دلایل خیانت چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خیانت در هر رابطه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد و گاهی تمام دلیل‌ها توجیه تلقی می‌شوند. اما در این مطلب به دلایل روانشناسی خیانت در رابطه اشاره کرده‌ایم.
دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

خیانت زناشویی یکی از رایج‌ترین دلایل برای جدایی یا طلاق عاطفی زوجین است. اما چرا زوجین مرتکب این اشتباه می‌شوند؟ در ادامه این مطلب از دلتامگ به دلایل خیانت زناشویی اشاره کرده‌ و راهکارهایی را برای جلوگیری از آن ارائه داده‌ایم.

چرا برخی از افراد خیانت می‌کنند؟

افراد خطاکار و عهدشکن دلایلی برای کار خود دارند که اغلب آن‌ها توجیه به نظر می‌رسند. اما در ادامه این مطلب به بررسی دلایل عهدشکنی در رابطه زناشویی می‌پردازیم.

دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

انتظار بیشتر از رابطه جنسی

رابطه جنسی مهم‌ترین عامل نزدیک‌کننده مرد و زن است. برقراری رابطه فیزیکی باعث می‌شود که احساس نزدیکی بیشتری با یکدیگر داشته باشید. بنابراین در صورتی که صمیمیت شما به اندازه‌ای نباشد که بتوانید رابطه جنسی باکیفیت با همسر خود برقرار کنید، باید به فکر راهکار باشید. چرا که این موضوع باعث سرد شدن زوجین از یکدیگر می‌شود و می‌تواند مشکلاتی مانند خیانت را به همراه داشته باشد.

عزت نفس پایین

در برخی از موارد زن و مرد در رابطه آنطور که باید احساس امنیت ندارند و احساسات خود را سرکوب می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که عزت نفس آن‌ها کاهش پیدا کرده و دنبال راهی برای جبران آن باشند. در اینجا خطر لغزیدن و شکستن پیمان زناشویی وجود دارد.

دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

احساس بی‌ارزشی و عدم دریافت توجه کافی

در برخی از موارد زوجین آنطور که باید برای مراقبت از رابطه تلاش نمی‌کنند و نسبت به یکدیگر توجه نشان نمی‌دهند. در این شرایط خطر سرد شدن رابطه وجود دارد. در این شرایط فرد خطاکار می‌خواهد احساس مفید بودن و دوست داشتنی بودن داشته باشد و وقتی آن را دریافت نمی‌کند، در بیرون از رابطه به دنبال آن می‌گردد.

چطور از خیانت جلوگیری کنیم؟

پیش از هر چیز باید بدانید که رابطه عاشقانه به مراقبت نیاز دارد و همیشه زندگی به زیبایی روزهای اول آشنایی نیست. هر چند هر دلیلی برای شکستن تعهد زناشویی اغلب توجیهی غیر قابل بخشش تلقی می‌شود، اما باید شرایط رابطه را طوری بسازیم که این اتفاقات تلخ در آن امکان‌پذیر نباشد. در ادامه راهکارهایی را برای جلوگیری از خیانت در رابطه زناشویی ارائه داده‌ایم.

رابطه شما باید در اولویت باشد

همه ما در زندگی شخصی خود اولویت‌هایی داریم و برای انجام آن‌ها وقت خود را خالی می‌کنیم. اما وقتی وارد زندگی مشترک می‌شویم، باید تمام حواس خود را روی رابطه متمرکز کنیم. وقتی رابطه شما در اولویت باشد، با مشکلات کمتری روبرو خواهید شد.

مطلب پیشنهادی:  عجیب و غریب‌ترین ازدواج‌های دنیا

دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

با یکدیگر گفتگو کنید

بسیاری از ما در مواقع خشم و ناراحتی، تمایلی به گفتگو نداریم و بعد از پشت سر گذاشتن دعوا و بحث، مشکلات را حل نشده رها می‌کنیم. این کار بسیار مخرب است. بهتر است بعد از فرو نشستن آتش خشم، زمانی را برای گفتگوی منطقی و رو در رو در نظر بگیرید و با همدلی سعی کنید رابطه خود را از سرد شدن نجات دهید.

نیازها و خواسته‌های خود را از رابطه مطرح کنید

مشکلی که اغلب ما به آن دچار هستیم این است که فکر می‌کنیم همسر ما قدرت ذهن‌خوانی دارد. این مسئله باعث می‌شود که بدون به زبان آوردن احساسات و نیازها توقع داشته باشیم که همسر ما آن‌ها را برطرف کند. بیان نکردن نیازها و خواسته‌ها به صورت واضح، بزرگترین دلیل مشاجرات زناشویی است و می‌تواند مشکلاتی مثل خیانت یا سرد شدن رابطه را به همراه داشته باشد.

دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

از یکدیگر قدردانی کنید

قدردانی و سپاسگزاری از یکدیگر برای انجام کارهای روزمره باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای با هم بودن داشته باشید. گاهی کارهایی که در ابتدا از روی شوق انجام‌ می‌داده‌ایم به مرور تبدیل به وظیفه می‌شوند و این اصلاً خوشایند نیست. سعی کنید برای انجام کوچکترین کارها از یکدیگر قدردانی کنید.

معاشقه بیشتری با هم داشته باشید

معاشقه و هم‌آغوشی تاثیر بسیاری روی سلامت روان زن و مرد دارد. از فواید هم‌آغوشی و نوازش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش دردهای جسمانی
  • خواب راحت‌تر
  • بهبود خلق و خو
  • احساس سرزندگی و جوانی بیشتر

دلایل خیانت و راه‌های جلوگیری از آن

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که مشکلاتی مانند خیانت در هر رابطه‌ای ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت وقوع این مشکل، خود را مقصر ندانید. حتی در یک رابطه به ظاهر ایده‌آل هم شاهد بروز این سبک اتفاقات تلخ بوده‌ایم. در نهایت به این فکر کنید که شما با مراقبت از رابطه، شرایط رشد خود را فراهم می‌کنید و کیفیت زندگی خود را بالا می‌برید.

تعداد کلمات مطلب: 703

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

خانم باسیاست با این ترفند از شوهرت پول بگیر

روش پول گرفتن از همسر باید با سیاست خانومانه انجام شود. موضوع گرفتن پول از همسر یکی از مسا…