آب اسک؛ روستایی زیبا با رسمی عجیب به قدمت 600 سال!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آب اسک نام یک روستای جذاب و با طبیعتی دل‌فریب در استان مازندران است؛ اما صبر کنید این روستا اصلا یک روستای معمولی نیست! مردم این روستا یک رسم بسیار عجیب و جالب دارند که باعث شهرت جهانی این روستا شده است.
روستای آب اسک

حتما از خودتان می‌پرسید چه رسم عجیبی می‌تواند روستای آب اسک را تا این اندازه مشهور و محبوب کند؟! با دلتامگ تا آخر این مقاله همراه شوید تا با این روستای زیبا و رسم عجیب آن آشنا شوید.

روستای آب اسک کجاست؟

در فاصله 180 کیلومتری ساری در استان مازندران و در بخش لاریجان این شهر روستایی سرسبز و ییلاقی باصفا وجود دارد که آن را بانام آب اسک می‌شناسند. فاصله روستای آب اسک از آمل حدود 85 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید به شهرستان لاریجان بروید و بعد از 15 دقیقه رانندگی به این روستا خواهید رسید. جالب است بدانید که این روستا نام خود را از یکی از پادشاهان اشکانی گرفته و قبلا نام آن اشک بوده که به‌مرور زمان به اسک تغییر یافته است.

روستای آب اسک کجاست؟

رسم عجیب روستای آب اسک چیست؟

رسم عجیب و غریبی که تنها در این روستای ایران وجود دارد رسم زن شاهی است. هر سال در یک روز از فصل بهار و اردیبهشت‌ماه تمام مردهای روستا از روستا خارج شده و زنان در این روز در روستا پادشاهی می‌کنند! مردم روستا به این مراسم زن شاهی می‌گویند! در این روز هیچ مردی را در روستا نخواهید دید؛ چراکه آن‌ها برای رسم برف چال به خارج از روستا رفته‌اند!

برف چال رسم عجیب دیگر روستای آب اسک!

رسم عجیب و جالب دیگر مردم این روستا رسم برف چال است. از آنجایی که این روستایی ییلاقی در ارتفاعات البرز واقع شده است در زمستان بارش برف بسیاری دارد. در این روستا گودالی بنام گودال برف وجود دارد که هرساله با تکه‌های بزرگ یخ و برف توسط مردم روستا پر می‌شود. در واقع این گودال آب آشامیدنی و آب مورد نیاز مردم روستا را در فصل‌های کم بارش تامین می‌کند. مردهای روستا از کوچک و بزرگ و پیر و جوان هر ساله در یک روز به کمک هم تکه‌های برف از قله‌ کوه‌های اطراف تا این گودال حمل می‌کنند تا برای تابستان ذخیره آب داشته باشند. این رسم از زمان آل‌بویه تاکنون در روستا اجرا می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  12 راهکار ساده برای کاهش اشتها

برف چال رسم عجیب دیگر روستای آب اسک!

اقامت در آب اسک چگونه است؟

اگر قصد یک‌شب اقامت در این روستای زیبا و خوش آب و هوا را دارید می‌توانید یکی از ویلاهای زیبای روستا را اجاره کنید یا در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی آن شب را سپری کنید. هزینه اجاره ویلا در این روستا از شبی 750 هزار تومان شروع می‌شود.

جاذبه‌های روستای آب اسک چیست؟

رسوم عجیب و غریب تنها جاذبه‌های این روستا نیستند؛ بلکه آب‌تنی در چشمه‌های آب گرم و درمانی این روستا و بازدید از غار مرموز آن که با یک پنجره دیده‌بانی به روستا مشرف شده در کنار طبیعتی سرسبز و دل‌فریب و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز بخشی از جاذبه‌های این روستا هستند.

بهترین زمان سفر به آب اسک کی است؟

بهترین زمان سفر به آب اسک کی است؟

آب و هوای خنک و معتدل روستای آب آن را در هر فصلی جذاب کرده است؛ اما اگر قصد دیدن رسوم روستا را دارید بهترین زمان بهار و اوایل اردیبهشت‌ماه است. در تابستان نیز اینجا ییلاقی خوش آب و هوا برای گذراندن اوقات فراغت محسوب می‌شود. این روستا یکی از روستاهای عجیب ایران در استان مازندران است.

2 دیدگاه

  1. همراه با شما

    26 اسفند 1402 در 9:43 ب.ظ

    عالی

    پاسخ

    • زینب پروانه

      27 اسفند 1402 در 9:01 ق.ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …