قبر سه قلوی بهم چسبیده باستانی، جاذبه شگفت‌انگیز چابهار!

3
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ایران سرزمینی کهن است که از هزاران سال پیش تمدن‌های مختلفی در آن وجود داشته است. جالب‌ترین نکته درباره تمدن‌های کهن‌ ایران این است که بسیاری از تمدن‌های کهن و پیشرفته سرزمینمان در سیستان و بلوچستان بوده‌اند.
دمب کوه

دمب کوه یک سایت باستان‌شناسی بسیار عجیب و جالب توجه است که در سیستان و بلوچستان و در نزدیکی بندر چابهار واقع شده است. در این محوطه باستانی چیزهایی کشف شده است که محققان را در حیرت فرو برده است. همراه دلتامگ با این تمدن کهن ایرانی بیشتر آشنا شوید.

محوطه باستانی دمب کوه کجاست؟

این محوطه باستانی که نشانی از یک تمدن بسیار کهن دارد، در نزدیکی شهرستان چابهار واقع شده است. برای دیدن آن باید به بخش دشتیاری، دهستان باهو کلات و روستای بلورمچی بروید. وسعت این منطقه باستانی به 430 هکتار می‌رسد.

قدمت محوطه باستانی دمب کوه چقدر است؟

در این محوطه باستانی سنگ قبرهایی وجود دارند که قدمت آن‌ها به پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. با این وجود برخی از باستان‌شناسان معتقدند که قدمت تمدن این منطقه به دوره اشکانیان می‌رسد. با تمام این‌ها این محوطه و تمدن آن در مردادماه سال 1380 توسط محققان کشف شده است.

محوطه باستانی دمب کوه کجاست؟

وجود یک تمدن کهن و وسیع در محوطه باستانی دمب کوه!

این سایت باستان‌شناسی شامل منطقه مسکونی، منطقه صنعتی و گورستان سنگی است که در گورستان آن حدود پنج هزار قبر سنگی یافت شده است. مهم‌ترین بخش این محوطه همان گورستان سنگی آن است که در دامنه غربی، جنوبی و شرقی میان دو کوه جدا از هم قرار گرفته است. در جنوب شرق این محوطه نیز می‌توان ردی از بستر خشکیده رودخانه کهن را دید. احتمالا علت از بین رفتن یا جابه‌جایی این تمدن، خشک شدن این رود بوده است.

مطلب پیشنهادی:  سوپ مرغ ایتالیایی، پیش‌غذایی متفاوت برای مهمانی شما

چه چیزی قبرستان محوطه باستانی دمب کوه را خاص کرده است؟

تفاوت اصلی قبرهای این محوطه با سایر قبرستان‌های باستانی کشور در اتاقک‌هایی است که به‌عنوان قبر استفاده می‌شده‌اند. در واقع در این محوطه اتاقک‌های سنگی به ابعاد ۱/۱ متر، ۲/۵ متر و ۲/۲ متر و ارتفاع  بین 10/1 و 50/1 متر وجود دارد که محل دفن اجساد مردگان بوده است. نکته جالب‌تر اینجاست که این اتاقک‌ها دارای سقف و حتی در ورودی بوده‌اند؛ اما عجیب‌ترین چیزی که در این محوطه کشف شده است قبرهایی است که به شکل دوقلو و سه‌قلو به هم چسبیده‌اند درحالی‌که راه ورود جداگانه دارند.

چه چیزی قبرستان محوطه باستانی دمب کوه را خاص کرده است؟

سخن پایانی

سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های جنوب کشور است که برخلاف جاذبه‌های تاریخی بسیار کهن و تاریخی و طبیعت زیبا و بکری که دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. محوطه باستانی دمب کوه یکی از جاهای دیدنی چابهار است که کمتر کسی از آن خبر دارد؛ اما مملو از رازهای سربه‌مهر و جذابیت‌های تاریخی است که بدون شک برای خیلی‌ها جذاب و حیرت‌انگیز است؛ چراکه نمونه قبرهای این محوطه در هیچ جای دیگر ایران نمی‌توانید ببینید.

تعداد کلمات مطلب: 420

3 دیدگاه

  1. ناشناس

    7 اسفند 1402 در 9:46 ب.ظ

    خیلی جالب

    پاسخ

  2. ناشناس

    8 اسفند 1402 در 1:30 ق.ظ

    جای شکر داره که حداقل این محوطه باستانی توسط باستانشناسان خودمان کشف شده واز انگلیس و آلمان و فرانسه که غارتگران میراث تمدنی ما هستند خبری نیست

    پاسخ

    • زینب پروانه

      8 اسفند 1402 در 9:44 ق.ظ

      بله خداروشکر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شفق قطبی ایران کجاست؟

    شفق قطبی ایران کجاست؟ ایران یکی از کشورهایی است که تا به حال شفق قطبی را به خود ندیده بود.…
  • جزیره آشوراده کجاست

    تنها جزیره شمال ایران کجاست؟

    جزیره آشوراده کجاست؟ قطعا نام این جزیره کمتر به گوشتان رسیده است. اما این جزیره یکی از زیب…
  • دشت هویج کجاست

    دشت هویج ایران کجاست؟

    دشت هویج کجاست؟ دشت هویج در فصل بهار شکوه و زیبایی بسیار زیادی دارد. دشت هویج که به دشت گر…
بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

ماسک صورت خانگی برای سفیدی پوست

سفیدی پوست با ماسک خانگی یکی از روش‌های طبیعی و آسانی است که می‌تواند شما را به خواسته‌تان…