5 ویژگی که هر روانشناس خوب باید دارا باشد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا می دانید یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
روانشناس خوب

اگر شما نیز بارها جلسات مشاوره خود را نصفه‌و‌نیمه رها کرده‌اید و هنوز موفق به یافتن یک روانشناس خوب نشده‌اید، این مطلب دقیقا برای راهنمایی شما نوشته شده‌است. این روزها به هر گوشه که نگاه می‌کنیم حتما یک مرکز مشاوره یا پیج روانشناسی می‌بینیم، اما واقعیت این است که یافتن تراپیستی حاذق که بتواند اعتماد مراجعه‌کننده را جلب و او را به بهترین شکل همراهی کند، کاری بسیار سخت است. در این مطلب از دلتا مگ می‌خواهیم ویژگی‌های اصلی که هر روانشناس حرفه‌ای باید داشته باشد را به‌طورکامل بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

یک روانشناس خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

یک روانشناس حرفه‌ای کسی است که در جلسه اول می‌تواند ریشه مشکل و مسأله مراجعه‌کننده را دریابد. این شخص درصورتی که تخصص مورد نیاز برای کمک به فرد را نداشته باشد، بدون اتلاف وقت او را به فردی متخصص ارجاع می‌دهد. در زیر مهم‌ترین خصوصیاتی که هر روانشناس خوب باید دارا باشد را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

روان شناس خوب

توانایی کنترل عواطف خود

روانشناس حرفه‌ای کسی است که کاملا به احساسات و عواطف خود مسلط است و احساسات خود را کاملا از روند درمان جدا می‌سازد. این حرف بدین معنا نیست که وقایع اتاق درمان باید روی تراپیست بی‌تأثیر باشند بلکه به توانایی او در تنظیم احساسات خود در مواجهه با مراجعه‌کننده تأکید دارد. خودکنترلگری مشاور باعث می‌شود که اعتمادبنفس فرد بیشتر شود.

توانایی جلب اعتماد مراجعه‌کننده

اکثر ما در بازگو کردن برخی از مسائل خود مشکل داریم و برای ما بسیار سخت است که بی‌پرده از تجارب، چالش‌ها و افکارمان صحبت کنیم. وظیفه مشاور حرفه‌ای این است که با ایجاد حس همدلی و صبر بتواند اعتماد شخص را جلب کند. مراجعه‌کننده وقتی به این اطمینان برسد که افکار و احساساتش بدون هیچ‌گونه قضاوت و سرزنش‌گری توسط مشاور درک می‌شوند، احساس راحتی کرده و صادقانه مسائل خود را بیان می‌کند.

تراپیست خوب

مهارت ارتباطی بالا

مشاور خوب کسی است که علاوه‌بر توانایی ارتباط کلامی عالی، با تمام وجود نیز به حرف‌های مراجعه‌کننده گوش می‌دهد و کاملا توانایی فهم و درک زبان بدن او را دارد. اگر ما به عنوان مراجعه‌کننده حس کنیم که روانشناس حرف‌های ما را می‌فهمد، آرامش و اطمینان قلبی ما به او بسیار بیشتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  شاندیز مشهد؛ شهری خوشمزه با جاذبه‌های دیدنی!

مهارت تحلیلی قوی

علاوه‌بر توانایی برقرار کردن ارتباط کلامی و جلب اعتماد بیمار برای بیان صادقانه تمام مسائل و مشکلات، روانشناس خوب کسی است که بتواند بعد از جمع‌آوری داده‌ها آنها را تجزیه و تحلیل کرده و با بررسی شنیده‌های خود، مسیر درمانی درست و راه‌حل‌های مفیدی را به‌کار بگیرد.

روانشناس خوب در تهران

عدم دخالت اعتقادات شخصی در درمان

از وظایف اصلی روانشناس خوب این است که بتواند با ذهن باز حرف‌های فرد را بشنود و ارزش‌ها و اعتقادات خود را به مراجعه‌کننده تحمیل نکند. بسیار پیش آمده که هر کدام از ما با روانشناسانی روبرو شده‌ایم که با توجه به اصول و اعتقادات خود افکار و رفتارهای ما را قضاوت کرده و باعث شده‌اند که احساس راحتی نداشته باشیم. حتی در مواردی برخی مشاورین با دخیل کردن اعتقادات شخصی خود، به مراجعین احساس شرم را القا می کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاوری متخصص و زبده این است که در مواجهه با بیمار اعتقادات شخصی خود را کاملا کنار بگذارد.

در این نوشته مهم‌ترین و اصلی‌ترین خصوصیات روانشناس خوب را بررسی کردیم. شما چه تجربه‌ای از مراجعه به مشاور و روانکاو دارید؟ در بخش نظرات با اشتراک‌گذاری اطلاعات خود راجع‌به روانشناس خوب در تهران و سایر شهرها به افزایش آگاهی ما و خوانندگان مجله کمک کنید.

تعداد کلمات مطلب: 561

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

میلک شیک شکلات و موز، یک نوشیدنی مجلسی برای دورهمی‌های شما

اگر دوست دارید برای دورهمی‌های خود یک نوشیدنی کافی‌شاپی و مجلسی تهیه کنید، میلک شیک شکلات …