چگونه انتقاد پذیر باشیم؟

0
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
انتقاد پذیری در جامعه امروزی در زندگی بسیار موثر است و ممکن است اگر عکس العمل درستی در مقابل انتقاد نشان ندهیم، مشکلات بسیاری رخ دهد.
انتقاد پذیر

انتقاد پذیری بسیار دشوار و انتقاد معمولاً واکنشی کلامی برای نشان دادن جنبه دیگری از چیزهایی است که احتمالاً هیچ کس علاقه ای به مواجهه با آن ندارد. انتقاد راه منطقی و صحیح برای برخورد با این جنبه نامطلوب به گونه ای است که به بهبود وضعیت کمک می کند. این یک کار دشوار اما مفید است. در زیر مراحلی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها به راحتی با انتقاد روبرو شوید، پس با دلتامگ همراه باشید.

9 مرحله انتقاد پذیری

در ادامه 9 مرحله را توضیح داده ایم که برای مواجهه با انتقاداتی که به شما می شود، بهتر است، طی کنید. البته شما مختارید هر طور که صلاح می دانید به انتقاد پاسخ دهید. اما استفاده از مراحل زیر به شما کمک می کند تا بهترین عکس العمل، کمترین تنش و بیشترین بهره را از این موقعیت در راستای رشد و پیشرفت شخصی داشته باشید، نترسید و اعتبار خود را نزد دیگران افزایش دهید.

قبل از اینکه عکس العمل نشان دهید، فقط گوش دهید

هر گونه واکنش اولیه را حذف کنید و فقط گوش دهید. به قصد اینکه بفهمید داستان درباره چیست، گوش کنید، نه به قصد پاسخ فوری. حرف را قطع نکنید، بحث نکنید، حقایق را رد یا تصحیح نکنید، انتقاد نکنید یا شکایت نکنید، فقط گوش دهید! گوش دادن فعال به معنای درک عمیق گفتار طرف مقابل است و یکی از اصول ارتباط موثر است. اجازه ندهید طرف مقابل به صحبت ادامه دهد. اگر طرف مقابل فریاد می زند یا از کلمات توهین آمیز برای بیان انتقاد خود استفاده می کند، بلافاصله با لحنی آرام اما جدی و مقتدرانه به او بگویید تا زمانی که نتواند عصبانیت خود را کنترل کند و انتقاد خود را با لحن و کلمات مناسب و محترمانه بیان کند، نمی توانید با او گفتگو داشته باشید.

انتقاد پذیر

حالت تدافعی خود را بشناسید

آماده ایم در صورت انتقاد فوراً به دفاع برویم. آگاهی از حالت تدافعی می تواند اولین سد را در انتقاد پذیری بشکند! وقتی به چیزی گوش می دهید که با آن موافق نیستید، حالت تدافعی به خود می گیرید، اما اگر انتقاد سازنده باشد چه؟

تله های روانی یکی از عواملی است که ما را وادار به استفاده از مکانیسم های دفاعی می کند. این تله ها عمدتا در دوران کودکی و زمانی که برای اولین بار با هر مشکلی مواجه می شویم در ذهن ما شکل می گیرد.

نفس عمیق بکشید

وقتی انتقاد می شنوید، ممکن است عرق کنید و ضربان قلب خود را بالا ببرید، اما نیازی نیست اینقدر به خودتان سخت بگیرید. شما نمی توانید هر نوع انتقادی را بپذیرید و روی حرف خود محکم باشید. اما سعی کنید ابتدا یک نفس عمیق بکشید و به انتقاد فکر کنید.

مطلب پیشنهادی:  سفر به بکرترین دریاچه ایران در جنوب رشت!

در مورد چیزهای مبهم سؤال بپرسید

وقتی انتقاد مبهم است، از منتقد بخواهید توضیح بیشتری بدهد. این باعث می شود معنی دقیق آن را بفهمید و به او نشان دهید که آماده پذیرش انتقاد هستید.

انتقاد پذیر

خط و مرز توهین را بکشید

پس از شنیدن انتقاد ممکن است دچار عصبی شوید و شروع به توهین کنید. این الگوی رفتاری بدترین حالت ممکن است که نشان می دهد نه آدم انتقاد پذیری هستید و نه با اخلاق محترمانه آشنایی دارید!

از طرف مقابل تشکر کنید

پس از پایان مکالمه از طرف مقابل تشکر کنید زیرا حتی اگر با درصد کمی از صحبت های او موافق باشید، همین مقدار شما را به سمت اصلاح و بهبود هدایت می کند. اگر چیزی برای توافق پیدا نکردید، از او به خاطر صراحتش تشکر کنید. به او بگویید که به انتقاد او فکر خواهید کرد. پس از بررسی عمیق تر در حریم خصوصی خود، ممکن است به نکاتی پی ببرید که در همان لحظه اول توجه شما را جلب نکرده است.

برای مرور انتقادات زمان بیشتری بخواهید

اگر موضوع به گونه ای است که می توانید بلافاصله ارزیابی مناسبی انجام دهید و آن را خلاصه کنید و پاسخ دهید پس کار شما آسان است، اما اگر کنترل افکار خود را از دست داده اید یا به هر دلیل دیگری ترجیح می دهید، گفتگو را در خلوت مرور کنید و سپس پاسخ دهید، حتما از طرف مقابل وقت بخواهید تا فکر کنید و نتیجه را در فرصتی دیگر با او در میان بگذارید.

انتقاد پذیر

زمانی را برای گوش دادن به انتقادات تعیین کنید

اگر طرف مقابل زمان و شرایط مناسبی را برای بیان انتقادات خود انتخاب نکرده است، با احترام از او بخواهید در زمان دیگری بحث کند. به عنوان مثال، بگویید: “در حال حاضر نمی توانم روی چیزی که می گویید، تمرکز کنم، زیرا روحیه خوبی ندارم. بهتر است زمان دیگری را برای صحبت انتخاب کنید.”

دیدگاه متفاوت خود را بیان کنید

برای جلوگیری از درگیری نباید آنقدر سازگار و آرام باشید که از طرف مقابل عذرخواهی کنید. پرهیز از بحث وقتی مطمئن هستید که حق با شماست، نشانه واضحی از عزت نفس پایین است. حتی اگر طرف مقابل شما انتقاد سازنده ای می کند، اگر نظر یا دلیل قانع کننده ای دارید، باز هم باید صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…