طلاق بدون پرداخت مهریه چه شرایطی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مهم زن که با ازدواج بدست می‌آورد، مهریه است. زن به محض عقد نکاح مالک مهریه شده و مرد باید آن را پرداخت کند.
طلاق بدون پرداخت مهریه

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا طلاق بدون پرداخت مهریه ممکن است؟ در این مطلب از دلتامگ می‌خواهیم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و پاسخ این سؤال را به شما بدهیم.

طلاق بدون پرداخت مهریه

در قانون شرایطی ذکر شده که در صورت تحقق آنها، طلاق بدون مهریه ممکن است.  در ادامه این موارد را برایتان بیان می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

زن ناشزه

طبق قانون، یکی از حقوقی که بعد از جاری‌شدن ازدواج بر عهده زن بوده، تمکین‌کردن از مرد است. تمکین به معنای عام، فرمان‌بردن  زن از مرد در مورد مسائل زندگی مشترک مثل سکونت در خانه‌ای که مرد آن را تعیین کرده و … است.

امّا تمکین در مفهوم خاص، اطاعت زن از شوهرش در مسائل زناشویی و رابطه جنسی قلمداد می‌شود؛ بنابراین اگر زن از شوهر اطاعت نکند، نشوز (تمکین‌نکردن) انجام داده و در اصطلاح به او زن ناشزه می‌گویند.

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به‌محض جاری‌شدن نکاح، مالکیت مهریه متعلق به زن بوده و مرد باید بعد از ازدواج، آن را به زن تسلیم کند؛ بنابراین اطاعت‌نکردن زن از شوهر یا همان ناشزه بودن زن، دلیل بر امکان طلاق بدون مهریه نمی‌شود.

عدم تمکین زن یا همان ناشزه بودن، حق نفقه (مخارج زندگی) را برای او از بین می‌برد. بااین‌حال اگر شرایط زندگی برای زن دشوار بوده و در صورت زندگی مشترک با شوهر احتمال آسیب‌های جسمی یا روحی برای زن وجود داشته باشد، می‌تواند تمکین نکرده و در صورت اثبات این موضوع در دادگاه، نفقه را نیز دریافت کند.

زن ناشزه

طلاق بدون پرداخت مهریه برای زن باکره

طبق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی، اگر زن و مرد قبل از برقرارشدن رابطه کامل زناشویی طلاق بگیرند، زن می‌تواند نیمی از مهریه خود را از مرد گرفته و اگر قبل از جدایی، مرد تمام مهریه یا بیش از نصف آن را به زن داده باشد، می‌تواند آن مبلغ را از زن دریافت کند.

امّا اگر زن قصد طلاق نداشته باشد و مثلاً قصد گرفتن مهریه در دوران عقد را داشته باشد، مرد باید تمام آن را پرداخته و اگر بعد از آن زن در همان حالت، یعنی قبل از برقراری رابطه کامل طلاق بگیرد، باید نصف مبلغ مهریه را مطابق آنچه گفته شد به مرد بازگرداند.

مطلب پیشنهادی:  این اقدامات مهم پس از فروش ملک را فراموش نکنید

طلاق بدون مهریه هنگام خیانت زن

یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود آن است که آیا به زنی که خیانت کرده است مهریه تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم اگر زن رابطه نامشروع با شخص دیگری داشته باشد، باتوجه‌به این که این کار جرم است، شوهر حق دارد از او به‌صورت کیفری شکایت کرده و مجازات‌های مربوط به آن را از دادگاه برای زن مطالبه کند.

امّا حتی این کار باعث طلاق بدون مهریه نخواهد شد و زن همچنان حق دارد با وجود خیانت به شوهر، مهریه خود را دریافت کرده  و مرد موظف است آن را بپردازد.

امّا در حالتی که شوهر از خیانت زن مطلع شود و به‌خاطر آن تصمیم بگیرند که به‌صورت توافقی از هم جدا شوند، زن می‌تواند در ازای شکایت‌نکردن مرد به سبب خیانت، مهریه را ببخشد و در این صورت طلاق بدون مهریه ممکن خواهد بود.

طلاق بدون مهریه هنگام خیانت زن

 فسخ نکاح

طبق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی: اگر عقد ازدواج قبل از برقراری رابطه کامل زناشویی به دلیلی از دلایل قانونی فسخ شود، زن هیچ حقی در قبال مهریه نداشته و در حقیقت طلاق بدون مهریه ممکن است؛ مگر این که دلیل فسخ ازدواج، نوع خاصی از ناتوانی جنسی مرد باشد.

براین‌اساس اگر قبل از فسخ، زن مهریه را دریافت کرده باشد باید آن را به مرد برگرداند؛ زیرا مالکیت او نسبت به مهریه از بین رفته و بر خلاف طلاق زن باکره که مستحق نصف مهریه است، زن باکره در صورت فسخ نکاح، مهریه ندارد.

تعداد کلمات مطلب: 609

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…