مشکلات بر سر پارکینگ را حل کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با افزایش آپارتمان‌نشینی یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند، مشکل بر سر پارکینگ است. قوانین زیادی برای پارکینگ مشاع وجود دارد که آگاهی از آن برای افراد لازم و ضروری است.
مشکلات بر سر پارکینگ

مشکلات بر سر پارکینگ از جمله مواردی است که افراد بسیار با آن درگیر بوده و سؤالاتی زیادی پیرامون آن از ما می‌پرسند. همراه دلتامگ باشید تا قوانین مهم پارکینگ آپارتمان را برایتان توضیح دهیم.

قوانین مهم پیرامون مشکلات بر سر پارکینگ

طبق قانون و مشکلات بر سر پارکینگ بر حسب اینکه پارکینگ جزو قسمت‌های اختصاصی یا جزو قسمت‌های مشاعی است و مندرج در صورت‌مجلس تفکیکی باشد، مالک آن نیز متفاوت بوده که در این حالت گاه اختلافاتی دررابطه‌با استفاده از پارکینگ، میان مالکین ایجاد می‌شود.

البته اگر چه اختلافات ساکنین آپارتمان‌ها و مشکلات بر سر پارکینگ، دارای عوامل مختلف بوده؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که مهم‌ترین این اختلافات که بعضاً به دعاوی قضایی و حتی کیفری منتهی می‌شود، عدم آشنایی ساکنین با قوانین پارکینگ آپارتمان و ناآگاهی آنها از این قوانین است.

مهم‌ترین قوانین پارکینگ، عبارت‌اند از:

  • هر نوع صدور پروانه ساختمان و گواهی پایان کار، منوط به تأمین پارکینگ موردنیاز در محدوده ساختمان و در صورت عدم فضای کافی، در شعاع حداکثر 250 متری ساختمان است.
  • طبق قانون، پارکینگ‌های تأمین شده در زیر زمین یا طبقات هم کف آپارتمان، جزو تراکم ساختمان محاسبه نمی‌شود.
  • در آپارتمان‌هایی که برای هر واحد، یک پاركينگ مستقل و با دسترسی مستقيم تعیین می‌شود، ابعاد حداقل فضای لازم برای یک پاركينگ، 5×3 متر است. همچنین در آپارتمان‌هایی که دارای پاركينگ به‌صورت تجمعی در زيرزمين یا طبقه همكف و اول بوده، حداقل عرض در نظر گرفته شده، برای توقف دو خودرو، 5 متر و حداقل عرض در نظر گرفته شده، برای توقف سه خودرو، 7.5 متر است.

قوانین مهم پیرامون مشکلات بر سر پارکینگ

  • یکی از موضوعات مهم پیرامون پارکینگ آپارتمان تعداد آن‌هاست. تعداد پارکینگ‌های موردنیاز آپارتمان، برای هر واحد به این صورت، تعیین می‌شود: یک پارکینگ، برای واحدهای مسکونی کمتر از 150 متر مربع، 1.5 پارکینگ برای واحدهای مسکونی بین 150 تا 200 مترمربع و 2 پارکینگ برای واحدهای مسکونی بیش از 200 مترمربع.
  • چنانچه در قرارداد بیع یا خریدوفروش آپارتمان، پارکینگ نیز قید شده ولی فروشنده هنگام تحویل آپارتمان، از تحویل‌دادن پارکینگ خودداری کند، خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه، الزام فروشنده به تحویل پارکینگ آپارتمان و در صورت عدم امکان، پرداخت قیمت پارکینگ را درخواست کند.
  • اگر پارکینگ آپارتمان در سند یک واحد قید شده باشد، قسمت اختصاصی آن واحد بوده و بنابراین، سایر واحدها حق استفاده از آن پارکینگ، حتی برای مدت کوتاه را ندارند.
  • در مواردی که پارکینگ آپارتمان در سند مالکیت واحدها، به‌عنوان قسمت اختصاصی، نوشته نشده باشد و صرفاً در صورت‌مجلس تفکیک آپارتمان ذکر شده باشد، حق استفاده از پارکینگ آپارتمان مشاعی، متعلق به واحدهایی است که شماره و مشخصات آن‌ها برای استفاده از پارکینگ آپارتمان، در صورت‌مجلس تفکیکی، قید شده است.
مطلب پیشنهادی:  مراحل قانونی دریافت سند مالکیت المثنی

پارکینگ مزاحم چیست؟

پارکینگ مزاحم چیست؟

طبق قوانین پارکینگ آپارتمان، پارکینگ مزاحم به پارکینگی گفته می‌شود که با درنظرگرفتن آن، برای یک واحد آپارتمان پارک‌کردن خودرو واحد یا واحدهای دیگر با مزاحمت مواجه می‌شود. به این صورت که برای پارک‌کردن یا خروج از پارک خودرو دیگر، لازم است تا مالک پارکینگ مزاحم، ابتدا خودرو خود را جابه‌جا کند.

سؤال مهمی که باید پاسخ دهیم قیمت پارکینگ مزاحم است. قسمت این پارکینگ به دلیل مشکلاتی که برای سایر پارکینگ‌ها ایجاد کرده و زحمتی که برای جا به کردن همیشگی خودرو برای مالک آن داشته، نسبت به سایر پارکینگ‌ها، کمتر بوده و شرایط و نحوه تعیین آن یا با توافق ساکنین بوده یا توسط شهرداری و اداره ثبت، انجام شده که به طور معمول به آخرین خریدار واحدهای آپارتمان تعلق می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…