حافظیه، محفلی برای تجمع دلدادگان شعر و ادب فارسی

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیراز تاریخی‌ترین شهر ایران است که برای قرن‌های بسیاری مرکز حکومت پادشاهان و سلسله‌های بسیاری بوده است. در این شهر تاریخی جاذبه‌های بی‌نظیری وجود دارد که شاهدی بر قدمت و غنای فرهنگی این شهر هستند.
حافظیه

حافظیه تنها یکی از جاهای دیدنی شیراز است که زیبایی خیره‌کننده‌اش در کنار مقبره شاعر بزرگ و نامدار ایرانی به آن ارزش و اهمیت خاصی بخشیده است. همراه دلتامگ سفر کوتاه و دل‌نشینی به شیراز داشته باشید.

حافظیه کجاست؟

اینجا یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری شیراز که باغی بسیار وسیع و باصفا است؛ اما اهمیت و ارزش این مکان با باغ زیبا آن نیست؛ بلکه به آرامگاهی است که در میانه آن قرار گرفته است. اینجا آرامگاه باصفای شاعر نامدار ایرانی یعنی حافظ است. حافظ شخصیتی است که شهرت جهانی دارد و اشعار او را به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه کرده‌اند. حافظیه در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز یعنی دروازه قرآن است. مردم شیراز در این مکان لحظه تحویل سال جدید را جشن می‌گیرند. اینجت محفلی برای تجمع دلدادگان به شعر و ادبیات فارسی و غزلیات حافظ است. خوانندگان بزرگی همچون استاد شجریان و شهرام ناظری در این مجموعه کنسرت اجرا کرده‌اند.

حافظیه کجاست؟

معماری حافظیه را چه کسی انجام داده است؟

جالب است بدانید که معمار این مجموعه زیبا شخصی به نام آندره گدار است که در حقیقت یک شرق‌شناس بزرگ فرانسوی است. آندره فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس بود؛ ولی عاشق تاریخ و تمدن و هنر ایران‌زمین بود. در سال 1307 هجری شمسی وقتی به دعوت دولت وقت برای نگهداری و مرمت بناهای تاریخی به ایران آمد و برای 32 سال در ایران اقامت گزید. او در مدت اقامتش در ایران مدیریت اداره کل عتیقه‌جات و ریاست دانشکده هنرهای زیبای تهران را بر عهده داشت. آندره با الهام از معماری اصیل ایرانی و با تکیه بر ذوق و هنر استادکاران هنرمند بناهای زیادی را مرمت کرد که حافظیه یکی از باشکوه‌ترین و ماندگارترین آن‌ها بود.

مطلب پیشنهادی:  موهای خود را بدون آسیب و وز شدن، خشک کنید

معماری حافظیه چگونه است؟

حافظیه چه بخش‌هایی دارد؟

این مکان مجموعه‌ای دو هکتاری است که دارای دو صحن جنوبی و شمالی است. در صحن شمالی آن آرامگاه حافظ شیرازی قرار گرفته است. بااین‌حال دو بخش شرقی و غربی نیز بعدها به این مجموعه اضافه شد تا آرامگاهی برای خاندان‌های معدل و قوام باشند. در بخش غربی حافظیه قبرهای بیشتری وجود دارد که اکثر آن‌ها مربوط به شعرا و عرفای دوره‌های مختلف هستند.

حافظیه چه بخش‌هایی دارد؟

چه جاذبه‌هایی در اطراف حافظیه وجود دارد؟

در اطراف حافظیه جاذبه‌های زیبا و جذاب دیگری وجود دارد که در سفر به شیراز به‌راحتی می‌توانید به دیدن آن‌ها نیز بروید. باغ جهان‌نمای شیراز تا آرامگاه حافظ تنها 950 متر فاصله دارد و موزه هفت‌تنان نیز در یک کیلومتری آن است. در 8 کیلومتری این مجموعه نیز باغ عفیف‌آباد قرار گرفته است که دسترسی به آن با تاکسی و اتوبوس از این مجموعه بسیار راحت است.‌

یک نظر

  1. همراه با شما

    21 فروردین 1403 در 1:41 ق.ظ

    شیراز زیبا ودیدنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…