میدان مشق، بهشتی آرام در دل تهران پاییزی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چقدر تهران را می‌شناسید؟ چقدر با آثار تاریخی تهران آشنایی دارید؟ از میدان مشق چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید این میدان یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی پایتخت است؟
میدان مشق

تهران به‌عنوان پایتخت ایران دارای تاریخی غنی است. در این شهر می‌توان آثار تاریخی بسیاری از جمله میدان مشق را دید. این میدان تاریخی یکی از جاذبه‌های مهم تهران بزرگ است که در دل پایتخت قرار گرفته است. با دلتامگ تا انتهای این مقاله همراه باشید.

میدان مشق تهران کجاست؟

این میدان در واقع یک محوطه تاریخی متعلق به دوره قاجار است که در میان خیابان‌های سی تیر و خیابان امام خمینی قرار گرفته است. در زمان رضاشاه به مدت کوتاهی به این محدود باغ ملی می‌گفتند. این میدان که سربازخانه مرکزی در میانه آن جای گرفته بود، از شمال به خیابان سوم اسفند (سرهنگ سخایی کنونی)، از شرق به خیابان علاءالدوله (فردوسی کنونی) و از غرب به خیابان قوام‌السلطنه (سی تیر کنونی) و از جنوب به خیابان باغشاه یا سپه (امام خمینی کنونی) محدود می‌شود.

تهران پاییزی

چرا این منطقه به میدان مشق شهرت یافت؟

این محدوده در ابتدا کاربردی نظامی داشته و برای تمرین‌های نظامی قشون ایران به‌خصوص در زمان فتحعلی شاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در آن زمان پهنای این محوطه حدود 400 متر بوده است. با روی کار آمدن رضاشاه تغییراتی در این میدان تاریخی در مرکز شهر تهران رخ داد.

با سنگفرش شدن این محوطه و احداث یک پارک زیبا در این منطقه نام آن به باغ ملی تغییر یافت هرچند این تغییر چندان دوام نیاورد؛ اما برای چند سالی مردم از این منطقه به‌عنوان یک پارک همگانی استفاده می‌کردند. چند سال پس از زیباسازی این محوطه ساختمان وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی و موزه ایران باستان در اینجا ساخته شد؛ اما نام باغ ملی برای همیشه بر سر در آن باقی ماند.

مطلب پیشنهادی:  چگونه با جاب آفر امتیاز اکسپرس اینتری کانادا را بالا ببریم؟

میدان مشق تهران قدیم در روزهای پاییزی

تهران پاییزی تصویر دیگری از پایتخت سرب و آلودگی هوا به شما نشان می‌دهد. خیابان‌هایی که پرشده از برگ‌های خشک زرد، نارنجی و قرمز شده‌اند، برای پیاده‌روی پاییزی در یک غروب دل‌انگیز به شما جان می‌دهند. در میانه این شهر شلوغ و پرازدحام و در حدفاصل موزه ملک تا سر در باغ ملی مجموعه‌ای سنگ‌فرش شده وجود دارد که همان میدان مشق باغ ملی است. این محوطه یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران در روزهای سرد پاییزی است که آرامشی وصف‌ناشدنی در این شهر پرترافیک به شما هدیه می‌دهد.

میدان مشق در قدیم

سخن پایانی

اگر دلتان یک تهران‌گردی جانانه می‌خواهد این گوشه دنج و بهشت آرام پایتخت انتخاب مناسبی است. کاشی‌کاری‌های هنرمندانه، ارتفاع بلند و در فلزی پرنقش‌ونگار باغ ملی می‌تواند مسحورتان کند. با پرسه زدن در میدان مشق می‌توانید ساختمان جالب قزاق خانه و محوطه قدیمی و زیبای وزارت امور خارجه را هم تماشا کنید.

تعداد کلمات مطلب: 417

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درمان ریزش مو خانگی با 9 ماده خوراکی

برای بسیاری از ما پیش آماده که هنگام شانه کردن مو یا هنگامی که مشغول دوش گرفتن هستیم، مقدا…