وجود حیات در مریخ تایید شد!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا حیات در مریخ وجود دارد یا آیا حیات در مریخ وجود داشته است؟ آیا زمانی سیاره سرخ هم همچون زمین محلی برای زندگی انواع موجودات بوده است؟ چگونه می‌توان فهمید که سیاره سرخ هم زمانی مملو از حیات بوده است؟
آب در مریخ

سال‌هاست که دانشمندان و فضانوردان به دنبال ردپای آب در مریخ بوده‌اند و حالا خبری شوکه کننده گوش عالم را کرده است. استقامت که نام یکی از مریخ‌نوردان ناسا است، به‌تازگی ردپای آب حیات را در سیاره سرخ پیدا کرده است. همراه دلتامگ، سفر به مریخ را تجربه کنید.

آیا واقعا آب در مریخ پیدا شده است؟

داستان از این قرار است که مریخ‌نورد “استقامت” ناسا به‌تازگی داده‌ها و عکس‌هایی را به زمین فرستاده است که در آن‌ها به‌وضوح می‌توان ردپای آب در سیاره سرخ را مشاهده کرد. این مریخ‌نورد مجهز به ابزار راداری  RIMFAX است که می‌تواند تا عمق 20 متری سیاره مریخ را اسکن است. حالا استقامت توانسته داده‌هایی را کشف کند که خبر از یک دریاچه باستانی در این سیاره می‌دهد.

آیا واقعا آب در مریخ پیدا شده است؟

داده‌های مریخ‌نورد استقامت چه شواهدی را نشان می‌دهد؟

رادار مریخ‌نورد استقامت لایه‌هایی از رسوباتی را نشان می‌دهد که تنها منبع حمل آن‌ها بدون شک جریان آب بوده است. تمامی این رسوبات نشان‌دهنده این هستند که در گذشته‌های دور یک دریاچه و دلتا در این منطقه از مریخ وجود داشته است.

این رسوبات از آبی به‌جا مانده که زمانی یک حوضه غول‌پیکر را در مریخ به نام «دهانه جیزرو» پر می‌کرد. این لایه‌های سنگی شواهد غیرقابل انکاری را ارائه می‌دهند که نشان‌دهنده انباشته شدن رسوبات خاکی حمل شده توسط آب در دهانه جیزرو و دلتای رودخانه‌ای تغذیه‌کننده آن است؛ درست همان‌طور که در دریاچه‌های روی زمین دیده می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  به‌زودی یک کودک فضایی متولد می‌شود؟

آیا آب در مریخ سندی محکم برای وجود حیات در این سیاره است؟

با توجه به اینکه این مطالعات را محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه اسلو انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که مریخ زمانی یک سیاره مرطوب و قابل سکونت بوده است. جالب است بدانید که قدمت آب در مریخ به 3 میلیارد سال پیش برمی‌گردد و این فرضیه را قوت می‌بخشد که حیات در این سیاره زمانی روبه تکامل پیش می‌رفته است. مریخ‌نورد استقامت چندین نمونه از این رسوبات را جمع‌آوری کرده تا برای تجزیه و تحلیل بیشتر به زمین بفرستد.

آیا آب در مریخ سندی محکم برای وجود حیات در این سیاره است؟

سخن پایانی

جالب است بدانید که استقامت پس از ورود خود نمونه‌ای از سنگ‌های آتش‌فشانی را کشف کرد. این در حالی است که سنگ‌های آتش‌فشانی در واقع بستر یک دریاچه را شکل می‌دهند که بعدها رسوبات روی آن‌ها را می‌پوشانند. با این حال در مریخ برخی از رسوبات به‌مرورزمان فرسایش یافتند و سنگ‌های آتش‌فشانی را دوباره در معرض دید قرار دادند. با این حساب می‌توان امیدوار بود که ردپاهای بیشتری از آب در مریخ پیدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

برای از بین بردن جای جوش به دکتر مراجعه نکنید

همه افراد قطعا این موضوع مهم را به خوبی می‌دانند که برای از بین بردن جای جوش به طور همزمان…