قانون جدید برای خرید و فروش سکه

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه خرید و فروش سکه بسیار روی بورس بوده و طرفداران خود را دارد. اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای از ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا خبر داد.
ضوابط جدید خرید و فروش سکه

خرید و فروش سکه دارای قوانین و ضوابط مهمی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند. اتاق اصناف اعلام کرده است که نصب پوستر یکپارچه ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا در واحدهای صنفی مرتبط الزامی است. همراه دلتامگ باشید.

ضوابط جدید خرید و فروش سکه

به گزارش ایسنا معاون صنایع عمومی وزارت صمت در نامه‌ای به رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به الزام ثبت معاملات انواع طلا در سامانه جامع تجارت، بر ارائه فاکتور قابل استعلام سامانه در انواع معاملات سکه و طلا تأکید کرد.

طبق تأکید وزارت صمت، همه اصناف و واحد‌های سکه و طلا باید در زمان فروش سکه، طلا (آب شده و مصنوعات) نسبت به صدور فاکتور ثبت شده در سامانه جامع تجارت و تحویل به مشتری اقدام کرده و این عمل را انجام دهند.

در متن این ابلاغیه آمده است:

“به اطلاع می‌رساند طبق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، “خریداران کالا‌های موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان باید هنگام خرید این کالا‌ها از فروشنده صورت‌حساب (فاکتور) دریافت کنند و این افراد موظف به این کار هستند.”

ازآنجاکه ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، اسناد فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را به‌عنوان فاکتور مورد قبول ماده ۶ دستورالعمل صدرالاشاره در نظر گرفته است، ضروری و لازم است که دستور دهید تمامی اصناف در هنگام فروش کالا اعم از آب‌شده، مصنوعات طلا و سکه نسبت به صدور فاکتور مورد اشاره در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری عمل لازم را انجام دهند.

خرید و فروش سکه

همچنین لازم به ذکر است زیر ساخت لازم در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده و فراگیری صدور فاکتور متحدالشکل می‌تواند از مشکلاتی مانند صدور فاکتور غیرواقعی محاسبه دستمزد سود و مالیات بر ارزش‌افزوده بدون ضابطه توسط برخی سودجویان جلوگیری کند.”

مطلب پیشنهادی:  در این موارد زنان محروم از مهریه هستند

نکته مهمی که باید توجه داشته باید آن است که ۱۶ اردیبهشت‌ماه بود که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اعلام کرد: ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی است.

بعد از آن، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های صنفی مرتبط با فروش سکه تأکید کرده که نصب پوستر یکپارچه “ضوابط جدید خرید و فروش سکه طلا” در واحد‌های صنفی مرتبط الزامی است و بر اساس دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید شده است که “خرید و فروش سکه با دریافت ثبت کد ملی و شماره تلفن همراه مشتری” و “همچنین ارائه فاکتور یکپارچه و قابل استعلام از سامانه جامع تجارت” ضروری است.

کارهایی که واحدهای صنفی موظف به انجام آن هستند

کارهایی که واحدهای صنفی موظف به انجام آن هستند

  • خرید و فروش سکه با دریافت ثبت کد ملی و شماره‌تلفن همراه مشتری.
  • ارائه فاکتور یکپارچه و قابل استعلام از سامانه جامع تجارت.
  • ثبت تمامی معاملات خریدوفروش بین همکار (اعضای صنفی و تولیدی).
  • عدم نیاز به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت توسط مشتریان.

مزایای اجرای این طرح از قرار ذیل است:

  • دادن فاکتور یکپارچه و امکان خریدوفروش امن برای مشتریان و اعضای صنفی.
  • امکان بررسی شکایات برای کالاهای تقلبی با استفاده از شماره یکتای فاکتور یکپارچه.
  • امکان استعلام اطلاعات فاکتور و چاپ آن به‌صورت آنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…