4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر به گل و گیاه علاقه دارید و دوست ندارید که برگ‌های ان را پژمرده ببینید، این مطلب را از دست ندهید.
کم آبی گیاه

برای شاداب بودن گیاهان آپارتمانی، نوع و زمان آبیاری اهمیت بسیاری دارد، بنابراین شما باید نوع گیاه را بشناسید تا بتوانید مطابق با نیاز، آن را آبیاری کنید؛ برای مثال آبیاری گل سانسوریا با آبیاری گیاه برگ انجیری متفاوت است؛ به عبارت دیگر برنامه آبیاری گیاهان با یکدیگر متفاوت است؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ با ما همراه باشید تا علائم کم آبی گیاهان و بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی را با یکدیگر بررسی کینم.

علائم کم آبی گیاهان آپارتمانی

نشانه‌های بارزی وجود دارد که با مشاهده آن‌ها به راحتی می‌توانید بفهمید که گیاه شما به آب نیاز دارد یا خیر؟ با رعایت این نکات گیاه شما هیچ‌گاه خشک نمی‌شود.

قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها

همانطور که می‌دانید گیاهان بیشترین میزان رطوبت خود را از طریق برگ‌ها از دست می‌دهند؛ در این میان با توجه به اینکه لبه برگ‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، در شرایطی که رطوبت کافی وجود نداشته باشد، لبه برگ‌ها قهوه‌ای شده و حالت سوختگی به خود می‌گیرند.

کم آبی گیاه

خشک شدن برگ

یکی دیگر از علائم کم آبی در گیاهان آپارتمانی، خشک شدن برگ‌ها است؛ بسیاری از ما با دیدن برگ‌های خشک گلدان خود، اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، کمبود آب است؛ چرا که گیاهان در رطوبت کم قادر به رشد نیستند و برگ‌های آن‌ها خشک می‌شود.

زرد شدن برگ‌ها از نشانه‌های کم آبی گیاهان

یکی از نشانه‌های بارز کم آبی گیاهان اپارتمانی، زرد شدن برگ‌ها است؛ البته زرد شدن برگ‌ها ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما مهم‌ترین علت آن کم بودن میزان رطوبت در گیاه است؛ در نتیجه شما با تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.

کم آبی گیاهان

رشد نکردن جوانه‌ها از نشانه‌های کم آبی گیاهان

جوانه‌ها نسبت به باقی برگ‌ها حساس‌تر هستند و در مواقعی که رطوبت محیط کم باشد به سرعت واکنش نشان می‌دهند؛ در نتیجه یکی از راه‌های تشخیص بهترین زمان آبیاری گیاهان، بررسی میزان شادابی جوانه‌ها است.

مطلب پیشنهادی:  این گیاهان آپارتمانی به خاک نیاز ندارند!

بهترین سطح رطوبت برای گیاهان چقدر است؟

بهترین میزان رطوبت برای گیاهان بین 50 تا 60 درصد است؛ گیاهی که در محیطی با این میزان رطوبت قرار دارد، رشد بهتری خواهد داشت و با محیط‌های مختلف سازگاری بیشتری پیدا می‌کند؛ اما به این نکته هم توجه داشته باشید که رطوبت بیش از حد می‌تواند خطر ابتلا گیاه به بیماری قارچی را و باکتریایی را افزایش دهد.

کم آبی گیاه

آیا عصر برای آبیاری گیاه زمان مناسبی است ؟

اگر قصد دارید گیاه را در هنگام عصر و یا شب آبیاری کنید، به یاد داشته باشید که در این تایم فقط باید به ریشه آب بدهید و از گرفتن آب روی برگ‌ها خودداری کنید؛ چرا که در شب دما کاهش می‌یابد و تبخیر گیاه کاملا متوقف می‌شود.

کم آبی گیاهان

جدول آبیاری گیاهان آپارتمانی

اگر جزو افرادی هستید که به نگهداری گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، برای آنکه گیاهی شاداب داشته باشید لازم است بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی را بدانید و مطابق با آن عمل کنید. در جدول زیر زمان آبیاری چند نمونه از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی می‌کنیم:

نوع گیاه بهترین زمان آبیاری
آگلونما سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد
یوکا خاک باید در فصل تابستان مرطوب و در باقی فصل‌ها بین دو آبیاری خشک باشد
حسن یوسف سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد
سرخش سطح خاک باید همیشه مرطوب باشد
دیفن باخیا سطح خاک بین دو آبیاری باید خشک باشد
پتوس سطح خاک بین دو آبیاری باید تا فاصله 5 سانتی متر خشک باشد
سانسوریا خاک باید بین دو آبیاری خشک باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

زیباترین شهر ایران کجاست؟

زیباترین شهر ایران به نظر شما کجاست؟ هر یک از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و کسانی…