شکایت کردن از شوهر به چند دلیل مهم

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اختلافات بین زوجین ا جمله مواردی است که بسیار در دادگاه‌های خانواده با آن رو‌به‌رو هستیم. حالا یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می‌شود نحوه شکایت کردن از شوهر است.
شکایت کردن از شوهر

دررابطه‌با شکایت کردن از شوهر باید بگوییم که این موضوع چندان کار راحتی نیست و زنان باید برای آن دوندگی‌های زیادی بکنند و همچنین سر هر موضوعی نمی‌توانند اقدام به شکایت کنند و تنها در مواردی خاص می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و شکایت خودشان را نسبت به همسرشان ثبت کنند. همراه دلتا مگ باشید.

شکایت کردن از شوهر

شکایت‌کردن از شوهر حالت‌های مختلفی دارد؛ اما ما در این مطلب فقط به ۳ مورد از آن‌ها می‌پردازیم تا شما را با مهم‌ترین آن‌ها آشنا کنیم.

معتاد بودن مرد

به‌طورکلی طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، حق طلاق فقط برای مرد ثابت است و زن در صورتی می‌تواند حکم طلاق را از دادگاه دریافت کند که دلیل محکمه‌پسند داشته باشد.  یکی از دلایل محکمه‌پسند جهت دریافت حکم طلاق از جانب زوجه، اثبات عسروحرج است.

در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی قانون‌گذار اقدام به بیان مصادیق عسر و حرج کرده است. وی در تبصره ۲ این ماده اعتیاد زوج به انواع مواد مخدر و ابتلای وی به مشروبات الکلی را یکی از مصادیق عسروحرج معرفی می‌کند.

بنابراین، طبق این قانون، زن در صورت اعتیاد شدید شوهر خود به مواد مخدر یا مشروبات الکلی یا هر ماده دیگری که منجر به زوال عقل می‌شود و به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد می‌کند قادر به شکایت و دریافت حکم طلاق خواهد بود.

پرداخت نکردن نفقه

پرداخت نکردن نفقه

با ازدواج دائم یک‌سری حقوق و تکالیف برای زوجین ایجاد می‌شود. یکی از آثار عقد نکاح وجوب پرداخت نفقه زن است که بر عهده مرد گذاشته می‌شود. مصادیق نفقه در شرع اسلام و قانون ایران عبارت‌اند از: خوراک، پوشاک، مسکن، هزینه‌های درمان و …. حالا اگر مرد نفقه زن را نپردازد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه نفقه تقدیم کند.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته مهم پیرامون مراحل انتقال سند خانه

بعد از طرح دعوا و شکایت زن، کارشناس مبلغی را به‌عنوان نفقه زن تعیین می‌کند و مرد موظف به پرداخت آن خواهد شد. اگر مرد بعد از حکم دادگاه باز هم از پرداخت نفقه امتناع کند، حق طلاق برای زن ثابت می‌شود.

بنابراین، یکی از دعاوی زوجین که منجر به ثبوت حق طلاق و صدور حکم طلاق برای زن می‌شود، دعوا بر سر عدم پرداخت نفقه است. در واقع اگر مرد نفقه خود را پرداخت نکند، زن می‌تواند اقدام به شکایت کردن از شوهر خود کند.

کتک زدن زن توسط مرد

کتک زدن زن توسط مرد

موضوع بعدی که در مورد شکایت کردن از شوهر می‌توان بررسی کرد پیرامون ضرب و شتم زن توسط همسرش است. به‌عبارت‌دیگر اگر مرد به‌صورت عمدی اقدام به زدن همسرش کند یا حتی فحاشی و توهینی کند که باعث بی‌احترامی به وی شود، زن حق شکایت از او را خواهد داشت.

زیرا ضرب و شتم به هر میزانی که می‌خواهد باشد طبق قانون جرم بوده و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است.

بعد از شکایت کردن از شوهر خود با موضوع ضرب و شتم، میزان جراحات ایجاد شده توسط پزشکی قانونی مشخص می‌شود. در نهایت نیز بعد از اثبات وجود آثار ضرب‌وجرح، دادگاه حکم صادر خواهد کرد.

بنابراین، حکم نهایی و میزان مجازات در شکایت زن از شوهر با موضوع ضرب و شتم، باتوجه‌به رای و نظر پزشکی قانونی صادر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…