آیا تفاوت عرصه و اعیان را می‌دانید؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عرصه و اعیان در مورد ملک و خرید و فروش آن اهمیت زیادی دارند. بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با این دو اصطلاح، هنگام امضای قرارداد دچار مشکلاتی می‌شوند.
همه چیز درباره عرصه و اعیان

عرصه و اعیان از مفهوم‌های پرکاربرد و با اهمیت ملکی است که هنوز بسیاری از افراد با معنای دقیق آن آشنا نیستند. آشنایی با این اصطلاحات ملکی، برای عدم ایجاد مشکل هنگام امضای قراردادها الزامی است. با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با مفهوم و کاربرد این اصطلاح آشنا شوید.

زمین، عرصه و ساختمانی که روی آن زمین ساخته می‌شود (اعم از ویلایی، برج، مجتمع تجاری، مجتمع کم‌واحد و…) اعیان نام دارند. در واقع اگر شما یک واحد آپارتمانی را خریداری کنید، مالک اعیان خودتان شده‌اید.

در املاک و زمین‌های موقوفی، عرصه و اعیان به‌صورت مجزا فروخته می‌شوند اما در بسیاری از معاملات ملکی که به صورت شش‌دانگ انجام می‌شود، عرصه و اعیان هر دو با یکدیگر فروخته می‌شود.

عرصه و اعیان

اهمیت آشنایی با عرصه و اعیان

هنگام خرید و فروش املاک، شاید خریدار و فروشنده صحبتی از زمین نکرده و فقط به ساختمان مربوطه اهمیت دهند. البته که این موضوع در زمان خرید و فروش چندان تفاوتی ایجاد نمی‌کند ولی اگر هدف، تخریب و نوسازی ملک مربوطه باشد، اهمیت این موضوع آشکار می‌شود. اهمیت آن در این است که هنگام تخریب و نوسازی هر یک از صاحبان واحد آپارتمانی بسته به میزان قدرالسهم خود از زمین مربوطه بهره می‌برند.

در واقع هرچه عرصه (زمین) یک ملک بیشتر باشد و تعداد واحدها کمتر باشد، از ارزش بالاتری برخوردار است.

تفاوت عرصه و اعیان در چیست؟

مالکیت، یکی از تفاوت‌های این دو اصطلاح ملکی است. بطور کلی دو حالت وجود دارد:

1. درصورتیکه شما مالک و صاحب ساختمان هستید، بخشی از زمین هم حق شما است. به‌عنوان مثال وقتی یک واحد آپارتمان خریداری می‌کنید، متناسب با متراژ آپارتمان، پارکینگ و انباری که در مالکیت شماست، صاحب بخشی از زمین آن هم هستید.

مطلب پیشنهادی:  قانون جدید برای خرید و فروش سکه

2.گاهی مالک این دو متفاوت است که این مورد بیشتر درباره املاک اوقافی به وجود می‌آید.

معمولا در بسیاری از ساختمان‌ها، اعیان تفکیک شده و به صورت سندی رسمی، مالک آن مشخص می‌شود اما عرصه آن‌ها این‌گونه نبوده و برای مشخص شدن سهم هر یک از مالکان باید مراحلی طی شود.

عرصه

سهم اعیان از عرصه چیست؟

سهم هر واحد آپارتمان از زمینی که در آن بنا شده نسبت به‌کل واحدهای مجتمع آپارتمانی سنجیده می‌شود. به این سهم، سهم اعیان از عرصه یا قدرالسهم گفته می‌شود.

 عرصه و اعیان در زمین‌های موقوفی به چه شکل است؟

در این نوع زمین‌ها، تفاوت‌هایی وجود دارد. در این نوع از املاک به‌دلیل اینکه زمین در مالکیت صاحب اعیان نمی‌باشد، می‌بایست سالیانه مبلغی را به عنوان اجاره به سازمان اوقاف پرداخت نمایند. این اجاره به صورت ۹۹ ساله می‌باشد. به‌علاوه خرید و فروش در این اراضی باید تحت نظارت سازمان اوقاف انجام شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قدرالسهم آپارتمان چیست و چرا اهمیت دارد؟» در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چرا دیه زنان نصف مردان است؟

دیه زنان و مردان از جمله موضوعاتی است که در قانون مجازات اسلامی بر اساس شرع اسلام به آن اش…