فرهاد تراش؛ تجلی‌گاه عشق جاودانه یک مرد در تاریخ ایران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال به بیستون سفر کرده‌اید؟ می‌دانید در این شهر تاریخی چه آثار و جاذبه‌هایی وجود دارد؟ تابه‌حال نام فرهاد تراش را شنیده‌اید؟ این جاذبه زیبای افسانه‌ای و تاریخی بیستون را از دست ندهید.
فرهاد تراش

داستان عشق فرهاد به شیرین یکی از زیباترین داستان‌های اساطیری ایران است. همه می‌دانند فرهاد، این مهندس و معمار پرآوازه ایرانی برای رسیدن به شیرین چه سختی‌هایی را تحمل کرد. در جای‌جای بیستون می‌توان یادگاری از این عشق افسانه‌ای را دید. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های بیستون که صخره صاف مرتفعی است که به فرهاد تراش شهرت دارد. همراه دلتامگ سفری به سرزمین شیرین و فرهاد داشته باشید.

فرهاد تراش بیستون، تجلی‌گاه عشق و راستی

کوه بیستون یکی از معروف‌ترین کوه‌های ایران است که در آن کتیبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد. یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های این صخره بزرگی است که کاملا صاف و صیقلی شده و نشان از آن دارد که زمانی قرار بوده تصویر بی‌نظیری روی آن ترسیم شود. فرهاد تراش صخره‌ای به طول صد و پنجاه متر و ارتفاع چهار و نیم متر است که طبق افسانه‌ها حاصل کار فرهاد است. همان فرهادی که در اشعار نظامی عاشق شیرین شده بود.

فرهاد تراش بیستون، تجلی‌گاه عشق و راستی

کوهی که فرهاد تراشید کجا بود؟

کوهی که این مهندس عاشق تراشید و بعدها به کوه فرهاد و شیرین شهرت یافت، همان کوه بیستون بود که روی آن نقش برجسته زیبایی از داریوش نیز حک شده بود.

چرا فرهاد کوه بیستون را کند؟

خسروپرویز، بیست و چهارمین پادشاه ساسانی و یکی از نامدارترین حکمرانان سلسله ساسانی، که خود نیز به‌شدت عاشق شیرین بود برای اینکه فرهاد را از سر راه خود بردارد، دستور می‌دهد به کندن کوه بیستون مشغول شود. خسروپرویز شرط کرده بود که اگر فرهاد موفق شود می‌تواند با شیرین ازدواج کند!

کوهی که فرهاد تراشید کجا بود؟

فرهاد تراش واقعیت دارد؟

فرهاد تراش، فرهاد تاش، فراتاش، فرای تاش در واقع دیواره‌ای عظیم به ارتفاع تقریبی ۴۵ متر و عرض حدود ۲۰۰ است که کاملا صاف و صیقلی شده است که در سمت چپ نقش برجسته داریوش قرار گرفته است. این صخره عظیم که حتی از دوردست و در جاده بیستون به کرمانشاه نیز کاملا قابل مشاهده است، قدمتی درست متعلق به دوره ساسانیان دارد به همین دلیل افسانه‌های بسیاری راجع به آن شکل گرفته است. با این حال محققان معتقدند که این دیواره را هم عصر داریوش اول هخامنشی می‌دانند و می‌گویند به احتمال زیاد او قصد داشته که وصیت‌نامه یا پیروزی‌هایش را روی این دیوار به تصویر بکشد.

مطلب پیشنهادی:  خوراک جگر مرغ، ارزان و مقوی + ویدئو

کوه بیستون

برخی دیگر نیز معتقدند که این دیوار بزرگ به احتمال زیاد به دستور خسروپرویز تراش‌خورده تا نقش شاهانه‌ای چون دیگر نقش برجسته‌های شاهان ساسانی را روی آن تصویر کند و به احتمال قوی خسروپرویز می‌خواسته که در اینجا نخجیرگاهی بسازد. با این اوصاف داستان فرهاد کوه‌کن سبب شده که این دیواره از شهرت بسیاری برخوردار شود و مردم برای تماشای دلدادگی یک عاشق راهی این مکان تاریخی شوند.

فرهاد تراش کجاست؟

فرهاد تراش کجاست؟

کوه بیستون درست در ورود شهر بیستون از سمت کرمانشاه قرار گرفته و فرهاد تراش نیز در جاده بیستون به کرمانشاه کاملا قابل مشاهده است. این دیوار یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است.

تعداد کلمات مطلب: 462

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خانم باسیاست با این ترفند از شوهرت پول بگیر

روش پول گرفتن از همسر باید با سیاست خانومانه انجام شود. موضوع گرفتن پول از همسر یکی از مسا…