برج کبوتر، بنای راز‌آلود 1200 ساله ایران!

4
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صفویان کسانی بودند که در معماری هنر و سرآمد بسیاری از پادشاهان ایرانی بودند. در عصر صفویان در هر گوشه و کناری از ایران یک بنا با معماری منحصربه‌فرد ساخته می‌شد تا ذوق هنری شاهان صفوی را به نمایش بگذارد.
برج کبوتر

برج کبوتر یکی از بناهای جذاب و عجیبی بود که ساخت آن در زمان صفویان بسیار باب شده بود؛ اما این برج‌ها برخلاف سایر بناها رازی را در دل خود مخفی کرده بودند. دلتامگ در این مقاله قصد دارد پرده از یک راز جالب بردارد، با ما همراه باشید.

برج کبوتر چیست؟

ساخت برج کبوتر به 1200 سال پیش برمی‌گردد یعنی قدمت آن‌ها بسیار بیشتر از پادشاهی صفویان در ایران است؛ اما نکته جالبی که درباره این برج‌ها وجود دارد این است که صفویان ساخت این برج‌ها را هدفمند انجام می‌دادند. نام اصلی این برج‌ها در واقع کبوتر خانه بوده و ظاهرا این بناهای زیبا و جذاب را برای آشیان کبوترها می‌ساختند؛ اما چرا باید برای کبوترها خانه می‌ساختند؟ تفاوت کبوترها با سایر پرندگان چه بوده است؟

هدف از ساخت کبوتر خانه چه بوده است؟

هدف از ساخت کبوتر خانه چه بوده است؟

کبوترها پرندگانی بودند که از دیرباز رابطه خوبی با انسان‌ها داشتند. آن‌ها خیلی راحت با انسان‌ها دوست می‌شدند و برای او کارهای بسیاری انجام می‌دادند. شاید شما کبوترها را فقط به‌واسطه نامه‌بر بودنشان بشناسید؛ اما تنها وظیفه این پرندگان دوست داشتنی، پستچی بودن نبوده است! آن‌ها به‌واسطه گوشت و حتی فضولاتشان نیز برای انسان‌ها اهمیت داشتند. در واقع برج کبوتر ساخته می‌شد تا توجه کبوترها را جلب کنند و آشیانی برای کبوترها باشند. سپس فضولات آن‌ها جمع‌آوری می‌شد تا برای کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع فضولات این پرندگان بهترین کود برای زمین‌های کاشت خیار و ملون بود.

مطلب پیشنهادی:  عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی باورنکردنی دنیا

چرا فقط برای کبوترها آشیان می‌ساختند؟

حتما از خودتان می‌پرسید پس چرا فقط کبوترها؟ پس سایر پرندگان چه؟ حقیقت این است که از قدیم رسم کبوتربازی باب بود و این ماجرا برخی را آزار می‌داد به همین دلیل بعضی از حاکمان کبوتربازها را به خارج از شهر می‌فرستادند و برای آن‌ها مکان‌های خاصی مانند برج کبوتر در نظر می‌گرفتند. از طرفی کبوترها برخلاف سایر پرنده‌ها به زمین‌ها و محصولات کشاورزی آسیب نمی‌رسانند و تنها از دانه‌ها بر زمین ریخته تغذیه می‌کنند پس پرورش آن‌ها نیز بسیار راحت است.

چرا فقط برای کبوترها آشیان می‌ساختند؟

کبوتر خانه‌های ایران

تقریبا در بیشتر شهرهای ایران می‌توانید برج کبوتر را ببینید. اصفهان خود به‌تنهایی 3000 برج کبوتر داشته است که البته تنها 30 عدد از آن‌ها باقی مانده که یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان هستند. در میبد کبوتر خانه در قسمت جنوبی شهر و به شکل استوانه می‌ساختند. جالب است بدانید که درون این برج‌ها حداقل 4000 کبوتر زندگی می‌کردند. نکته جالب دیگر اینجاست که پنجره‌های این برج‌ها کوچک می‌ساختند تا پرندگان شکاری نتوانند به آن‌ها وارد شوند. سپس سالی یک‌بار برج‌ها را تمیز و فضولات کبوترها را برای کود استفاده می‌کردند.

تعداد کلمات مطلب: 417

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    9 اسفند 1402 در 10:33 ب.ظ

    جاهای دیدنی هستن

    پاسخ

  2. ناشناس

    10 اسفند 1402 در 1:26 ق.ظ

    اصلی ترین کاربرد برجهای کبوتر همان جمع آوری فضولات این پرندگان برای استفاده در کشاورزی است

    پاسخ

  3. علی

    11 اسفند 1402 در 12:52 ب.ظ

    صفویان 350سال پیس بوده و نه 1200سال

    پاسخ

    • زینب پروانه

      12 اسفند 1402 در 8:56 ق.ظ

      میشه لطفا متن رو با دقت بخونید؟ ساخت مهندسی شده این برج‌ها از دوره صفویان شروع شده ولی قبل از اونها هم این برج ها رو می‌ساختند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

درمان ریزش مو با تخم‌مرغ

درمان ریزش مو با تخم‌مرغ یکی از روش‌های طبیعی و قدیمی است که به دلیل داشتن مواد مغذی و پرو…