گردنه حیران؛ جادویی‌ترین جاده شمال ایران

3
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شکوه و زیبایی بعضی از جاده‌های کشور چنان تماشایی و بی‌نظیر است که فرقی ندارد در چه فصلی به آنجا سفر کنید، در هر حال غرق در زیبایی آنجا خواهید شد. گردنه حیران نیز اوج تجلی خلقت در جاده‌های پرپیچ‌وخم شمال کشور است.
گردنه حیران

گردنه حیران، جاده‌ای زیبا و کوهستانی است که با گذر از میان جنگل‌های زیبای شمال شما را میزبان یکی رویایی‌ترین مناظر ایران می‌کند. همراه دلتامگ با این جاده بهشتی ایران بیشتر آشنا شوید.

گردنه حیران کجاست؟

تقریبا همه مردم می‌دانند که این جاده زیبا و بی‌دلیل در شمال کشور واقع شده و مسیر ارتباطی بین آستارا و اردبیل است؛ اما در تقسیمات جغرافیایی کشور این گردنه بخشی از استان گیلان محسوب می‌شود. بااین‌حال خیلی‌ها آن را با نام گردنه حیران اردبیل می‌شناسند. یک سمت این گردنه توسط جنگل‌های انبوه احاطه شده و در سمت دیگر آن دره‌ای عمیق و پرتگاهی خطرناک واقع شده است.

گردنه حیران کجاست؟

چه چیزی حیران را خاص و متفاوت کرده است؟

ایران جاده‌های زیبا کم ندارد. یکی از زیباترین جاده‌های پرپیچ‌وخم ایران، جاده چالوس است؛ اما حیران چنان رویایی است که همه با دیدن آن حیران می‌شوند! این جاده در بیشتر ایام سال نیز پوشیده از مه و ابر است و این مه و ابر چنان زیاد است که حتی درون تونل‌ها را نیز مه فرامی‌گیرد. طبیعت بکر و بی‌نظیر و مناظر جادویی این منطقه هرکسی را مجذوب و شیفته می‌کند.

تله کابین گردنه حیران

جاهای دیدنی گردنه حیران کجاها هستند؟

این گردنه علاوه بر طبیعت جادویی دارای چندین روستای ییلاقی مانند روستای حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی است که هرساله میزبان گردشگران بسیاری می‌شوند. تله‌کابین حیران نیز یکی دیگر جاذبه‌های این جاده رویایی است که چشم‌انداز بی‌نظیری از منطقه را در مقابل چشمان‌ شما به نمایش می‌گذارد. قلعه شیندان، عبادتگاهی زرتشتی یادگاری از دوران ساسانیان، آتشکده‌ای هزارساله که نام آن از محل نور می‌آید و جنگل فندقلو نیز از دیگر جاذبه‌های این جاده هستند که گردشگران از دیدن آن‌ها به هیجان می‌آیند. دشت بابونه‌ها نیز در فصل بهار یکی از رویایی‌ترین مناظر این منطقه محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  در یک روز مهم‌ترین جاهای دیدنی رشت را ببینید

بهترین زمان سفر به حیران چه موقع از سال است؟

حیران در بهار و تابستان به اوج زیبایی و شگفتی خود می‌رسد. بااین‌حال هر موقع از سال که به اینجا سفر کنید اینجا را مه‌آلود و اسرارآمیز خواهید یافت. سفر یک روزه به این گردنه درست مانند سفر یک روزه به جاده چالوس روح شما را جلا خواهد داد.

بهترین زمان سفر به حیران چه موقع از سال است؟

گردنه حیران در زمستان چگونه است؟

همان‌قدر که بهار و تابستان این منطقه بی‌نظیر و رویایی است، زمستان آن نیز جذاب و دیدنی است. با سفیدپوش شدن جنگل‌های انبوه این گردنه در زمستان منظره‌ای در مقابل چشمان شما گسترده می‌شود که نظیر ندارد. بااین‌حال به یاد داشته باشید که گردنه حیران در زمستان بسیار لغزنده می‌شود و ممکن است آمار تصادفات در این جاده افزایش یابد پس حتما با تجهیزات کامل به آنجا سفر کنید.

3 دیدگاه

  1. رقیه سادات الحسینی لنکرانی

    2 بهمن 1402 در 5:08 ب.ظ

    گردنه ی حیران نیست و درستش حرّون هستش چون همیشه مه هستش و مردمشم تالش زبانن ح.ر به زبان تالشی یعنی مه.مردم آستارا هم تالش زبان اصیلن
    #از_تولشیم

    پاسخ

    • زینب پروانه

      3 بهمن 1402 در 10:47 ق.ظ

      ممنون از راهنماییتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    3 بهمن 1402 در 0:56 ق.ظ

    سلام تشکر بابت شناسانپن جازبه های گردش گری ،از ان جایی که من اطلاع دارم گردنه حیران جزگیلان هست دلیل کوهای البرز از استارا شروع شده تا رودبار به نام کوهای تالش بوده وهست ،از نظر دامداری منطقه ای بلنترین نقطه کوه که به صمت اردبیل چراه گاهای انهاست وبه سمت گیلان برای دامداران گیلان میباشد که سالهای پیش درگیری بین دو طرف دامداران اتفاق افتاد که در دادگستری رضوانشهر پروندهای به موضوع هستش ،پس گردنه حیران جزع گیلان بوده وخواهد بود اگر کسی دلیلی دارد بنویسد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

زیباترین دشت‌های ایران برای طبیعت گردی در بهار

دشت‌های ایران یکی از مقاصدی هستند که حتما در بهار باید به آنجا سفر کنید. اکثر مردم ترجیح م…