درمان استرس کودکان با ۵ راهکار ساده

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهکارهای ساده‌ای مانند نوازش، در آغوش گرفتن و ایجاد صمیمیت با کودک، در درمان استرس او نقش موثری دارند. در این مطلب با سایر راهکارهای ساده برای درمان استرس کودک آشنا می‌شوید.
درمان استرس کودک با راهکارهای ساده

انسان از بدو تولد با مشکل استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از والدین نسبت به علائم استرس در فرزند خود توجهی ندارند. اما اگر خوب دقت کنیم، تمام کودکان در زمان‌های مختلف، دچار حالاتی مانند ترس، استرس و اضطراب می‌شوند. عوامل گوناگونی در بروز این مشکلات دخیل هستند. در این مطلب از دلتامگ راهکارهایی را برای درمان استرس کودکان ارائه داده‌ایم.

دلایل استرس کودکان

استرس در کودکان نقش محرک را بازی می‌کند و باعث می‌شود که برای انجام کارهای خود بیشتر تلاش کنند. اما این در صورتی است که میزان استرس در حد کمی باشد. اگر کودک شما بنا به هر دلایلی استرس شدید را تجربه می‌کند، باید به فکر راهکاری برای درمان آن باشید. به هر صورت، درمان استرس کودکان بدون شناخت دلایل امکان‌پذیر نیست. از جمله دلایل استرس در کودکان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشکلات خانوادگی: مانند دعوای والدین، جدایی و طلاق عاطفی که روی روحیه کودک تاثیرگذار است.
  • تحصیل: استرس در کودکان دبستانی مشکلی رایج است و می‌تواند باعث افت تحصیلی آن‌ها شود.
  • روابط اجتماعی: در کودکان خجالتی بیشتر شاهد استرس و اضطراب هستیم. همچنین کودکانی که به دلیل ضعف یا معلولیت مورد تمسخر یا ترحم قرار می‌گیرند، بیشتر دچار استرس می‌شوند.

دلایل استرس کودک

علائم استرس در کودکان

در بسیاری از موارد، علائم استرس در کودکان چندان مشهود نیست و می‌تواند به مرور تبدیل به مشکلات بزرگتری شود. اگر کودک شما این علائم را تجربه می‌کند، باید هر چه زودتر برای درمان استرس او اقدام کنید:

  • پرخاشگری و زودرنجی: ریشه بیشتر رفتارهای هیجانی کودک مانند پرخاشگری و زودرنجی، از اضطراب و استرس است.
  • تغییرات رفتاری: مشاهده تغییر رفتار کودک، برای مثال بی‌محلی یا ساکت شدن در خانه، می‌تواند نشانه استرس باشد.
  • اختلالات خواب: اگر کودک شما دیر به خواب می‌رود، مدام کابوس می‌بیند یا بیش از حد می‌خوابد، ممکن است به استرس دچار باشد.
  • تغییر خورد و خوراک: اگر کودک شما یک باره دچار بی‌اشتهایی شده است یا به مصرف خوراکی‌های چرب و شیرین تمایل شدیدی پیدا کرده است، ممکن است دچار استرس شده باشد.
  • درد جسمانی: سردرد یا شکم‌درد در کودکان می‌تواند نشانه استرس باشد.

درمان استرس کودکان با راهکارهای ساده

اگر در کودک خود علائم استرس و اضطراب را مشاهده می‌کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. درمان استرس کودکان بسته به شرایط کودک می‌تواند روندی کوتاه یا طولانی داشته باشد. اما یک سری تغییرات در زندگی کودک، باعث بهبود سلامت روان او می‌شود و تاثیر خوبی در کاهش استرس و اضطراب دارد. در ادامه به این راهکارها می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی:  4 سیستم سرمایشی پرطرفدار

درمان استرس کودک با راهکارهای ساده

بازی‌ و ورزش‌های گروهی

انجام بازی‌های پرجنب و جوش و گروهی، باعث ترشح هورمون شادی شده و استرس را از کودک دور می‌کند. کودک خود را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنید و یا هر روز به گردش ببرید و در پارک شاهد بازی کردن او با سایر کودکان باشید.

گفتگو با لحن دوستانه

هر روز با کودک خود صحبت کنید و احساسات او را بپرسید. سعی کنید لحن شما دوستانه باشد و برای کودک ایجاد مزاحمت نکنید. می‌توانید از او بخواهید که احساسات خود را نقاشی کند. از طریق تفسیر نقاشی کودک، می‌توانیم اطلاعات زیادی در مورد او به دست بیاوریم و این اطلاعات، به تسریع روند درمان استرس کودک کمک می‌کند.

درمان استرس کودک با راهکارهای ساده

تغذیه سالم

غذاهای مقوی و سالم را بر اساس سلیقه کودک خود تهیه کرده و اجازه دهید که با میل و اشتیاق آن‌ها را نوش جان کند. انواع آبمیوه‌های طبیعی، بستنی‌ خانگی، سالاد با مغزیجات و سس کم‌چرب به همراه پروتئین را می‌توانید در رژیم غذایی کودک قرار دهید.

کودک را در آغوش بگیرید

محبت کردن، نقش بسیار مهمی در آرامش روان کودک دارد. در آغوش گرفتن و نوازش، یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای درمان استرس کودک است. گاهی اوقات کودک دچار ترس و بی‌پناهی می‌شود. در این شرایط باید او را در آغوش بگیرید و به او بفهمانید که مراقبش هستید.

درمان استرس کودک با راهکارهای ساده

صدای خود را بالا نبرید

کودکان نسبت به لحن صدا بسیار حساس هستند و با شنیدن داد و فریاد، ترس و استرس شدیدی را تجربه می‌کنند. اگر می‌خواهید اشتباهی را به کودک خود گوشزد کنید، سعی کنید اول خشم خود را کنترل کنید و در مکانی آرام با او گفتگو داشته باشید.

درمان استرس کودک با راهکارهای ساده

سخن پایانی

کودکان بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند و کوچکترین تغییری در لحن والدین یا سبک زندگی، می‌تواند آن‌ها را مضطرب کند. برای درمان استرس کودکان، بهتر است با پزشک مشورت داشته باشید. اما با راهکارهایی که در این مطلب ارائه شده است، می‌توانید تا حد زیادی استرس کودک را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…