هیچ زنی حق ورود به این جزیره ایران را ندارد!

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران ما جزیره‌هایی با طبیعت‌های زیبا و بی‌همتا کم ندارد. تقریبا می‌توان گفت که تمام جزایر ایران به‌عنوان مقاصد گردشگری ایده‌آل حتی در سطح جهانی نیز مطرح هستند؛ اما در ایران نیز مکان‌هایی وجود دارد که آن‌قدر اسرارآمیز هستند که حتی نام آن‌ها را راز گذاشته‌اند.
جزیره سیری

جزیره سیری که یکی از زیباترین جزایر جنوب کشور است آنچنان اسرارآمیز است که در میان مردم به جزیره راز شناخته می‌شود. نکته عجیب درباره این جزیره آن است که ورود عموم مردم به‌خصوص زنان به این جزیره ممنوع است. همراه دلتامگ با این جزیره عجیب ایران بیشتر آشنا شوید.

جزیره سیری کجای ایران است؟

جزیره سیری که بسیاری از مردم آن را به نام جزیره راز می‌شناسند، جزیره‌ای به شکل ذوزنقه است که درست در بالای سر جزیره ابوموسی و در میانه آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس قرار دارد. این جزیره یکی از زیباترین جزایر و یکی از جاهای دیدنی هرمزگان در جنوب کشور است. وسعت این جزیره 17 کیلومتر مربع است.

ساحل جزیره راز

فاصله جزیره سیری تا بندرعباس

این جزیره که در شمال غربی جزیره ابوموسی واقع شده است تا مرکز شهرستان ابوموسی حدود 27 کیلومتر و تا شهرستان بندرعباس که مرکز استان هرمزگان است، 152 مایل دریایی فاصله دارد. جالب است بدانید که فاصله دریایی این جزیره تا شهر دبی در امارات متحده عربی تنها 99 کیلومتر است.

چرا به این جزیره راز می‌گویند؟

این جزیره به خاطر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاص و نزدیکی با مناطق عرب‌نشین حاشیه خلیج فارس که داشته، همیشه مورد توجه حاکمان ایران بوده است. نام اصلی آن از دیرباز راز بوده است و اعراب مترادف آن یعنی سری را استفاد می‌کردند.

اروپایی‌ها نام سری را برداشتند و با تلفظ خود به سیری تبدیل کردند. از آن پس نام جزیره سیری شد. شکل و موقعیت خاص توپوگرافی و دسترسی سخت به آن باعث شد که مردم آن را به شکل یک راز ببینند که بعدها دلایل بیشتری برای داشتن این نام ایجاد شد! جالب است بدانید که در این جزیره هیچ پستی و بلندی وجود ندارد و مرتفع‌ترین نقطه آن از سطح دریا تنها 24 متر ارتفاع دارد.

جزیره راز

چرا ورود زنان به جزیره سیری ممنون است؟

همانطور که قبلا اشاره شد دسترسی به این جزیره از گذشته‌های دور سخت بوده و تنها راه رسیدن به آن از طریق کشتی و لنج‌های دریایی بوده و خود جزیره خالی از سکنه بوده است و تنها ملوانان کارکشته می‌توانستند به آن راه یابند. با این حال نزدیکی به مرزهای آبی ایران باعث شده بود که بسیار مورد توجه حاکمان برای دفاع از مرزها قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:  9 راه برای افزایش هورمون شادی

اندک اندک این جزیره به یک خط مقدم و قلعه محافظ برای ایران تبدیل شد و نیروهای نظامی در آن خانه کردند. با پیدا شدن نفت در این منطقه و مستقر شدن پایگاه‌های نفتی، جزیره سری حکم جزیره‌ای ممنوعه را یافت که تنها نظامیان و کارکنان شرکت نفت حق ورود به آن را داشتند.

در واقع مساله اینجاست که این جزیره هیچ گونه امکانات خاصی ندارد و فقط از آن استفاده صنعتی و نظامی می شود. این یعنی این جزیره شرایط خوبی برای پذیرش توریست ندارد و خانم ها هم حق ورود به آن را ندارند.

زندگی در جزیره سیری

از آنجایی که این جزیره تنها کاربرد نظامی و صنعتی دارد و امکانات خاصی برای زندگی دائم در آن وجود ندارد، به همین دلیل هیچ فرد بومی هم در آن زندگی نمی‌کند. تنها نظامیان و تعداد زیادی از کارکنان شرکت نفت در این جزیره به طور موقت ساکن هستند.

تاسیسات شرکت نفت در جزیره

سخن پایانی

جزیره سیری در کنار جزیره‌های ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک منطقه نازعات ایران را تشکیل می‌دهند که در واقع به‌عنوان دژ دفاعی ایران شناخته می‌شوند. در حال حاضر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این جزیره سکونت دارند و با قایق‌های تندرو مشغول گشت‌زنی و تامین امنیت مرزهای آبی ایران هستند. جالب است بدانید که آب و هوای این جزیره در تابستان بسیار گرم و مرطوب است؛ اما زمستان‌های دلچسب و بی‌نظیری دارد و سواحل آن جزو زیباترین و پاکیزه‌ترین سواحل ایران است.

تعداد کلمات مطلب: 602

2 دیدگاه

  1. باهر

    3 آذر 1402 در 10:39 ق.ظ

    در جزیره سیری پیش از انقلاب و بعداز انقلاب تا سال ۱۳۶۴ حدود دویست خانواده بومی زندگی می کرده اند و آثار این دهکده در نزدیکی ساختمان شیلات آن وجود دارد در جنوب کارخانه پالایش گاز بنام ان جی ال سیری و آب و برق آن و نیز شناور برای تردد آنها به بندر لنگه و حتی بالگرد برای حمل بیمار در شرایط اضطراری هم توسط شرکت نفت تامین می شده است تا اینکه در این سال هواپیماهای عراقی بازوهای بارگیری اسکله نفتی سیری را بمباران می کنند.از این تاریخ خانواده های بومیها جزیره را ترک و ساکن شهرهای دیگر در ساحل و خشکی میشوند ولی سرپرستان آنها جذب شرکت نفت در همان جزیره شده بودند.
    در ایام عید هم خانواده همکاران فلات قاره که در آن جزیره و سکوهای دریایی آن کار می کنند می توانند سه تا چهار روز خانواده های خود را به جزیره بیاورند و امکانات رفاهی آنها هم فلات قاره تامین می کند .حتی کارکنان گمرگ و کشتیرانی و نیروهای نظامی هم با همکاری فلات قاره خانواده های خود را در ایام عید به منطقه می آورند.
    آهوان جزیره هم از نوع جبیر و وارداتی به جزیره هستند و بومی نمی باشند.در جزیره یک نوع گوره خر وجود داشته است که در اوایل انقلاب بعلت نا آگاهی توسط مسیولین وقت جزیره با کشتی های حمل بار و تدارکاتی به خشکی و ساحل یعنی بندرلنگه می برند و آنها را متاسفانه منقرض می کنند.
    گفتنی زیاد هست و بهمین بسنده می کنیم.

    پاسخ

    • زینب پروانه

      5 آذر 1402 در 3:08 ب.ظ

      ممنون از اطلاعات مفید و آگاهی بیشتری که به ما دادین 😊

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…