این افراد می‌توانند ضامن پرداخت مهریه شما شوند

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی زن است که با عقد نکاح به وی تعلق می‌گیرد. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد باید آن را پرداخت کنند و همچنین زن می‌تواند هر نوع دخل و تصرفی را در آن داشته باشد.
ضامن پرداخت مهریه

یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا امکان انتخاب ضامن پرداخت مهریه وجود دارد یا فقط شوهر وظیفه پرداخت این حق زن را دارد؟ همراه دلتامگ باشید تا پاسخ این سؤال را برایتان شرح داده و ضمانت در پرداخت مهریه را برایتان توضیح دهیم.

ضمانت‌کردن از مهریه در واقع یعنی ممکن است پرداخت مهریه بر عهده شخص ثالث و ضامن باشد؛ اما وظیفه الزام مرد به دادن مهریه از بین نرفته و شخص ثالث مثل پدرشوهر در واقع فقط حکم ضامن را دارد. طبق ماده ۶۸۴ قانون مدنی بر اساس عقد ضمان، مالی را که پرداخت آن بر عهده دیگری است، به عهده می‌گیرد.

ضامن پرداخت مهریه

زمانی که شخصی ضمانت فرد دیگری را برای پرداخت مهریه قبول می‌کند، در واقع یعنی امکان دریافت مهریه علاوه بر همسر از وی نیز وجود دارد.

 نکته:

نکته مهمی که باید بدانید آن است که ممکن است مالی که به‌عنوان مهریه برای زن تعیین شده، برای شخص ثالثی بوده و لزومی ندارد که عین مهریه، حتماً متعلق به شوهر باشد.

مطالبه مهریه از ثالث

زن تحت هر شرایطی می‌تواند برای درخواست مطالبه مهریه خود به شوهر و ضامن وی به‌صورت هم‌زمان مراجعه کرده یا اینکه در صورت خودداری شوهر از پرداخت مهریه دعوای مطالبه مهریه از ضامن را مطرح کند؛ بنابراین ضامن پرداخت مهریه در این شرایط باید مهریه را به زن پرداخت کند.

مطالبه مهریه از ضامن، می‌تواند به‌صورت مستقل مطرح شود یا این‌که به‌شرط عدم پرداخت مهریه از سوی شوهر، امکان مراجعه به ضامن وجود داشته باشد.

مطالبه مهریه از ثالث

 نکته:

نکته دیگری که لازم است بدانید آن است که می‌توان در مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه و نیز مهریه بیش از ۱۱۰ سکه، ضامن قرارداد. در مهریه عندالاستطاعه، ضامن پرداخت مهریه زمانی باید به تکلیف پرداخت مهریه عمل کند که شوهر به توانایی مالی رسیده باشد.

مطلب پیشنهادی:  چرا در معاملات با شکست مواجه می‌شوید؟

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند هم‌زمان با مطالبه مهریه از شوهر، در دادگاه خانواده مطرح شده و نیازی نیست در ابتدا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات رسیده و سپس علیه ضامن اقدام کرد. در این شرایط ضامن پرداخت مهریه یا باید از شوهر مهریه را دریافت کند و به زن بپردازد یا خودش اقدام به پرداخت کند.

بازداشت ضامن مهریه

اگر زن بخواهد مهریه خود را دریافت کند و شخصی که پرداخت آن را ضمانت کرده است، مهریه را نپردازد و توانایی او در پرداخت مهریه نیز در دادگاه اثبات شود، زن می‌تواند طبق ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را کند.

بازداشت ضامن مهریه

مدارک لازم جهت دادخواست مطالبه مهریه از ضامن

  • کارت شناسایی
  • تکمیل دادخواست و خسارات دادرسی
  • سند ازدواج که به امضای ضامن هم رسیده باشد
  • مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استان‌ ها و دادگستری در سایر شهرها
  • پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی

مرجع صالح مطالبه مهریه کجا است؟

برای درخواست صدور اجرائیه اول  باید به دفترخانه ازدواج محل عقد زوجین و سپس اداره اجرای ثبت و برای تقدیم دادخواست مطالبه مهریه ابتدا دفتر خدمات قضایی و سپس باتوجه‌به مورد به شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…