چه رازی پشت این گورستان 9 هزار ساله عجیب وجود دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فکر می‌کنید قبرستان‌ها همیشه جاهای ترسناکی هستند که پر از شبح و ارواح سر گردانند؟ خیر! راستش را بخواهید بعضی از قبرستان‌ها آن‌قدر عجیب هستند که واقعا دلتان می‌خواهد بروید و سر از اسرار عجیبشان درآورید!
قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی یکی از این قبرستان‌های عجیب در ایران است که برخی می‌گویند حدود 9 هزار سال قدمت دارد؛ اما شهرت آن به دلیل قدمت بالای آن نیست! با دلتامگ همراه باشید.

راز قبرستان خالد نبی چیست؟

اصلی‌ترین موضوعی که سال‌هاست ذهن بسیاری از محققان و تاریخ‌نگاران را به خود جلب کرده، شکل عجیب قبرهای این قبرستان است. در واقع شکل خاص قبرهای این گورستان که در پهنه وسیعی از کوهستان و دشت خالد نبی پراکنده شده‌اند، راز اصلی این قبرستان است که نظریه‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. هر گردشگر و بیننده‌ای که وارد این قبرستان می‌شود در نگاه اول مبهوت و متحیر شکل عجیب و غیرطبیعی سنگ‌های این قبرستان می‌شود! به‌راستی چه رازی در پس این گورستان عجیب وجود دارد؟

راز قبرستان خالد نبی چیست؟

علت شکل قبرستان خالد نبی چیست؟

درباره شکل عجیب سنگ‌قبرهای این گورستان باستانی، نظریه‌های متفاوتی وجود دارد که هرکدام ممکن است بخشی از واقعیت را بازگو کند.

برخی تندیس‌های بزرگ را متعلق به مردانی می‌دانند که کلاه بر سر و شال به کمر دارند درحالی‌که تندیس‌های کوچک‌تر متعلق به زنان است به همین دلیل آن‌ها تزئینات بیشتری دارند.

برخی معتقدند شکل این تندیس‌ها کاملا شبیه به صلیب است و ممکن است این یک توتم مقدس برای مردمانی که باشد که هزاران سال پیش اینجا زندگی می‌کرده‌اند و اصلا اینجا گورستان نباشد و تنها یک نیایشگاه باستانی باشد که ریشه در آیین مسیحیت دارد و متاثر از دین مسیح در دوران باستان است.

علت شکل قبرستان خالد نبی چیست؟

خیلی‌ها معتقدند که این سنگ‌قبرها کاملا شبیه اندام‌های مردانه و زنانه هستند پس می‌توان از روی همین‌ها حدس زد که کدام سنگ قبر متعلق به مردان و کدام متعلق به زنان است.

خیلی‌ها هم نظرشان این است که این تندیس‌ها نمایانگر نقش زنان و مردان در جامعه و حیات بعد از مرگ است که به باورهای مردم آن دوره اشاره دارد. تاکید بر تفاوت‌های جنسیتی و نقش‌های زنانه و مردانه در این تندیس‌ها نشان از تنوع تفسیری و فرهنگی در این قبرستان دارد.

مطلب پیشنهادی:  نقطه وسط دنیا کجاست؟

قدمت قبرستان خالد نبی چقدر است؟

قدمت قبرستان خالد نبی چقدر است؟

درباره قدمت قبرستان خالد نبی نیز گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود دارد. خیلی‌ها معتقدند قدمت این گورستان حتی به 9 هزار سال پیش هم می‌رسد؛ اما مطالعات نشان داده حداکثر سن این قبرستان هزار سال است! در برخی مطالعات دیگر سن بعضی از تندیس‌های این منطقه حتی به دوران قاجار برمی‌گردد و برخی سنگ‌ها تنها 70 سال سن دارند!

چگونه به قبرستان خالد نبی برویم؟

چگونه به قبرستان خالد نبی برویم؟

برای رفتن به این منطقه مسیرهای زیادی وجود دارد. این گورستان در استان گلستان واقع شده و یکی از جاهای دیدنی گلستان است. فاصله این قبرستان از شهر گنبدکاووس 90 کیلومتر و از شهر کلاله 55 کیلومتر است که از هر دو شهر مسیرهایی برای رسیدن به آن وجود دارد.

در مسیر اول می‌توانید به گنبدکاووس بروید و سپس خود را به روستاهای آق‌آباد، تمر قره قوزی و گچه سو پایین برسانید و پس از عبور از آن‍‌ها به گورستان خالد نبی برسید.

در مسیر دوم ابتدا به شهر کلاله می‌روید و سپس با عبور از روستاهای حاجی لر، تمر قره قوزی و گچه سو پایین به قبرستان خالد نبی می‌رسید.

تعداد کلمات مطلب: 498

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …