مستاجران در این شرایط باید مالیات بر اجاره بدهند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با توجه به این که قانون‌گذار مالیات یک وظیفه ملی می‌شناسد و هرکس باید سهم خود را بپردازد، اگر فردی درآمد معینی داشته باشد، اقدام به وضع مالیات برای او می‌کند.
پرداخت مالیات بر اجاره 

پرداخت مالیات بر اجاره از جمله مالیات‌هایی است که قانون‌گذار در قانون مالیات‌ها مستقیم قرار داده است. بسیاری از افراد ممکن است که سرمایه‌های خود را به ملک تبدیل کرده و از راه اجاره‌دادن آن‌ها، اقدام به امرارمعاش کنند. افرادی که از محل درآمد اجاره امرارمعاش می‌کنند نیز از این امر مستثنی نیستند و باید مالیات پرداخت کنند. همراه دلتامگ باشید.

پرداخت مالیات بر اجاره

پرداخت مالیات بر اجاره در واقع یک راه برای تأمین هزینه‌های عمومی کشور در زمینه‌های مختلف از جمله تأمین هزینه‌های عمرانی، سلامت و سایر بخش‌هاست.

در قانون، مالیات دارای اقسام مختلفی بوده که برخی مالیات‌ها مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم هستند. مالیات مستقیم خود دارای انواع مختلفی مانند مالیات بر سرمایه و دارایی و مالیات‌بردرآمد.

مالیات‌بردرآمد نیز خود دارای اقسامی است که یکی از آنها مالیات‌بردرآمد حاصل از اجاره‌بهای املاک است. در واقع مالیات بر اجاره، مالیاتی است که فرد باتوجه‌به وجود درآمد ناشی از اجاره‌دادن املاک خود باید پرداخت کند.

زیرا بر اساس ماده ۵۲ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران، بعد از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون‌ مشمول مالیات‌بردرآمد املاک خواهند شد.

کاربری ملک مشمول مالیات بر اجاره

کاربری ملک مشمول مالیات بر اجاره

طبق قانون، جدا از این که کاربری ملک چیست، بر درآمد حاصل از اجاره آن ملک مالیات تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین ممکن است ملک شما تجاری، اداری یا مسکونی باشد؛ اما مشمول مالیات شوید؛ بنابراین ملاک مالیات املاک و پرداخت مالیات بر اجاره، میزان اجاره‌بهای ملک بوده، نه نوع کاربری ملک.

مسئولیت پرداخت مالیات بر اجاره با کیست؟

طبق قانون، مسئولیت پرداخت مالیات بر اجاره با فردی است که این درآمد را دریافت می‌کند؛ بنابراین ممکن است مالک ملک یا شخصی که مستأجر است؛ اما اجازه اجاره‌دادن ملک را دارد، مشمول این مالیات شوند؛ بنابراین دراین‌رابطه باید بگوییم که حتی مستأجری که اجازه‌ اجاره‌دادن ملک را دارد نیز باید مالیات پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی:  نکات مهم پیرامون عرصه و اعیان

البته با این تفاوت که در مورد موجری که مالک باشد، مبنای محاسبه مالیات، اجاره دریافتی اعم از نقد و غیرنقدی خواهد بود و در مورد موجر دست‌دوم (مستأجری که ملک را اجاره داده) مبنای محاسبه مالیات، مابه‌التفاوت اجاره دریافتی از مستأجر دوم و اجاره پرداختی به مالک خواهد بود.

برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید برایتان یک مثال می‌آوریم. اگر مستأجر به مالک ماهانه ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند و خود از مستأجر دوم، مبلغ ماهانه ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کند، مبلغ مشمول مالیات ماهانه، ۵ میلیون تومان خواهد بود.

البته این امر در مورد اشخاص حقیقی است. اشخاص حقوقی مکلف‌اند مالیات تکلیفی را از اجاره‌بهای پرداختی کسر کرده و آن را به سازمان مالیاتی تسلیم کنند.

میزان درآمد مشمول مالیات‌بردرآمد اجاره

میزان درآمد مشمول مالیات‌بردرآمد اجاره

طبق ماده ‌۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات املاکی که اجاره داده می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره، اعم از نقدی و غیرنقدی، بعد از کسر بیست و پنج ‌درصد (۲۵%) بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

به‌عبارت‌دیگر یعنی در واقع ۷۵ درصد از درآمد ملک، مشمول مالیات خواهد بود. برای مثال اگر درآمد ملکی سالانه ۱۰۰ میلیون تومان باشد، ۷۵ میلیون آن در محاسبه مالیات لحاظ خواهد شد. هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از مابه‌التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

 

تعداد کلمات مطلب: 533

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…