علت زرد شدن برگ زاموفیلیا در زمستان و راه‌های درمان آن

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر در خانه گیاه زاموفیلیا دارید و نمی‎‌دانید با برگ‌های زرد آن چکار کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

خرید و نگهداری بعضی از گیاهان آپارتمانی در خانه، باعث می‌شود که چیدمان ما بسیار لوکس به نظر برسد؛ زاموفیلیا جزو آن دسته از گیاهانی آپارتمانی به شمار می‌آید که می‌تواند ظاهر خانه شما را بسیار زیبا کند؛ اما با توجه به آنکه قیمت زاموفیلیا بالا است، هنگام خرید باید اطلاعات مناسبی از نحوه نگهداری زاموفیلیا داشته باشید تا بتوانید شاهد رشد آن باشید؛ یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با خرید این گیاه با آن روبه رو می‌شوند، پژمرده و زرد شدن برگ گیاه است؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا علت زرد شدن برگ زاموفیلیا و راه‌های درمان آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا چیست؟

زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی مقاوم است که می‌تواند به راحتی با کم‌آبی کنار آید و به رشد خود ادامه دهد؛ اما با همه این‌ها بعضی مواقع ممکن است شاهد زرد شدن برگ زاموفیلیا باشید که این امر نیاز به بررسی دارد و قبل از آنکه کل گیاه خراب شود باید آن را درمان کرد؛ از همین روی در ادامه دلیل زرد شدن برگ زاموفیلیا را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

نور نامناسب

گیاه زاموفیلیا در برابر کم نوری بسیار مقاوم است  می‌تواند در محیط‌های کم نور به خوبی رشد کند؛ در نتیجه اگر این گیاه را برای مدت زمان طولانی در معرض نور آفتاب قرار دهید، برگ‌های آن زرد می‌شود؛ بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه، گوشه تاریک خانه است.

رطوبت کم یا زیاد علت اصلی زرد شدن برگ زاموفیلیا از پایین

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید برای شادابی گیاهان به آن توجه داشت، تامین رطوبت مورد نیاز برای گیاه است، چرا که مقدار کم یا زیاد شدن رطوبت می‌تواند به گیاه آسیب بزند؛ در مورد گل زاموفیلیا نیز یکی از دلایل زرد شدن برگ‌ها می‌توان به رطوبت نامناسب اشاره کرد؛ با توجه به اینکه این گیاه برای رشد به آب زیاد نیاز ندارد، مرطوب بودن بیش از اندازه خاک باعث پوسیدگی ریشه و زرد شدن برگ‌ها می‌شود؛ بهترین زمان برای آبیاری زاموفیلیا، هنگامی است که خاک گیاه کاملا خشک باشد.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

آفات علت کمرنگ شدن برگ زاموفیلیا

زاموفیلیا در برابر هجوم حشرات بسیار آسیب پذیر است؛ چرا که حشراتی مانند عنکبوت به راحتی می‌تواند شیره گیاه را مکیده و رطوبت آن را تخلیه کند؛ یکی از علائمی که بتوانید تشخیص دهید آیا گیاه شما آسیب دیده یا نه؟ زرد شدن برگ‌‌های پایینی و برگچه‌های گیاه است.

مطلب پیشنهادی:  ساده‌ترین روش های تشخیص برنج ایرانی

استفاده نکردن از کود و مواد مغذی علت زرد شدن برگ زاموفیلیا در زمستان

بسیاری از ما با تکیه بر این موضوع که زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی مقاوم است، نسبت به کوددهی آن بی‌اهمیت هستیم؛ در حالی که کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث زرد شدن گیاه شود؛ برای نگهداری زاموفیلیا در آپارتمان بهتر است از یک کود مناسب استفاده کرده  کاهی یکبار گیاه را با آن آب دهید؛ توجه داشته باشید که کوددهی زیاد نیز می‌تواند زرد شدن و خرابی برگ‌ها را به دنبال داشته باشد.

زهکشی نامناسب خاک

با در نظر گرفتن این موضوع که گیاه زاموفیلیا رطوبت را دوست ندارد، بنابراین زهکشی خاک، اهمیت بسیاری دارد؛ در صورتی که رطوبت لازم از گیاه خارج نشود به مرور زمان شاهد زرد شدن برگ‌ها می‌شوید.

با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم؟

با زرد شدن برگ زاموفیلیا بهتر است سریع دست به کار شده . آن را درمان کنید؛ در غیر این صورت ممکن است گیاه در مدت زمان کمی از بین برود؛ برای احیا گیاه زاموفیلیا لازم است اقدامات زیر را انجام دهید.

علت زرد شدن برگ زاموفیلیا

  • گیاه زرد شده را از گلدان خارج کرده؛ چرا که یکی از دلایل مهم تغییر رنگ برگ، آبیاری بیش از اندازه و پوسیدگی ریزوم‌ها می‌شود.
  • خاک را به آرامی از اطراف ریشه جدا کرده و دور بریزید؛ سپس ریشه‌ها را بررسی کرده و آن‌هایی را که پوسیده با قیچی جدا کنید.
  • ریشه‌ها و غده‌ها را با محلول قارچ کش خیس کنید؛ سپس گلدان را با آب گرم و صابون بشویید.
  • از خاکی با مخلوط کاکتوس و پرلیت گلدان را پر کرده و گیاه را درون آن بکارید.
  • گلدان را به مکانی  گرم با نور کم منتقل کنید و حدود یک هفته از آب دادن به آن خودداری کنید تا بهبود یابد.
  • بهنر است برای آبیاری زاموفیلیا را در زمستان اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شود و در تابستان نیر هفته‌ای یک مرتبه آن را آبیاری کنید.

تعداد کلمات مطلب: 712

یک نظر

  1. ناشناس

    14 آذر 1402 در 5:14 ق.ظ

    نکات خیلی خوب یاد گرفتم،مرسی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

فر کردن مژه در خانه بدون فرمژه

همه افراد فکر می‌کنند برای فر کردن مژه در خانه حتما باید از فرمژه استفاده کنند اما ما در ا…