خواص سبوس برنج برای درمان قطعی ریزش مو

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند ریزش مو است. ریزش مو دلایل مختلفی دارد که در ابتدا شما باید علت آن را فهمیده و سپس سراغ درمان آن بگردید.
خواص سبوس برنج

از زمان‌های قدیم افراد با خواص سبوس برنج آشنا بوده‌اند. سبوس دارای فواید بسیار زیادی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها درمان ریزش موها است. موها در واقع رشته‌های درازی از جنس سلول‌های مرده و کراتین سخت هستند که از حفره‌های کوچکی به نام فولیکول رشد می‌کنند. یک موضوع مهمی که باید به شما بگوییم آن است که میزان طبیعی ریختن مو در روز 50 تا 100 رشته بوده که بطور مداوم جایگزینی آن‌ها صورت می گیرد ولی بیشتر از این حجم را ریزش مو می‌گویند. همراه دلتامگ باشید.

خواص سبوس برنج

ویتامین B موجود در سبوس برنج روند سوخت‌وساز سلول‌های زنده پیاز مو را تحریک کرده و باعث تقویت و رشد موها می‌شود. دیگر ویتامین موجود در سبوس برنج ویتامین E  است که این ویتامین هم باعث جلوگیری از ریزش مو و همچنین سفیدشدن ناگهانی مو در سنین پایین و میان‌سالی می‌شود.

سبوس برنج سرشار از مواد معدنی مانند آهن و مس است که باعث بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو در نتیجه رشد موها می‌شود؛ بنابراین خواص سبوس برنج برای موها آن‌قدر زیاد است که افراد هرگز نباید زمان را برای استفاده از این محصول از دست بدهند.

همچنین باید بگوییم که سبوس برنج دارای روی (زینک) است که در تقویت عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن مؤثر است و به‌سلامت موها کمک می‌کند.

سبوس برنج، در واقع نوعی مهارکننده ردوکتاز 5 آلفا نیز هست. این فاکتور نوعی آنزیم بوده که در بدن وجود دارد و تستوسترون را به محصول نهایی دی ‌هیدروتسترون تبدیل می ‌کند.

فولیکول‌های موی آن دسته از افرادی که از لحاظ ارثی، مستعد ابتلا به ریزش موی آندروژنیک هستند (با نام رایج الگوی طاسی) نسبت به دی ‌هیدروتسترون، بیشتر حساس هستند و این موضوع باعث کوچک‌شدن این فولیکول‌ها می‌شود.

طریقه درست‌کردن سبوس برنج برای مو

طریقه درست‌کردن سبوس برنج برای مو

  • برای تهیه این محصول در ابتدا باید دو قاشق غذاخوری سبوس برنج را در دو لیتر آب به مدت 15 دقیقه جوشانده سپس بعد از ته نشین شدن سبوس آب آن را به روی مو و پوست سر بریزید. حالا به خوبی آن را ماساز دهید سپس با صابون یا شامپو بچه آن را بشویید که برای رفع شوره سر نیز بسیار مفید است.
  • خواص سبوس برنج برای مو: لازم به ذکر است که خواص سبوس برنج برای مو آن‌قدر شناخته شده است که به‌صورت فراوری شده در سوپرمارکت‌ها نیز وجود دارد. شما می‌توانید با تهیه‌کردن آن یک قاشق سوپ‌خوری از آن را در یک لیوان شیر ریخته، هم زده و سپس میل کنید که برای سلامت مو مفید است.
  • راهکار دیگری که می‌توانید از خواص سبوس برنج بهره‌مند شوید آن است که به ظرف سالاد حاوی مرکبات مقداری روغن‌زیتون با نصف قاشق غذاخوری سبوس برنج اضافه کنید که این ترکیب سرشار از ویتامین B می‌شود و مصرف آن برای تقویت مو اثربخش است.
  • می‌توانیم به برنج سفید بعد از دون شدن در موقع پختن به‌ازای هر چهار نفر یک قاشق غذاخوری سبوس برنج به همراه نمک اضافه کرده و پس از هم زدن با برنج روی حرارت ملایمی قرار دهیم و بعد از اینکه دم کشید مصرف کنیم. این کار هم برای سلامت موها بسیار مفید است.
مطلب پیشنهادی:  ۱۰ مدل تزیین سالاد الویه برای تولد

سبوس برنج

  • ساده‌ترین راه آن است که از شامپوی سبوس برنج استفاده کنید. در داروخانه‌ها شامپوهایی وجود دارند که در ترکیب آنها سبوس برنج  هم وجود دارد و برای شستشوی مو و تقویت آن مؤثر است.
  • یک راهکار دیگر برای استفاده از سبوس برنج آن است که مقداری سبوس برنج را با زرده تخم مخلوط کنید و به روی سرتان بمالید و بعد از 3 ساعت به حمام بروید و آن را بشویید.
  • متخصصان تغذیه و طب سنتی معتقدند که مصرف روزانه سبوس برنج به‌صورت خوراکی، ماسک و شستشو، باعث تیره‌شدن موها و رویش مجدد آنها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…