌خورد. طرح کاشی‌ها از گل‌های برجسته گرفته تا طرح‌های رنگی همه و همه فضا را از یکنواختی خارج می‌کند. شما‌ می‌توانید با‌توجه‌به پالت رنگی خانه، از رنگ‌های شادی مثل نارنجی، زرد و قرمز در ترکیب کاشی استفاده کنید. البته اگر به تناژ رنگی سرد علاقه دارید،‌ آبی یا سبز نیز گزینه‌های ایده‌آلی به‌شمار می‌روند. علاوه‌بر کاشی، به سایر اجزا نیز توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال یک فرش طرح قشقایی با رنگ دون اناری همراه با کاشی‌های طرح‌دار قرمز، حس‌و‌حال تازه‌ای را در آشپزخانه به‌وجود می‌آورد.

ظروف سنتی؛ اصلی‌ترین المان آشپزخانه‌های ایرانی

اصلی‌ترین المان در یک آشپزخانه سنتی ایرانی، ظروف سنتی نام دارد. ظروفی که معمولا از جنس مس هستند علاوه‌بر القای حس سنتی بودن، برای پخت‌و‌پز حس مطلوبی به شما می‌دهند. شما می‌توانید با نصب یک یا چند شلف دیواری، ظروف مسی را روی آن بچینید. همچنین می‌توانید ظروف را از دیوار آویزان کنید.

آشپزخانه‌ای با فرش بلوچ همراه با کابینت‌های چوبی و ظروف مسی که از دیوار آویزان هستند، به‌خوبی حس فضایی ایرانی را به شما القا خواهد کرد. علاوه‌بر ظروف مسی،‌ شما می‌توانید از ظرف‌های سفالی نیز استفاده کنید. کوزه‌های بزرگی که در اطراف آشپزخانه به‌عنوان گلدان قرار گرفتند یا سرویس‌های گل‌سرخی به‌خوبی یک محیط سنتی را به‌وجود می‌آورند.

قالی و گلیم؛ مهم‌ترین بخش چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی

انتخاب فرش آشپزخانه، مهم‌ترین بخش چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید از قالی‌ها یا گلیم‌های پر‌رنگ و لعاب استفاده کنید. طرح چهل تکه از جذاب‌ترین فرش‌ها برای آشپزخانه خواهد بود. علاوه‌بر این، فرش‌هایی با طرح قدیمی نیز به‌راحتی حس یک آشپزخانه سنتی را ایجاد می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  ۷ مدل کابینت روشویی لوکس و زیبا برای سرویس بهداشتی مدرن

همچنین گبه‌ها نیز نوعی فرش هستند که به‌عنوان فرش آشپزخانه سنتی گزینه مناسبی به‌شمار می‌روند. مهم‌ترین نکته برای انتخاب فرش، توجه به رنگ و طرح است. ترکیب رنگ زرشکی، کرم و سبز به‌عنوان جذاب‌ترین نمونه برای آشپزخانه خواهد بود.

فرش برای چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی

در آشپزخانه‌های ایرانی از وسایل چوبی استفاده کنید

یکی دیگر از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، انتخاب وسایل چوبی نام دارد. بهتر است از وسایلی با رنگ روشن چوب استفاده کنید. میز ناهارخوری چوبی همراه با صندلی‌هایش در آشپزخانه با رومیزی با طرح بته جقه جذابیت فضا را دوچندان می‌کند. شما می‌توانید از شلف‌های چوبی روی دیوار نیز در این سبک از دکوراسیون آشپزخانه استفاده کنید. روی شلف‌ها ادویه‌ها، وسایل آشپزی یا ظروف سفالی یا مسی را قرار دهید. استفاده از قاشق‌های چوبی برای پخت‌و‌پز نیز به سنتی‌تر شدن فضا کمک شایانی می‌کند.

پالت رنگی گرم؛ اساسی‌ترین قسمت آشپزخانه‌ سنتی

به‌عنوان آخرین نکته برای چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی می‌توان به استفاده از پالت رنگی گرم اشاره کرد. رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، کرم یا قرمز همه و همه اساس یک محیط سنتی هستند. به‌عنوان‌ مثال از فرش‌ها و رومیزی قرمز در کنار میزهایی با رنگ چوب استفاده کنید. بهتر است رنگ کابینت‌ها نیز چوبی تیره یا روشن باشد. دیوار کوب‌ها را نیز با رنگ‌های روشن و گرم نصب کنید.

چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی

برای چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی به جزئیات توجه کنید

برای چیدمان آشپزخانه سنتی ایرانی در نظر گرفتن مواردی مثل استفاده از وسایل چوبی، گلیم‌ها، ظروف سنتی مثل سفال و مس بسیار اهمیت دارد. جزئیاتی مثل طرح فرش و کاشی باعث سنتی‌تر شدن محیط آشپزخانه خواهد شد.

یادتان باشد در این بخش از خانه بهتر است از رنگ‌های گرمی مثل کرم و قرمز استفاده کنید. با‌این‌کار علاوه‌بر القای حس سنتی بودن، اشتها و میل افراد به غذا خوردن را نیز افزایش خواهید داد. در آخر قالی‌هایی با طرح‌های چهل تکه، میزهای چوبی و ظروف مسی کنار هم به بهترین شکل فضای سنتی ایرانی را نشان خواهند داد.

تعداد کلمات مطلب: 757

اپلیکیشن مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

ٰدکوراسیون اتاق خواب پسرانه، فضایی جذاب و پرانرژی

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه، علاوه بر زیبایی، باید فضایی را فراهم کند که فرزندتان بتواند در…