قانون اجاره روزانه منزل و ویلا در عید بسیار مهم است

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در مورد اجاره دادن منزل به مسافران عید به صورت روزانه، توسط بنگاه یا طرفین عقد، تنها زمانی میسر می‌شود که صاحبخانه، از مجوزهای قانونی لازم برخوردار باشد.
قانون اجاره روزانه منزل و ویلا

در عید یکی از موضوعاتی که بسیار پرطرف‌دار است اجاره روزانه منزل و ویلا است. باتوجه‌به تمرکز گردشگری در بعضی نقاط خاص کشور، مانند شمال یا جنوب، همچنین تمرکز مراکز اداری و درمانی در کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد، تبریز، فارس و… پدیده اجاره روزانه منزل و ویلا جایگزین اقامت در هتل‌ها و مسافرخانه‌ها شده و اکثر افراد، علاقه دارند برای ساعات و روزهایی که در شهری غیر از محل سکونت خود هستند، به‌جای هتل، سوئیت و واحد مبله، اجاره کنند؛ اما اجاره‌کردن دارای شرایط خاصی است. همراه دلتامگ باشید.

قانون اجاره روزانه منزل و ویلا

در توضیح قانون اجاره روزانه منزل و ویلا باید دو وجه را مورد بررسی قرار دهیم؛ یکی اینکه قانون حاکم بر اجاره دادن منزل به مسافران یا اجاره روزانه سوئیت مبله، باغ ویلا و… چیست؟ و دومین مورد اینکه چه شرایط و قوانینی برای اجاره منزل مبله، باغ ویلا، آپارتمان و… به‌صورت، روزانه، ساعتی یا کمتر از 5 ماه، لازم است تا رعایت شود.

در توضیح مورد اول باید بگوییم، قانون حاکم بر اجاره روزانه منزل و ویلا، قانون مدنی و قوانین روابط موجر و مستأجر 1356 و 1376 بوده و افراد برای اطلاع از نحوه انعقاد این موضوع و شرایط لازم، مدارک و… باید به قوانین مذکور مراجعه کنند.

در توضیح مورد دوم باید بگوییم، مواردی مانند:

  • رعایت شرایط صحت معاملات
  • وجود اهلیت
  • داشتن حق تصرف قانونی در عین مستاجره و مال‌الاجاره، توسط صاحبخانه و مستأجر
  • داشتن مجوز از نهادهای صلاحیت‌دار، در مواردی که افراد اقدام به اجاره روزانه، ساعتی یا کمتر از 5 ماه ملک خود به دیگری، اعم از بومی یا مسافر می‌کنند.

اجاره روزانه منزل و ویلا

قدرت تسلیم عین مستاجره در موعد مقرر در قرارداد اجاره به مستأجر، به‌نحوی‌که بتوان از منافع آن، استفاده کرد و سایر مواردی که در خصوص عقد اجاره در قانون مدنی، قانون روابط موجر و مستأجر و سایر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها بیان‌شده، شرایط و قوانین حاکم بر اجاره منزل مبله، باغ ویلا، آپارتمان و… به‌صورت، روزانه، ساعتی یا کمتر از 5 ماه هستند.

مطلب پیشنهادی:  اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

جرم و حکم قانونی اجاره روزانه منزل

طبق اخبار منتشر شده در خصوص ممنوعیت اجاره منزل مبله به‌صورت ساعتی و روزانه در بعضی موارد و محدودیت‌هایی که برای اجاره‌دادن منزل به مسافران، به‌صورت روزانه، ساعتی یا کمتر از 5 ماه ایجاد شد، سوالاتی در مورد جرم و حکم قانونی اجاره روزانه منزل، مطرح شده است.

از سؤالات رایج مبنی بر این است که آیا اجاره‌دادن منزل به مسافران یا افراد بومی، به‌صورت ساعتی، روزانه یا مدتی کمتر از 5 ماه جرم بوده و در صورت جرم بودن، حکم قانونی آن چیست؟

جرم و حکم قانونی اجاره روزانه منزل

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در خصوص جرم بودن اجاره روزانه منزل این عمل به‌هیچ‌وجه در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین جرم‌انگاری نشده و در صورت رعایت شرایط و قواعد مربوط به این قرارداد، دارای اثر قانونی و مورد حمایت قانون‌گذار نیز است.

تنها موضوعی که ممنوعیت اجاره منزل مبله یا باغ ویلا و آپارتمان را به‌صورت ساعتی و روزانه یا مدتی کمتر از 5 ماه، ایجاد می‌کند و در صورت اقدام به آن، فرد را با حکم قانونی این موضوع مواجه می‌کند، اقدام به اجاره دادن منزل به مسافران به صورت روزانه ساعتی یا کمتر از 5 ماه بدون کسب مجوز از وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است.

اگر فردی با شرایط بیان شده در پاراگراف قبل اقدام به اجاره‌دادن منزل خود کند، متخلف صنفی شناخته شده و با تبعاتی چون پلمب، جریمه و… مواجه می‌شود و در شرایطی که همسایگان به علت مزاحمت ناشی از رفت‌وآمد اجاره‌کنندگان، اقدام به شکایت از صاحبخانه کنند یا جرمی در ملک اجاره داده شده واقع شود، فرد با تبعات قانونی و حقوقی آن نیز، مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …