این سیاره عجیب منظومه شمسی، همیشه ساز مخالف می‌زند!

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما درباره نحوه چرخیدن سیاره‌های مختلف به دور خورشید خبر دارید؛ مثلا باید بدانید که همه سیاره‌های منظومه شمسی از غرب به شرق به دور خورشید می‌چرخند؛ اما سیاره ناهید اندکی با بقیه سیاره‌ها متفاوت است!
سیاره زهره

سیاره ناهید یا همان سیاره زهره، یکی از سیاره‌های منظومه شمسی و دومین سیاره نزدیک به خورشید است که از بسیاری جهان با سایر سیاره‌های این منظومه فرق دارد؛ مثلا این سیاره تصمیم گرفته که برخلاف سایر سیاره‌ها حرکت کند! همراه دلتامگ با این سیاره عجیب بیشتر آشنا شوید.

سیاره زهره دقیقا کدام سیاره منظومه شمسی است؟

این سیاره دقیقا همان سیاره‌ای است که با نام‌های ونوس و ناهید نیز شناخته می‌شود و دومین سیاره نزدیک به خورشید پس از عطارد است. این سیاره را خواهر خوانده زمین می‌‌دانند چون شباهت بسیار عجیب و زیادی با زمین دارد؛ اما این سیاره چند تفاوت اساسی با سایر سیاره‌های منظومه شمسی دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها چرخش عجیب و معکوس آن است.

سیاره زهره دقیقا کدام سیاره منظومه شمسی است؟

با عجایب سیاره زهره آشنا شوید!

نکته جالبی که درباره کیهان وجود دارد، نظم بی‌نظیر و عجیب آن است. در منظومه شمسی نیز این نظم پابرجاست. تمام سیاره‌های این منظومه هم به دور خود می‌چرخند و هم به دور خورشید. نحوه چرخیده آن‌‌ها نیز کاملا مشخص است. این سیاره‌ها درست در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یعنی از غرب ب شرق می‌چرخند؛ اما زهره تصمیم گرفته کمی با بقیه متفاوت باشد و برخلاف عقربه‌های ساعت یعنی از شرق به غرب به دور خورشید بچرخد!

چرا چرخش سیاره زهره متفاوت است؟

علاوه بر این چرخش ونوس به دور خود نیز بیشتر از سایر سیاره‌ها طول می‌کشد. ونوس یک چرخش را در 243 روز زمینی کامل می‌کند که این موضوع سبب می‌شود تا طولانی‌ترین روز را نسبت به هر سیاره دیگری در منظومه شمسی داشته باشد، این مقدار حتی طولانی‌تر از یک سال کامل در این سیاره است و چون برعکس به دور خورشید می‌چرخد، هر طلوع و غروب آن نیز 117 روز زمینی طول می‌کشد!

مطلب پیشنهادی:  آیا گل گاو زبان برای بدن خاصیت دارد؟

نکته جالب دیگر درباره این سیاره شکل چرخیدن آن به دور خورشید است. این سیاره دایره‌ای‌ شکل‌تر از هر سیاره دیگری ب دور خورشید می‌چرخد. مدار چرخش سایر سیارات به دور خورشید معمولا بیضی‌شکل است!

با عجایب سیاره زهره آشنا شوید!

چرا چرخش سیاره زهره متفاوت است؟

دانشمندان برای این رفتار عجیب ناهید، دلایل زیادی مطرح کرده‌اند؛ اما خیلی‌ از آن‌ها معتقدند که زهره هم در ابتدا مانند سایر سیارات به دور خورشید می‌چرخیده که ناگهان با یک جسم عظیم کیهانی برخورد می‌کند و جهت آن تغییر می‌کند. برخی نیز معتقدند این رفتار به داخل سیاره زهره برمی‌گردد. اصطکاک گوشته و هسته این سیاره چنان زیاد است که در مدت طولانی روی مسیر چرخش آن و حتی مغناطیس و نیروی جاذبه آن نیز تاثیر گذاشته است. نیروی جاذبه این سیاره نیز نسبت به سایر سیارات بسیار کمتر است. با تمام این‌ها شاید روزی زهره بتواند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای زندگی در سیارات دیگر باشد.

تعداد کلمات مطلب: 427

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…