نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با نکات حقوقی املاک یک موضوع حائز اهمیت است، زیرا در صورتی که این نکات را ندانید یا به آن ها بی توجه باشید، ضرر و زیان زیادی متوجه شما خواهد شد.
نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید

طبق آمار بیشتر ضرر مربوط به معاملات ملکی، از جانب مشکلات حقوقی است. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا با نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید آشنا شوید!

نکات حقوقی خرید ملک

اگر قصد خرید یک ملک مانند خانه و آپارتمان را دارید، باید بدانید که انجام چنین معامله ای با پیچیدگی های حقوقی و قانونی بسیاری همراه است که اگر به آن ها توجه نشود، در ادامه مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت. از جمله نکاتی که باید بدانید عبارتند از:

اسناد و مدارکی که از ملک وجود دارد را بررسی کنید

قبل از آنکه معامله خرید را به پایان برسانید، هر سند و مدرکی که از ملک وجود دارد را بررسی کنید؛ از جمله اسنادی که باید با دقت بررسی شوند عبارتند از: سند مالکیت، پروانه ساخت، قراردادهای مربوط به اجاره، مجوزهای زیربنایی، پروانه بهره برداری و … دقت داشته باشید که کوچک ترین مشکل در این اسناد می تواند خبر از یک مشکل بزرگتر بدهد، بنابراین در صورتی که با موردی مواجه شدید، حتما با جدیت آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که آن خطا مشکل بزرگ تری برای شما پیش نمی آورد.

اسناد و مدارکی که از ملک وجود دارد را بررسی کنید

مطمئن شوید ملک رهن بانک نیست و آزاد است

از دیگر نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید، این است که مطمئن شوید ملک مورد نظر آزاد است که اصطلاح حقوقی آن طلق بودن ملک می باشد. برخی از افراد به دلیل گرفتن وام، ملک و خانه خود را در رهن بانک می گذارند یا گاهی اوقات در راستای اجرای حکم صادر شده از سمت مراجع قضایی، ملک بازداشت می شود.

زمانی که چنین اتفاقاتی رخ می دهد، دیگر شرایط برای تنظیم سند رسمی به نام خریدار جدید وجود ندارد، البته تنظیم مبایعه نامه در چنین شرایطی امکان پذیر است و برای تنظیم سند رسمی باید ملک از رهن بانک خارج شود یا فک رهن صورت گیرد.

حال در این خصوص، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که مطمئن شوید مشکلی برای سند ملک وجود ندارد؛ اما اگر به هر دلیلی متوجه یکی از مشکلات فوق شدید، در رابطه با آن با فروشنده صحبت کنید تا توافقاتی صورت گیرد تا در ادامه مشکلی پیش نیاید. از آنجایی که رسیدگی به چنین موضوعی سخت و دشوار است، توصیه می شود موضوع را با یک وکیل در میان بگذارید. برای مشاهده لیستی از وکلای ملکی در تهران روی لینک زیر کلیک کنید.

https://vakilazma.com/the-best-real-estate-lawyer-in-tehran-list-of-10/

مشخصات درج شده در سند را با مشخصات واقعی تطبیق دهید

در اسناد اطلاعات مختلفی اعم از نشانی ملک، پلاک ثبتی، حدود اربعه، کد پستی و اطلاعات دیگر درج می شود. توصیه می شود بعد از مشاهده این اطلاعات، آن ها را با مشخصات واقعی تطبیق دهید تا درست و دقیق باشند. زیرا اگر بعد از انجام معامله، مشخص شود که اطلاعات درج شده با اطلاعات واقعی تفاوت دارند، دیگر امکان انجام کاری وجود ندارد و شما باید از طریق شکایت و دادگاه پیگیری های لازم را انجام دهید.

