راه های تقویت حافظه و هوش از نظر روانشناسان

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
راهکارهای زیادی برای تقویت حافظه و هوش ارائه شده که اکثر آن‌ها مفید هستند. اما ما در این مطلب قصد داریم، به راه های تقویت حافظه و هوش از نظر روانشناسان اشاره کنیم.
راه های تقویت حافظه و هوش

تقویت حافظه به ما کمک می‌کند که با گذشت سال‌های دراز از عمر نیز بتوانیم از قوه هوش و حافظه خود برای استدلال امور کمک بگیریم. در این مطلب از دلتامگ با راه های تقویت حافظه و هوش از نظر روانشناسان آشنا خواهید شد.

راه های تقویت حافظه و هوش

برای تقویت حافظه راهکارهای زیادی ارائه شده است که بیشتر آن‌ها موثر هستند. اما ما در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را ارائه دهیم که از نظر روانشناسی تایید شده هستند. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

استرس و اضطراب خود را کنترل کنید

استرس و اضطراب دو مشکل جدانشدنی از زندگی‌های امروزی هستند که تاثیرات زیادی روی عملکرد مغز ما می‌گذارند. راهکارهای زیادی برای کاهش استرس وجود دارد که با عمل کردن به آن‌ها می‌توانید از تحلیل رفتن حافظه و عملکرد مغز جلوگیری کنید. از جمله راهکارهای کاهش استرس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنفس آگاهانه
  • یوگا و مدیتیشن
  • پیاده‌روی
  • نوشیدن آب

کنترل استرس، از راه های تقویت حافظه و هوش

تمرین ذهنی مستمر داشته باشید

انجام کارهای روزمره که به فکر زیادی نیاز ندارند، باعث تحلیل رفتن قوه حافظه و هوش می‌شوند. بنابراین از جمله راه های تقویت حافظه می‌توانیم به تمرینات ذهنی اشاره کنیم. هر قدر از ذهن خود برای پردازش امور کمک بگیرید، ظرفیت آن بیشتر خواهد شد. تمرین ذهنی خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • برای شما ناآشنا باشد.
  • چالش‌برانگیز باشد.
  • مهارتی منعطف باشد و از آسان به سخت درجه‌بندی شود.

به صورت مستمر ورزش کنید

ورزش کردن یکی از راه های تقویت حافظه و جوان ماندن مغز است که به کارایی بیشتر شما در سنین بالا کمک می‌کند. انواع ورزش‌های هوازی و قدرتی برای بهبود حافظه و هوش توصیه می‌شوند. در واقع ورزش باعث می‌شود که استرس شما کاهش پیدا کرده و ذهن شما گنجایش بیشتری برای پردازش امور دشوار داشته باشد.

فعالیت‌های جسمانی که در آن‌ها به هماهنگی دست و چشم نیاز داریم، برای تقویت حافظه بسیار پیشنهاد می‌شوند. برای مثال می‌توانیم به تنیس، پینگ پنگ و سایر ورزش‌های این چنینی اشاره کنیم.

ورزش منظم، از راه های تقویت حافظه و هوش

روابط سالم داشته باشید

انسان موجودی اجتماعی است و نیازهای خود را از ارتباط با سایر انسان‌ها تامین می‌کند. نیازهای روانی از جمله مهم‌ترین نیازهای انسان در هرم مازلو هستند. بنابراین اگر می‌خواهید ظرفیت حافظه شما در سنین بالا همانند دوران جوانی باشد، باید از روابط خود مراقبت کنید. پیدا کردن دوستان جدید و گذراندن وقت با آن‌ها از جمله بهترین راه های تقویت حافظه و هوش است.

مطلب پیشنهادی:  با این ترفند‌ها، لباس‌های تنگ خود را دوباره بپوشید!

شوخ طبعی را از یاد نبرید

پژوهش‌ها نشان داده است که مغز انسان‌های شوخ‌طبع و بذله‌گو ظرفیت بیشتری برای تحلیل امور دارد. این افراد کمتر دچار استرس و اضطراب می‌شوند و درک بهتری از موقعیت‌های بحرانی دارند. همچنین خندیدن یکی از راه های تقویت حافظه و هوش است. این کار باعث می‌شود که بهتر کنترل امور را به دست بگیریم.

تغذیه سالم داشته باشید

مصرف مواد مغذی در وعده‌های روزانه، یکی از مهم‌ترین راه ها برای تقویت حافظه و هوش است. برای اینکه تا سنین بالا ذهن شما آمادگی لازم را داشته باشد، باید این موارد را در رژیم غذایی خود رعایت کنید.

  • مصرف اسیدهای چرب ضروری امگا۳ که در انواع ماهی‌ها و مغزها به وفور پیدا می‌شود. از منابع گیاهی امگا۳ می‌توانیم به تخم کتان، مغز گردو، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، کلم بروکلی، اسفناج و سویا اشاره کنیم.
  • پرهیز از مواد غذایی پرکالری و دارای چربی‌های اشباع‌شده مانند گوشت قرمز، کره، شیر پرچرب و …
  • مصرف فراون میوه و سبزیجات که سرشار آنتی اکسیدان هستند.
  • مصرف چای سبز که حاوی پلی فنول است. این ماده آنتی اکسیدانی قوی است که از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

تغذیه سالم، از راه های تقویت حافظه و هوش

سخن پایانی

در دوران جوانی فکر می‌‌کنیم که تا پایان عمر به همین شکل پر جنب و جوش می‌مانیم و قادریم امور را تحت کنترل خود حفظ کنیم. اما مغز ما ماهیچه‌ای است که اگر از آن کار نکشیم تحلیل می‌رود. در این مطلب با راه های تقویت حافظه و هوش آشنا شدید که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند که برای همیشه فعال و پربازده باقی بمانید.

تعداد کلمات مطلب: 649

یک نظر

  1. ناشناس

    22 آبان 1402 در 1:57 ب.ظ

    آفرین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

شهرک نیویورکی ایران کجاست؟

شهرک امیر دشت یکی از زیباترین و در عین حال گران قیمت‌ترین ویلاها را در سراسر ایران دارد. و…