شهر غاری واردزیا؛ یادگاری عجیب از قرون وسطی!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در دنیا شهرهای عجیب و غریب بسیاری وجود دارند که یا در زیرزمین یا بر بالای کوه یا در جزیره‌ای ناشناخته ساخته شده‌اند؛ اما شهری که درست مانند غار در دل کوه ساخته شده باشد در حالی‌که 6000 خانه دارد اندکی عجیب‌تر از سایر شهرهای دنیا است.
شهر غاری واردزیا

شهر غاری واردزیا یک شهر عجیب و غریب در گرجستان است که نه محل زندگی انسان‌های اولیه؛ بلکه محل زندگی خانواده سلطنتی گرجستان بوده است! در سفر به گرجستان اگر از این شهر عجیب و تماشایی بازدید نکنید، سفر شما کامل نخواهد شد. با دلتامگ همراه شوید.

شهر غاری واردزیا

از زمانی که بشر دست از غارنشینی برداشت و زندگی دیگری را آغاز کرد هزاران سال می‌گذرد؛ اما همه می‌دانیم که این غارنشینی بسیار ابتدایی بوده است. اگر شهری را پیدا کنید که شما را به دوران غارنشینی مدرن انسان ببرد چه فکری خواهید؟ اصلا مگر غارنشینی مدرن هم وجود دارد؟ بله وجود دارد و نام آن شهر غاری واردزیا است. در واقع اینجا یک شهر سنگی که در دل کوه ساخته شده است. واردزیا یک شهر کامل است با خانه‌های غار مانند بی‌شمار که حتی در میان آن‌ها یک صومعه هم وجود دارد!

شهر غاری واردزیا

قدمت شهر واردزیا چقدر است؟

شواهد نشان می‌دهد که شهر غاری واردزیا از عصر برنز مسکونی بوده است و تا دوران عصر طلایی در گرجستان همچنان مورد استفاده بوده است. تقریبا اواخر دهه ۱۱۰۰ میلادی دستور ساخت این شهر مخفی به‌وسیله‌ ملکه تامار داده شد و طولی نکشید که یک شهر با حدود ۶۰۰۰ واحد مسکونی همراه با کلیسا و محل زندگی خانواده سلطنتی در دل کوهستان ایجاد شد که عظمت آن همه را مجذوب می‌کرد.

قدمت شهر واردزیا چقدر است؟

تاریخچه شهر غاری واردزیا

ملکه تامار در نیمه دوم قرن دوازدهم زمانی دستور ساخت این شهر مخفی در دل کوه را صادر کرد که مغولان مشغول به آتش کشیدن دنیا بودند. با پناه بردن مردم به این شهر نه‌تنها از دست مغولان در امان ماندند؛ بلکه به دلیل شرایط مساعد محیطی توانستند در کوهپایه‌ها مشغول کشت و زرع شوند و مایحتاج زندگی خود را نیز تامین کنند. گذر رودخانه متکواری از نزدیکی این کوه سبب رونق گرفتن زندگی آنان شده بود.

مطلب پیشنهادی:  پوکت، سحرانگیزترین جزیره در تایلند

در سال 1551 شاه طهماسب، پادشاه سلسله صفویان در ایران به این شهر حمله می‌‎کند و هر آنچه در داخل صومعه بوده را به غارت می‌برد با این وجود این شهر با دیوارهای بلند و مستحکم خود بازهم به شکوه اولیه‌اش بازمی‌گردد. در سال 1578 این منطقه به سلطه عثمانی‌ها در می‌آید و بسیاری از راهبه‌ها کلیسا را ترک می‌کنند. با رفتن آن‌ها این شهر نیز خالی از سکنه شده و برای سال‌های زیادی متروکه می‌شود.

تاریخچه شهر غاری واردزیا

شهر غاری واردزیا کجاست؟

این شهر مخفی در دامنه‌های کوه اروشتی و در سمت چپ ساحل رودخانه متکواری واقع شده است. شهر آسپیندزا تنها 30 کیلومتر از این شهر فاصله دارد و برای دیدن این شهر عجیب و باشکوه باید به جنوب گرجستان سفر کنید! جالب است بدانید که شهر غاری واردزیا به شکلی طراحی شد که از دور کامل شبیه به یک کوه معمولی بود و تنها دو تونل مخفی برای ورود و خروج وجود داشت.

2 دیدگاه

  1. همراه با شما

    25 اسفند 1402 در 1:35 ق.ظ

    خیلی زیبا ودیدنی

    پاسخ

  2. ناشناس

    25 اسفند 1402 در 1:38 ق.ظ

    اگر هم نشد به این شهر برید به کندوان برید که نمونه کوچکتری از این شهر است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…