۵ راهکار برای مقابله با اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

2
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت، باعث می‌شود از دنیای حقیقی عقب بمانیم و در برقراری ارتباط، با مشکل مواجه شویم. در این مطلب از دلتامگ، راهکارهای خوبی برای مقابله با اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی ارائه شده است.
اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

دنیای امروز، چالش‌های ویژه خود را دارد. وابستگی به اینترنت و فضای مجازی کم کم در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ و آزارنده شده است. اگر به دنبال راهکارهایی برای مقابله با اعتیاد به فضای مجازی هستید، تا پایان این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید.

اعتیاد به فضای مجازی چیست؟

وابستگی به تلفن همراه، تبلت و لپتاپ بیشتر در جوانان وجود دارد و مشکلات بسیاری را در میان آن‌ها ایجاد کرده است. چک کردن مداوم و بدون دلیل گوشی باعث می‌شود که از انجام نیمی از کارهای خود جا بمانیم. در ادامه این مطلب با علائم اعتیاد به اینترنت آشنا می‌شوید و پس از آن راهکارهایی را برای رهایی از این عادت مخرب ارائه داده‌ایم.

اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

علائم اعتیاد به اینترنت چیست؟

اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت، علائم متعددی دارد. عده‌ای از روانپزشکان در ایالات متحده، روی علائم این اعتیاد کار کرده‌اند و این نشانه‌ها را در میان افراد وابسته به اینترنت یافته‌اند.

  • احساس بدخلقی و بی‌تابی هنگام قطع شدن اینترنت یا دور شدن از یارانه و تلفن همراه
  • خانه نشینی و عدم برقراری روابط حقیقی
  • چک کردن مداوم گوشی، حتی هنگام خواب و استراحت
  • عدم تمرکز و ضعف در زمان‌بندی انجام کارهای روزانه به دلیل سرگرم شدن با فضای مجازی

افراد وابسته به اینترنت و فضای مجازی، بیشتر امکان دارد به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلالات عاطفی دچار شوند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که این افراد از عزت نفس پایین‌تری نسبت به افراد عادی برخوردار هستند و در روابط اجتماعی خود با مشکل مواجه می‌شوند. در ادامه راهکارهایی را برای رهایی از اعتیاد به اینترنت ارائه داده‌ایم.

استفاده از تایمر

برنامه تایمر به صورت پیش فرض روی تمام گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد. با استفاده تایمر می‌توانید مدت زمان استفاده از اینترنت را برای خود محدود کنید. همچنین برخی از روش‌های برنامه‌ریزی می‌تواند برای مدیریت زمان و ترک اعتیاد به فضای مجازی مناسب باشند.

برای مثال می‌توانید از تکنیک پومودورو برای زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کارها استفاده کنید. به این صورت که زمان خود را به بازه‌های ۲۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌کنید؛ بعد از هر ۲۵ دقیقه کار، ۵ دقیقه استراحت خواهید داشت. این کار را ۴ بار تکرار می‌کنید و بعد از ۲۵ دقیقه چهارم، می‌توانید استراحت بیشتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  5 قلعه عجیب و غریب دنیا که همه را حیرت‌زده کرده‌ است

مقابله با اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

گسترش روابط اجتماعی

بودن در اجتماغ و برقراری روابط اجتماعی سالم باعث می‌شود کمتر به گوشی تلفن خود وابسته باشیم. یک دوست خوب می‌تواند شما را از وابستگی شدید به دنیای مجازی نجات دهد، دست شما را بگیرد و شما را به سمت دنیای واقعی و چالش‌های آن بکشاند.

انجام مدیتیشن

برای اینکه بتوانید بیشتر در لحظه بمانید و عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید، باید مدیتیشن کنید. مدیتیشن روشی عالی برای رهایی از اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت است. چرا که توجه شما را به زمان حال و اکنون معطوف می‌کند و باعث می‌شود تمرکز بیشتری برای انجام کارها داشته باشید.

مقابله با اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

قطع کردن اعلان‌ها

اعلان‌های تلفن همراه ما را صدا می‌زنند و ما با دیدن یک اعلان، ممکن است ساعت‌ها درگیر گشتن در فضای مجازی بشویم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اعلان‌های تلفن همراه خود را قطع کنید و از این جهت زمان بیشتری را برای انجام کارهای مهم روزانه بخرید. قطع کردن اعلان‌ها باعث می‌شود که به مرور، استفاده از گوشی را فراموش کنید و از این نظر راهکاری عالی برای ترک اعتیاد به اینترنت است.

کمک گرفتن از مشاور

اگر می‌بینید که اعتیاد به فضای مجازی زندگی شما را مختل کرده است، بهتر است با یک مشاور مجرب مشورت داشته باشید. مشاور با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و امکانات شما، روشی درست برای برنامه‌ریزی کارها و ترک اعتیاد به اینترنت را به شما ارائه می‌دهد.

مقابله با اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت

سخن پایانی

اعتیاد به فضای مجازی و اینترنت به ویژه در نوجوانان، به معضلی سخت و چالش‌برانگیز تبدیل شده است. والدین باید در این شرایط با همدلی و صحبت برای حل این مشکل چاره‌ای پیدا کنند. مراجعه به یک روانشناس و مشاور مجرب نیز در این شرایط می‌تواند بسیار مفید باشد.

تعداد کلمات مطلب: 647

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    29 آذر 1402 در 2:14 ق.ظ

    بسیار جالب بود و لطفا ازین موضوع اعتیاد به گوشی بیشتر مطلب بذارید. سپاس

    پاسخ

  2. روشنک

    23 دی 1402 در 7:20 ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی به سبک رستورانی

سالاد ماکارونی جزو یکی از خوشمزه‌ترین سالادهایی است که متعلق به ایتالیا بوده و به دلیل محب…