مطالبه مفاصا حساب از فروشنده

زمانی که فروشنده تصمیم به فروش ملک خود می گیرد، باید تمام بدهی های مربوط به ملک را به دستگاه های دولتی چون شهرداری و سازمان مالیات بپردازد. زمانی که فروشنده بدهی های این چنینی را می پردازد، یک رسید به عنوان مفاصا حساب در اختیار وی قرار می گیرد که فروشنده در چنین شرایطی این رسید را باید در اختیار خریدار قرار دهد. فردی که قرار است ملک را خریداری کند نیز باید استعلام این رسیدها را بگیرد و از صحت آن ها مطمئن شود. اگر قصد خرید آپارتمان دارید، از بابت بدهی شارژ و دیگر مسائل مالی مطلع شوید تا در ادامه مجبور به پرداخت هزینه اضافه نشوید.

مطلب پیشنهادی:  فسخ وکالت بلاعزل در چه شرایط امکان دارد؟

بررسی ملک از نظر وقفی بودن

بسیاری از املاک وقفی هستند و همانطور که می دانید امکان خرید و فروش املاک وقفی وجود ندارد؛ از همین رو از دیگر نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید، می توان به این مورد اشاره کرد. برای بررسی چنین موردی، باید از مالک اجاره نامه عرصه را مطالبه کنید. اگر ملک وقفی باشد، در اجاره نامه عرصه قید می شود که با مطالعه آن می توانید متوجه این موضوع شوید.

صحبت در رابطه با انشعابات آب و برق و گاز

زمانی که قصد خرید یک ملک را دارید، باید به بحث انشعابات آب و برق و گاز و … نیز توجه داشته باشید. این اطلاعات در سند یا مبایعه نامه درج می شوند. اگر در سند و مبایعه نامه چنین اطلاعاتی توسط فروشنده درج نشد، خودتان نسبت به ثبت آن اقدام کنید و هنگام تنظیم سند به این موارد بپردازید.

: بررسی ملک از نظر وقفی بودن

صحبت در رابطه با شرایط فسخ قرارداد

توصیه می شود هنگام ثبت سند رسمی برای ملک، در رابطه با شرایط فسخ قرارداد نیز صحبت کنید. گاهی اوقات بعد از عقد قرارداد، شرایط به گونه ای که باید پیش نمی رود و همین موضوع باعث می شود که یکی از طرفین تصمیم به فسخ قرارداد بگیرد. بنابراین پیشنهاد می شود در رابطه با مواردی که می توانند منجر به فسخ قرارداد شوند صحبت کنید. برای مثال پرداخت هزینه یا تحویل به موقع ملک از جمله مواردی به شمار می آیند که اگر به موقع به آن ها رسیدگی نشود، معامله شما فسخ خواهد شد.

توافق بر سر قیمت

بسیاری از افراد خرید ملک و زمین را در جهت سرمایه گذاری انجام می دهند؛ از همین رو مهم است که در رابطه با قیمت با فروشنده به توافق برسند. طرفین باید براساس شرایط ملک، موقعیت مکانی، تغییرات صورت گرفته در ملک و … در رابطه با این موضوع با یکدیگر به توافق برسند. اگر فروشنده بر سر مبلغی با خریدار به توافق برسد، اما زمان عقد قرارداد نظرش را عوض کند، امکان فسخ وجود دارد.

کلام آخر

همانطور که مطالعه کردید، در این مقاله در رابطه با نکات حقوقی که باید درباره خرید خانه بدانید صحبت کردیم و مواردی که می توانند در یک معامله خوب اثرگذار باشند را گفتیم. بنابراین اگر می خواهید یک معامله بدون مشکل را پشت سر بگذارید و صاحب ملک مورد نظر شوید، توصیه می شود نسبت به این نکات دقت لازم را داشته باشید و در صورتی که فکر می کنید نمی توانید به تنهایی از پس مراحل حقوقی برآیید، با یک مشاور و وکیل حقوقی مشورت داشته باشید تا وی با دانش و تخصص خود در این زمینه به شما یاری دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…