کشف گنج تخت جمشید و کوزه‌هایی مملو از سکه و طلای ناب!

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخت جمشید شهر اسطوره‌ای ایران، شهر باستانی افسانه‌ای ایران که زیبایی و شکوه آن دنیا را در حیرت فرو برده است، هنوز هم محل رازهای بی‌شماری از بزرگ‌ترین امپراتوری باستانی ایران است.
گنج تخت جمشید

گنج تخت جمشید چیزی فراتر از تصور ذهن عادی ماست که در دل پرسپولیس باستانی ما، از دوران امپراتوری هخامنشیان به یادگار مانده است. هنوز هم در گوشه و کنار این شهر باشکوه باستانی، گنج‌های عظیمی یافت می‌شود. همراه دلتامگ با این گنج ایرانی آشنا شوید.

تخت جمشید کجاست؟

در کنار دشت مرودشت و در کوهپایه کوه رحمت در استان فارس، ویرانه‌هایی باشکوه از چند کاخ تودرتو وجود دارد که زمانی پارسه نامیده می‌شد و حالا آن را تخت جمشید ایران می‌نامند. اینجا مرکز فرمانروایی بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین امپراتوری باستانی ایران یعنی هخامنشیان بوده است.

عجایب تخت جمشید

از این ابر شهر باستانی زیبا که آراسته به ستون‌هایی عظیم و استوار است، عجایب زیادی بیرون کشیده شده است که گواهی بر قدرت و عظمت پادشاهی هخامنشیان و گنج تخت جمشید بوده است.

ساخت این بنای عظیم 188 سال به طول انجامیده و این شهر باستانی، حکومت سه پادشاه هخامنشی یعنی داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر را به خود دیده است. بسیاری از آثار نیمه‌تمام گواه این حقیقت‌اند که تا سال 330 پیش از میلاد ساخت این شهر همچنان ادامه داشته است.

بیش از ۳۰۰۰ نقش برجسته و تندیس مرتبط با صلح و دوستی در تخت جمشید وجود دارند که با هنری برگرفته از هنر آشوری ساخته شده‌اند.

نزدیک به 30 هزار کتیبه کوچک و بزرگ از دل این بنای باستانی بیرون کشیده شده که نکات عجیبی روی آن حک شده بوده است. در این کتیبه‌ها از مضامین حقوق برابر زن و مرد، حق ارث برابر و حقوق زایمان برای بانوان سخن گفته شده تا جایی که مشخص شده در دولت هخامنشی حتی برای کودکان مزایا و حقوق وجود داشته است. به غیر از این‌ها اشیای ارزشمند و گران‌بهایی نیز در پرسپولیس ایران یافت شده است.

پرسپولیس

اشیا کشف شده در تخت جمشید

مجموعه عظیم شهر پارسه ایران در مرودشت خود به‌‎تنهایی دارای ارزش و اهمیت بسیاری است که در دنیا نیز زبانزد است و می‌توان گفت خود گنج تخت جمشید است؛ اما از پادشاهی‌های مختلف ایران نیز در این منطقه گنج‌های بسیاری به دست آمده است.

مطلب پیشنهادی:  فقط آدم‌های باهوش به این مکان‌ها سفر می‌کنند!

اشیای کشف شده از تخت جمشید در تالار اصلی موزه تخت جمشید که به تالار هخامنشی مشهور است و در بخش اصلی کاخ قرار دارد، نگهداری می‌شود. از جمله این اشیا می‌توان به مهرهای سنگی، کتیبه‌ها و قسمت‌هایی از پرده‌های سوخته تخت جمشید اشاره کرد. ظروفی مانند هاون، سینی، بشقاب و لیوان نیز جلوه زیبایی به ویترین‌های تاریخی و ماندگار این موزه داده است.

ماجرای گنج تخت جمشید چیست؟

به‌تازگی خبری دنیای مجازی را به لرزه درآورده که حاکی از پیدا شدن گنج تخت جمشید یک کوزه پر از طلا در میان گل‌ولای اطراف پرسپولیس توسط یک کشاورز است. خیلی زود ماموران یگان حفاظت از این مجموعه وارد میدان شدند و کوزه عظیم را به مرکز موزه برای انجام تحقیقات بیشتر منتقل کردند. هرچند آن‌ها پس از انجام تحقیقات معتقد بودند که این کوزه پر از سکه و طلا نبوده است؛ اما این کشف بزرگ نشان‌ می‌دهد که شهر پارسه هنوز هم زوایای کشف نشده و گنج‌های عظیم بسیاری در دل خود مخفی کرده است که در انتظار کشف شدن به سر می‌برند.

کوزه پر از سکه

سخن پایانی

تخت جمشید نماد عظمت تمدن ایرانی است که اوج هنر معماری و مهندسی ایرانیان باستان را به نمایش می‌گذارد. این عظمت و شکوه آن‌قدر با اهمیت است که در مقابل آن گنج تخت جمشید و افسانه‌هایی که درباره کوزه‌های پر از سکه و طلا درباره آن گفته می‌شود، دیگر بی‌اهمیت است. تخت جمشید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز است که اگر آن را از نزدیک نبینید، سفر شما کامل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…