4 عامل مهم برای نگهداری گل شمعدانی در زمستان

1
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به گل شمعدانی علاقه دارید و دوست دارید حیاط و یا بالکن خود را با آن زیبا کنید، برای رشد بهتر این گیاه مطلب را مطالعه کنید.
گل شمعدانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با سرد شدن هوا بسیار مشکل‌تر است؛ چرا که بسیاری از آن‌ها به سرما هوا حساس هستند، مخصوصا گیاهانی که گل می‌دهند؛ گیاه شمعدانی جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم است که شرایط سخت محیط را به راحتی تحمل کرده و در برابر سرما هوا نیز مقاوم است؛ اما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم عواملی که باعث گل‌دهی و حفظ گل شمعدانی می‌شوند را با یکدیگر بررسی کنیم؛ اینگونه در زمستان نیز یک بالکن پر از گل خواهید داشت.

انواع گل شمعدانی

گیاه شمعدانی با زیبایی خاص خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک خواص و زیبایی‌های مخصوص به خود را دارند؛ در بسیاری از مواد گیاه شمعدانی را بر اساس نوع گل و عطر آن تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

گل شمعدانی اژدر و یا رگال

این گیاه سمعدانی با برگ‌های دایره‌ای شکل و دندانه‌دار به چند بخش تقسیم شده و هر یک به شکل مجزا گل می‌دهند. گل‌های این گیاه معمولاً 5 گلبرگ داشته و به رنگ بنفش، صورتی، ارغوانی و سفید یافت می‌شود.

گل شمعدانی آنجل

شمعدانی انجل شباهت بسیاری با گل اژدر دارد، با این تفاوت که تراکم گل‌‎ها در آن بسیار بیشتر است.

گل شمعدانی

گل شمعدانی زونال

تنوع رنگی که در گل‌های این شمعدانی وجود دارد باعث محبوبیت آن شده و بیشتر از آن برای محیط‌های باز مانند حیاط یا بالکن استفاده می‌شود.

شمعدانی عطری

شمعدانی‌های معطر همانطور که از اسمشان پیدا است، عطر و بوی خوبی دارند؛ به همین دلیل است از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ از خواص گل شمعدانی در خانه این است که می‌تواند فضای خانه را بسیار خوشبو و دلنشین کند.

 شمعدانی پیچ و یا برگ عشقه ای

این گیاه همیشه سرسبز با فرم خاص برگ‌های خود شناخته می‌شود. به طور معمول از گل شمعدانی پیچ به عنوان گلدان پشت پنجره و یا گلدان آویز استفاده می‌شود.

چگونه شمعدانی پر گل داشته باشیم؟

نگهداری شمعدانی در آپارتمان کمی سخت‌تر از خانه‌های ویلایی بوده چرا که در بسیاری از این خانه‌ها امکان دسترسی راحت به نور خورشید یا هوای آزاد را ندارند؛ اما در ادامه عوامل مهمی که منجر به گل‌دهی در شمعدانی می‌شود را بررسی می‌کنیم.

آبیاری

اگر قصد خرید شمعدانی را دارید توجه داشته باشید که نوع اژدر آن در برابر کم‌ابی بسیار مقام است و برای افرادی که در نگهداری از گیاهان مبتدی هستند می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. به طور کلی بهترین زمان برای آبیاری به گیاه شمعدانی هنگامی است که سطح خاک تا عمق 4 سانتی‌متر خشک شده باشد؛ نشانه دیگری که می‌توانید به کم آب بودن گیاه پی ببرید، چروک شدن برگ‌ها و متوقف شدن گل دهی در آن‌‎ها است.

مطلب پیشنهادی:  پرپشت شدن گل فردوس تنها با رعایت 4 نکته ساده

شمعدانی

نور

در بیا انواع شمعدانی که نام برده‌ایم، شمعدانی معطر به نور آفتاب علاقه بسیاری دارد و به خوبی شروع به گل‌دهی می‌کند؛ در صورتس که این نوع گل با کمیود نو مواجه شود، روند گل‌دهی آن متوقف و در نهایت برگ‌های گیاه زرد می‌شود؛ در نهایت بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه، پشت پنجره‌های جنوبی است که نور فیلتر شده‌ای به آن می‌تابد.

انتخاب خاک و کود مناسب

برای داشتن یک گلدان شاداب با گل‌های رنگارنگ، انتخاب خاک و کود مناسب برای گیاه، اهمیت بسیاری دارد؛ برای گل شمعدانی، خاک باید سنگین و از زهکشی بالایی برخوردار باشد؛ به طوری که بعد از آبیاری، آب اضافه باید به سرعت از گلدان تخلیه شده و در ریشه‌ها باقی نماند؛ در غیر این صورت باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود؛ خاک مناسب برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ، خاک باغچه، کود گاوی پوسیده، شن و ماسه و خاک لوم است.

گل شمعدانی

دما و رطوبت مناسب برای رشد بهتر گل شمعدانی

همه گیاهان علاقه بسیاری نسبت به دما و رطوبت مناسب دارند، خصوصا گیاه شمعدانی به همین دلیل است در گذشته این گلدان‌ها را در اطراف حوض می‌چیدند. هنگام نگهداری شمعدانی در پاییز توجه داشته باشید که تابش آفتاب مستقیم باعث از بین رفتن رطوبت و سوختگی برگ‌ها می‌شود.

دما نیز به همین میزان در شادابی و طراوات گیاه شمعدانی موثر است. برای نگهداری گل شمعدانی در زمستان، لازم است گلدان‌های شمعدانی را به محیط داخلی خانه منتقل کنید. چرا که این گیاهان دوست داشتنی، تحمل سرمای شدید را ندارند.

یک نظر

  1. ناشناس

    19 آذر 1402 در 8:53 ق.ظ

    عالی ست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…