مردان دیگر نمی‌توانند زن دوم بگیرند

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد چه خانم و چه آقا از ما می‌پرسند آن است که آیا مردان می‌توانند به راحتی ازدواج مجدد کنند؟ و شرایط این ازدواج چه باید باشد؟
ازدواج مجدد مردان

ازدواج مجدد مرد از جمله مواردی است که شرایط آن در قانون مدنی ایران ذکر شده و افراد موظف به رعایت کردن آن هستند در غیر این صورت ازدواج آن‌ها باطل خواهد بود. همراه دلتامگ باشید.

شرایط مجاز ازدواج مجدد مردان در قانون

طبق قانون شرایطی باید وجود داشته باشد تا ازدواج مجدد مردان دارای مجوز قانونی بوده و مردان این امکان را داشته باشند بدون آن‌که مجرم شناخته شوند. ما در ادامه این شرایط را برایتان آماده کرده‌ایم.

  • اولین مورد رضایت داشتن همسر اول مرد است.
  • همچنین اگر زن در انجام وظایف زناشویی خود دچار ناتوانی باشند.
  • یکی دیگر ازدلایل عدم باروری زنان است.
  • ابتلای خانم به یک بیماری صعب‌العلاج یا دیوانگی او.
  • از جمله مهم‌ترین دلایل ازدواج مجدد مردان تمکین نکردن همسرشان است.
  • همچنین اگر زن حسن معاشرت و حسن رفتار نداشته باشد.
  • خانم به مدت شش ماه زندگی مشترک خود را رها بکند.
  • اعتیاد داشتن خانم.
  • خانم به مدت یکسال غیبت داشته باشد.
  • محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی از جمله شرایط ازدواج مجدد مرد است.

شرایط مجاز ازدواج مجدد مردان در قانون

عقد زن دوم مشروط شد!

قوانین بسیار زیاد و مختلفی در راستای تحکیم بنیاد خانواده و بهبود بخشیدن زندگی زوجین و همچنین ازدواج مجدد مرد در تمام سال‌ها در کشور تصویب و حتی اجرا شده است. قوانینی که قدمت آن 50 سال است.

 تحکیم، حمایت، حقوق و صدها عنوان دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد، از جمله عباراتی است که بارها و بارها برای تصویب قوانین مختلف درباره خانواده مطرح شده اما همچنان با وجود تصویب قوانین متعدد حمایتی نظیر آنچه در سال‌های اخیر با عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شناخته می‌شود، در اجرا و اثرگذاری با اما و اگرهای جدی روبرو است.

در این سال‌ها طرح‌هایی که با این موضوع تدوین و تصویب شده‌اند کم نبودند که بعد از مدتی جای خودشان را به طرح دیگری داده یا در اسناد بالادستی نظیر برنامه پنجک توسعه، بند و تبصره ای به تصویب می رسد که اجراییی کردن آن، اهداف قوانین قبلی را تحت الشعاع قرار داده و گاه به کنج حاشیه می راند.

جالب است این موضوع را بدانید که حدود 50 سال قبل در این روز، طرحی در راستای تحکیم بنیاد خانواده و زندگی زوجین در کشور پیشنهاد و همچنین تصویب شد. روزنامه اطلاعات در تاریخ 15 بهمن ماه 1353 درصفحه نخست خود با تیتر «از امروز دست مردان برای گرفتن زن دوم بسته شد»، درباره این طرح نوشته است: «طبق لایحه حمایت از خانواده که امروز به تصویب مجلس رسید، هیچ مردی نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کرده، مگر در ۹ مورد.»

روزنامه اطلاعات در ادامه به تشریح و توضیح این 9 مورد پرداخته است: «رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشوئی، عدم تمکین زن از شوهر، ابتلا زن به جنون یا امراض صعب العلاج، محکومیت زن، ابتلا زن به هرگونه اعتیاد مضر، ترک زندگی خانوادگی و…»

همچنین در بخش دیگری این مطلب با اشاره به قانون جدید حمایت خانواده آمده است که: «قانون حمایت از خانواده همچنین چگونگی طلاق زوجین را پیش بینی کرده که طبق آن زن و شوهر در ۱۴ مورد می‌توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کنند.»

نکته دیگر در مورد ازدواج مجدد مرد آن است که در شماره دیگری از این روزنامه هم خبری جالب درباره ازدواج دوم یک مرد آمده است، روزنامه اطلاعات در تاریخ 14 بهمن سال 1353 در خبری کوتاه به این موضوع اشاره کرده است که: «زن دوم در صورت اطلاع از ازدواج قبلی شوهرش، زندانی خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

مطالب پیشنهادی

برای مشاهده آگهی های ملکی یوسف آباد
یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

آگهی های خریدآگهی های اجاره