جاهای دیدنی تبریز که نباید از دست دهید

7
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مکان‌هایی که در سفر به شهر تاریخی تبریز می‌توانید ببینید، بسیار زیادند. ما در این متن تلاش کردیم بهترین جاهای دیدنی تبریز را معرفی کنیم.
جاهای دیدنی تبریز

در این متن تصمیم داریم با مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر تبریز آشنا شویم؛ شهری که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران است و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در دل خودش جای داده. پس به منظور آشنایی با جاهای دیدنی تبریز در ادامه همراه دلتامگ باشید.

بازارهای تبریز

بازار در طول سده‌های متمادی از اجزای جدایی‌ناپذیر و از ارکان اصلی شکل‌گیری کهن شهرهای ایرانی بوده است. تبریز در این زمینه سرآمد شهرهای دیگر است. دو بازار سنتی مهم و دیدنی تبریز عبارت‌اند از: مجموعه میراث جهانی بازار تبریز و بازار شیشه‌گرخانه که مطمئنا گشت‌وگذار در راسته‌های آن‌ها و تماشای حجره‌هایی که به صنوف مختلف اختصاص دارند، برای شما خالی از لطف نیست.

بازار تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز معروف به مسجد جمعه و مسجد کبیری، از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تبریز و بخشی از بازار تاریخی تبریز است. از تاریخ دقیق ساخت بنای اولیه مسجد چیزی نمی‌دانیم. برخی معتقدند که در صدر اسلام نمازخانه‌ای کوچک به نام جامع تبریز بوده و بعدها در دوره سلجوقی (قرن ۵ ه.ق.) بنای مسجد ساخته شده است؛ برخی نیز بنای مسجد را مربوط به دوره سلجوقی می‌دانند. تاریخ ساخت مسجد هر چه باشد، در طول زمان نه‌ فقط تکمیل بلکه به دنبال زلزله مهیب این شهر آسیب بسیاری دید، اما بار دیگر مرمت شد.

جاذبه های دیدنی تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود به شیوه چهار ایوانی و به سبک آذری ساخته شده‌است؛ سبکی که در دوره حکومت ایلخانان آغاز شد و تا روی کار آمدن صفویه ادامه داشت. این جاذبه دیدنی تبریز از سه بخش ایوان ورودی، گنبد و شبستان تشکیل‌شده و در مقایسه با بیشتر مساجد ایرانی، میانسرا یا همان حیاط مرکزی ندارد. حذف میانسرا از سوی سازنده بنا برای سازگاری مطلوب با اقلیم سرد کوهستانی شهر تبریز بوده.

مطلب پیشنهادی:  لیست عجایب هفتگانه جهان تغییر کرد!

دیدنی های تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز و از آثار باشکوه معماری عصر ایلخانی است که بخش‌های زیادی از آن در گذر زمان و همچنین وقوع زلزله مهیب این شهر از بین رفته است. از این بنای عظیم آجری در اسناد تاریخی با نام‌های ارگ تبریز، ارگ علیشاه، طاق علیشاه و مسجد جامع علیشاه نام برده‌اند.

ارگ علیشاه

مقبره‌الشعرای تبریز

تبریز از سده‌های گذشته به ویژه از زمان حضور اتابکان آذربایجان و ایلخانان به بعد از کانون‌های درخشان علم و ادب ایران بود. شعرا، ادبا، عرفا و علمای بسیاری از سراسر ایران به این کانون فرهنگی روی می‌آوردند. از این‌رو، یکی از دیدنی‌های تبریز، کوی سرخاب است که از دیرباز محل سکونت بزرگان و ادبا بود و از این جهت اهمیت و احترام بسیاری نزد مردم داشت.

مقبره الشعرا

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز از مهم‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی ایران است. در این موزه اشیا و یافته‌های باستان‌شناختی مربوط به بازه زمانی پیش از اسلام تا قاجاریه به نمایش درآمده‌اند.

موزه آذربایجان

موزه‌ مشروطه تبریز

خانه کوزه‌کنانی معروف به خانه مشروطه یا موزه مشروطه از پرافتخارترین جاهای دیدنی تبریز است. این خانه در دارالسلطنه تبریز قرار دارد. خانه مشروطه با نظارت حاج ولی معمار ساخته شده و همچون سایر خانه‌های سنتی ایرانی، دربرگیرنده فضاهایی چون ورودی، هشتی، حیاط مرکزی، بیرونی و اندرونی، غلام‌گردش و غیره است.

جاهای دیدنی تبریز

 

7 دیدگاه

  1. ناشناس

    7 مرداد 1401 در 12:46 ب.ظ

  2. ناشناس

    8 مرداد 1401 در 3:48 ق.ظ

  3. ناشناس

    8 مرداد 1401 در 2:44 ب.ظ

  4. تبریزی

    8 مرداد 1401 در 3:04 ب.ظ

    شهر تبریز است ،سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند ،تبریز نیز مثل سایر شهرهای کشورمان جذابیت های خاص خود را دارد و تبریز علاوه بر خود در شهرستان های خود نیز جاهای دیدنی زیادی دارد در مراغه،اهر،میانه،جلفا،بناب،،، ، البته غذاهای خوشمزه آن نیز از یاد نرود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      9 مرداد 1401 در 9:11 ق.ظ

      درود بر شما دوست عزیز و سلامت باشید🌹🌹

      پاسخ

  5. ناشناس

    21 مرداد 1401 در 11:35 ق.ظ

  6. ناشناس

    1 شهریور 1401 در 5:11 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را از دست ندهید

بهترین جاذبه‌های گردشگری دنیا را نباید از دست بدهید. در این دنیا با این وسعت بسیار زیاد جا…