اگر این کار را انجام دهید، از دریافت ارث محروم می‌شوید!

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بعد از فوت افراد ارتباط آن‌ها با اموالشان از بین رفته و به صورت قهری این اموال به وراث آن‌ها می‌رسد.
موانع دریافت ارث

دریافت ارث یکی از موضوعات مهمی است که در قانون مدنی ایران به آن پرداخته شده است؛ اما گاهی اوقات ممکن است که شرایطی وجود داشته باشد که مانع ارث‌بردن وراث از شخص متوفی می‌شود. همراه دلتامگ باشید.

موانع دریافت ارث

ما در این مطلب قصد داریم موانعی که در قانون بیان شده و به واسطه آن از ارث محروم می‌شوند را برایتان بیان کنیم. همراه ما باشید تا این مطلب جالب را برایتان بازگو کنیم.

قتل

طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی: قتل از موانع ارث است. یکی از موانع ارث در قانون مدنی، قتل نامشروع است. بدین منظور که اگر یکی از ورثه، مورث خود را به قتل برساند، از ارث آن فرد محروم می‌شود.

منظور از قتل در اینجا قتل عمد مورث است که شامل قتل بالمباشره که شخص در آن به‌صورت مستقیم شخص دیگر را به قتل می‌رساند و قتل به تسبیب که در آن قتل به‌صورت غیرمستقیم دخالت دارد؛ بنابراین، چنانچه که ورثه، مورث خود را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به قتل عمد برساند از ارث او محروم خواهد شد.

مانع دیگری که دررابطه‌با قتل وجود دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد آن است که قتل شبه‌عمدی و قتل خطای محض از موانع دریافت ارث نیستند؛ ولی وارث از دیه شخص فوت شده هیچ ارثی نمی‌برد.

در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد که اگر پدری فرزند خودش را به قتل برساند علاوه بر اینکه قصاص نشده؛ بلکه ارث‌بردن او نیز همچنان پابرجاست ولی در مورد مادر این حکم وجود نداشته و درصورتی‌که مادری فرزندش را به قتل برساند مشمول همان قاعده کلی شده و از او ارث نمی‌برد.

موانع دریافت ارث مثل کفر

طبق ماده 881 مکرر قانون مدنی:  کافر از مسلم ارث نمی‌برد. اگر در بین ورثه متوفی کافری، مسلمان وجود داشته باشد ، وراثی که کافر هستند ارث نمی‌برند، اگرچه از لحاظ درجه و طبقه مقدم بر وارث مسلمان باشند.

اما اگر فرد کافری باشد و تنها یک ورثه داشته باشد که مسلمان باشد تمام اموال او به ورثه‌ای که مسلمان است، می‌رسد. درحالی‌که اگر متوفی مسلمان باشد و به‌جز وارث کافر، وارث دیگری نداشته باشد به‌هیچ‌وجه فرد کافر ارث نبرده و اموالش به‌عنوان اموال بلا وارث به حاکم و بیت‌المال می‌رسد.

موانع دریافت ارث مثل کفر

لعان

مورد بعد از موانع دریافت ارث لعان نام دارد. لعان به این معنا است که مرد به همسر خود نسبت زنا داده و انتساب فرزندش را از خود انکار کند؛ اما بر این ادعای خود دلیلی نداشته باشد.

مطلب پیشنهادی:  این اموال بدهکار را هرگز توقیف نکنید!

حالا برای اثبات‌کردن لعان مرد باید چهار بار خداوند را بر زنای همسر خود شاهد گرفته و زن نیز چهار بار خداوند را بر دروغ بودن ادعای همسرش شاهد گیرد و قسم بخورند و به‌موجب لعان دوجانبه نه حکم زنا بر زن جاری شده و نه حکم قذفی بر مرد جاری خواهد شد.

نکته مهمی که دررابطه‌با لعان باید بدانید آن است که بعد از امر لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نبرده و همچنین فرزندی که برای انکار نسب او لعان شده است از پدر و خویشاوندان پدری هیچ ارثی نمی‌برد. اگر پدر از لعان برگردد، فرزند مجدد از او ارث می‌برد؛ ولی پدر همچنان از فرزند ارث نمی‌برد.

موانع دریافت ارث مثل نسب نامشروع

مورد بعدی که به‌موجب آن شخص محروم از ارث بوده  زنا یا نسب نامشروع است.

مطابق ماده ۸۸۴ قانون مدنی

«طفلی که از زنا متولد شده است از پدر مادر و اقوام آنها ارث نمی‌برد.»

طبق ماده  ۱۱۶۷ قانون مدنی: بیان شده است که طفل متولد از زنا ملحق به زانی نمی‌شود که منظور از زانی در این ماده هم مرد زناکار است و هم زن زناکار؛ بنابراین این فرزندی که از زنا متولد شده است از زن و مرد زناکار رابطه ارث‌بری ندارد؛ یعنی نه فرزند متولد از زنا از زن و مرد زناکار ارث خواهند برد و نه زن و مرد از فرزند ارث می‌برند.

موانع دریافت ارث مثل نسب نامشروع

غایب مفقودالاثر

مورد بعدی که در قانون مدنی هم به طور مستقیم بیان شده  غایب مفقود‌الاثر است.

طبق ماده ۸۷۹ قانون مدنی:  اگر بین وراث، غایب مفقودالاثر باشد، سهم او کنار گذاشته می‌شود تا وضعیت او روشن شود. درواقع به سهم شخص غایب دست‌زده نمی‌شود تا شرایط به طور قانونی روشن گردد.

جنین

یکی دیگر از موانع ارث در قانون مدنی جنین است.

طبق ماده ۸۷۸ قانون مدنی:  هرگاه در زمان فوت مورث، جنینی وجود داشته باشد که زنده به‌دنیاآمدن او مؤثر در تقسیم ارث باشد و به عبارتی مانع از ارث تمام یا برخی دیگر از ورثه باشد، تقسیم به عمل نیامده تا وضعیت جنین نیز مشخص شود.

یک نظر

  1. ناشناس

    8 بهمن 1402 در 2:11 ب.ظ

    ممنون لطفا مطالب حقوقی بیشتر بزاریم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…