غول رودس، یکی از عظیم‌ترین عجایب هفتگانه جهان باستان

3
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از یونان باستان و مهارت، هنر و خلاقیت آنان در معماری و مجسمه‌سازی چه می‌دانید؟ کدام کارهای برتر یونانیان را می‌شناسید که بعد از گذشت هزاران سال همچنان زیبا و استوار بر جای خود مانده باشند؟ چیزی از غول رودس تابه‌حال شنیده‌اید؟ با این تندیس عجیب دنیای باستان بیشتر آشنا شوید.
غول رودس

غول رودس یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان بوده که شاید حالا تنها خاطره‌ای از آن برجا مانده باشد؛ اما افسانه آن همچنان زنده است. این غول درواقع مجسمه‌ای عظیم‌الجثه در ورودی بندر شهر رودس در کشور یونان ساخته‌شده بوده است. همراه دلتامگ با این افسانه بیشتر آشنا شوید.

جزیره رودس کجاست؟

جزیره رودس جزیره‌ای در یونان است که در دریای اژه شرقی واقع‌شده است. جزیره کرت در جنوب غربی، آتن در شمال غربی و آنتالیای ترکیه در شمال شرقی رودس واقع‌شده‌اند. شهرت این جزیره کوچک و زیبای یونانی بیشتر به خاطر وجود غول افسانه‌ای رودس است. هرچند جز پایه‌های آن تندیس غول‌پیکر دیگر چیزی از آن باقی نمانده؛ اما حتی همان هم برای گردشگران جذاب و تماشایی است.

تندیس غول رودس

یونانی‌ها جزو آن دسته از افرادی هستند که در تمام طول تاریخ در بیشتر زمینه‌ها پیشرو بودند. یکی از زمینه‌های فعالیت این قوم باهوش، معماری و مجسمه‌سازی بوده است به‌گونه‌‌ای که ناب‌ترین و عجیب‌ترین معماری‌ها و مجسمه‌های دنیای باستان متعلق به یونانیان است. دراین‌بین تندیس عظیم‌الجثه رودس که به غول رودس در دنیای باستان شهرت داشت نیز ازجمله برترین مجسمه‌سازی‌های یونانیان بوده است.

تندیس رودس

غول رودس چگونه ساخته شد؟

305 سال پیش از میلاد مسیح بر سر فرمانروایی جزیره رودس میان دو سردار بطلمیوس و آنتیگونوس اختلاف وجود داشت از همین رو آنتیگونوس با لشکری 40.000 نفری به جزیره رودس حمله کرد؛ اما همدستی بطلیموس با فرمانروایان بومی رودس مانع پیروزی سپاهیان آنتیگونوس شد و آنان به نشانه تسلیم سلاح‌هایشان را در رودس رها کردند و بازگشتند.

تندیس غول‌پیکر رودس برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره جنگ‌هایی که یونانیان در آن پیروز شده بودند، ساخته شد. فلز موردنیاز ساخت این تندیس از ذوب سلاح‌های به‌جامانده از لشکر شکست‌خورده آنتیگونوس و مابقی هزینه‌های آن نیز از فروش غنیمت‌های به‌دست‌آمده از این جنگ تامین شده بود و پس از 12 سال تلاش بی‌وقفه ساخت آن درست در وردی بندر به پایان رسید. درواقع یونانیان سال‌های بین 280 تا 292 پیش از میلاد را مشغول ساخت این پیکر عظیم‌الجثه بودند.

ارتفاع غول رودس چقدر بود؟

چارلز لیندوس یکی از معماران برجسته یونان باستان بود که ماموریت ساخت تندیس را بر عهده داشت. می‌گویند او این مجسمه را در 33 متر بنا کرد درحالی‌که پایه‌های مرمرین آن 15 متر ارتفاع داشت! همچنین افسانه‌های می‌گویند این مجسمه آن‌قدر عظیم بوده که یک فرد عادی به‌زور می‌توانسته بازوانش را به‌طور کامل دور انگشت شصت مجسمه حلقه کند! متاسفانه این مجسمه در یک زمین‌لرزه شدید در سال 226 قبل از میلاد یعنی پس از 56 سال از هم پاشید و از زانوانش فروریخت.

مطلب پیشنهادی:  چطور در اولین دیدار جذاب باشیم؟

رودس چه کسی بود؟

حتما تابه‌حال این سوال برای شما پیش‌آمده که اصلا رودس که بوده که مجسمه‌ای به آن عظمت و بزرگی را برایش ساختند؟ غول رودس الهام گرفته از خدای خورشید یا همان هلیوس یکی از اسطوره‌های یونان باستان بود که پس از هر سپیده‌دم سوار بر ارابه چهار اسبی‌اش از سمت شرق حرکت می‌کرده و تا غروب خورشید در آسمان‌ها می‌تاخت. خدایان یونان و مردمان این کشور او را آگاه از تمام اتفاقات مختلف می‌دانستد. از نمادهایی که هلیوس را با آن معرفی می‌کردند می‌توان به شلاق و زمین اشاره کرد. مشخصات ظاهری هلیوس در تمامی افسانه‌ها و داستان‌ها به‌صورت یک جوان زیبا، با موهای مجعد و بدون ریش به تصویر کشیده شده است.

جزیره رودس

سخن پایانی

غول رودس یکی از شاهکارهای هنر و مجسمه‌سازی یونانیان بود که متاسفانه چیزی از آن برای ما باقی نماند و در جهان باستان از بین رفت. برخی از مورخان معتقدند چارلز لیندوس به دلیل اشتباه در محاسبات ساخت این مجسمه غول‌پیکر پس از فروپاشی آن خودکشی کرد! هرچند این روایت تنها یک فرضیه است؛ اما نشان از تعهد بالای یونانیان به کارهایی که انجام می‌دادند دارد. جزیره رودس امروزه یکی از محبوب‌ترین جزایر یونان در بین گردشگران است.

3 دیدگاه

  1. الی

    8 آذر 1402 در 11:00 ب.ظ

    این مطالب واقعا جذابن. ممنونم ازتون.

    پاسخ

  2. فرشاد ...

    9 آذر 1402 در 6:23 ب.ظ

    این مجسمه ای که گفتید هیچی ازش ما ندیدیم …
    یه پایه دیدیم که ی بز غاله را روش سوار کرده بودن …
    حرفهای مفت زیاد می زنید …

    پاسخ

    • زینب پروانه

      11 آذر 1402 در 8:40 ق.ظ

      اولا که ممنون میشم در نظر دادن ادب رو رعایت کنید
      دوما در متن هم اشاره شد که این مجسمه بعد از 56 سال از هم پاشیده و چیزی ازش جز پایه هاش باقی نمونده پس اگه چیزی ندیدین تقصیر ما نیست
      سوما باز هم ممنون میشم اگه متن رو با دقت بیشتری مطالعه کنید
      سپاسگزارم از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

خواص اعجاب انگیز سماق

سماق که از دیرباز در آشپزی ایرانی و طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است، به عنوان ادویه ای خو…