رپورتاژآگهی

آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی+ 5 روش آسان و کاربردی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد دارید کودک خود را با دنیای رنگ‌ها آشنا کنید با ما همراه باشید.
آموزش رنگ به کودکان

آموزش رنگ‌ به کودک از طریق آموزش حروف الفبا یا اعداد امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب ۵ روش آموزش رنگ به کودکان را به شما معرفی کنیم. اگر قصد دارید کودک خود را با دنیای رنگ‌ها آشنا کنید، ادامه این مقاله به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

۱. کتاب؛ بهترین روش برای آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی

در کتابفروشی می‌توان تعداد فراوانی کتاب رنگ آمیزی کودکان پیدا کرد. نگارش کتاب‌های رنگ آمیزی به‌شیوه‌ای است که علاوه‌بر آموزش مفاهیم به بهترین شکل، روند یادگیری را از حالت خسته‌کننده در خواهد آورد. با تمرین و تکرار این کتاب‌ها برای کودک، به‌سرعت شاهد یادگیری او خواهید بود. اگر به‌ کتاب‌های رنگ دسترسی ندارید، از کتاب‌های کودکانه دیگر که مملو از رنگ‌‌های جذاب هستند، استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال برای آموزش رنگ زرد به کودکان پیش دبستانی، این رنگ را در نقاشی‌ها به کمک کودک پیدا کنید.

۲. برای آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی از کاردستی و رنگ آمیزی کمک بگیرید

در ابتدا یک بسته مداد رنگی یا مداد شمعی، چند عدد مقوا و فوم با رنگ‌های متنوع خریداری کنید. بهتر است در زمان خرید، حتما بهترین مارک مداد رنگی یا مداد شمعی را بخرید؛ چراکه تا مدت‌ها می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای آموزش رنگ، نقاشی کردن است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید برای آموزش رنگ قرمز به کودکان پیش دبستانی با مداد شمعی قرمز شروع به نقاشی کردن کنید و پس از آن از کودک بخواهید با رنگ قرمز رنگ آمیزی را شروع کند. پس از مسلط شدن کودک به این رنگ، سراغ رنگ‌های دیگر بروید. اینبار با دو رنگ همین کار را انجام دهید. پس از مدت کوتاهی کودک به رنگ‌ها مسلط می‌شود.

علاوه‌بر مداد رنگی، رنگ‌های انگشتی نیز حس‌وحال خوبی برای کودکان به‌وجود می‌‌آورند. زمانی‌که کودک با این رنگ‌ها نقاشی می‌کشد، به‌راحتی هر رنگ را لمس می‌کند و از تفاوت‌های هر یک آگاه می‌شود. این مدل یادگیری برای کودکان سرگرم‌کننده و آموزنده است. ضمنا رنگ‌های انگشتی به‌راحتی و با آب پاک می‌شوند.

 

آموزش رنگ

۳. اسباب بازی‌های رنگی؛ ساده‌ترین روش آموزش رنگ ها به کودکان پیش دبستانی

یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده برای آموزش رنگ به کودکان زیر ۷ سال، استفاده از اسباب بازی‌هایی همچون لگو است. در آغاز می‌توانید با انتخاب دو تکه یکسان از نظر ظاهری و با دو رنگ متفاوت، رنگ لگوها را با کودک تمرین کنید. پس از آن چند لگو دیگر را نیز اضافه کنید و از کودک بخواهید قطعات اسباب بازی را براساس رنگ بچیند.

مطلب پیشنهادی:  با این نکات رشد فردی آسان تر می شود

هنگامی‌که در تشخیص این دو رنگ موفق شد، یک رنگ دیگر نیز اضافه کنید. اگر فرزند شما نوشتن را فرا گرفته است از او بخواهید اسم رنگ‌ها را روی دفتر بنویسد. شما می‌توانید با تهیه دفتر خوشنویسی کودک را از همان ابتدا با نوشتن خوانا آشنا کنید.

۴. برای آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی از غذاها و میوه‌ها استفاده کنید

شما می‌توانید با مواد غذایی و میو‌ه‌ای رنگی توجه کودک خود را جلب کنید. در این روش از کودک رنگ غذا را بپرسید و اگر پاسخ صحیح داد، او را تشویق کنید. همچنین جدا کردن سبزیجات هم‌رنگ در بشقاب غذا نیز یک فعالیت آموزشی و سرگرم‌کننده است. با انواع غذاها و خوراکی‌ها می‌توان برای آموزش رنگ‌ها طراحی کنید و علاوه‌بر رشد جسمانی کودک، به تقویت مهارت‌های او نیز کمک خواهید کرد.

 

آموزش رنگ

۵. شعر؛ یکی از جذاب‌ترین راه‌های آموزش رنگ آمیزی به کودک پیش دبستانی

یکی از جذاب‌ترین روش‌های آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی، خواندن شعرهای شاد و کودکانه است. شعر به‌دلیل داشتن ریتم، تاثیر خوبی در رشد مغز کودک دارد. ضمنا کودکان از یادگیری مفاهیم متفاوت با شعر لذت می‌برند. سعی کنید شعرهایی را بخوانید که نام رنگ‌ها در آن استفاده شده است. کودکان به‌سرعت شعرها را حفظ می‌کنند و رنگ‌ها را یاد می‌گیرند.

استفاده از کتاب؛ بهترین روش برای آموزش رنگ به کودکان پیش دبستانی

در این مطلب ۵ روش ساده و بسیار کاربردی را برای آموزش رنگ ‌ها به کودکان پیش دبستانی یا کوچک‌تر بررسی کردیم. نکته مهم، توجه به توانایی کودک شما در بحث یادگیری است؛ یعنی زمانی آموزش را شروع کنید که کودک توانایی درک آن را داشته باشد. هنگامی‌که کودک با مفهوم رنگ آشنا شد، به ‌کمک ابزارها و اسباب بازی‌های مختلف، انواع رنگ‌ها را به او آموزش دهید. توجه کنید که برای آموزش به کودکان زیر ۶ سال باید حوصله و زمان زیاد بگذارید.

یکی از ابزارهایی که شما را در مسیر آموزش کودک یاری می‌کند، کتاب است. شما عزیزان می‌توانید برای تهیه کتاب‌های کودکانه رنگ‌آمیزی و تهیه وسایل رنگ‌آمیزی مانند: مداد رنگی، آبرنگ، گواش و مداد شمعی به سایت اینترنتی ایران تحریر به‌نشانی irantahrir.shop سر بزنید و لیست محصولات متنوع این فروشگاه کتاب کودک و نوجوان را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

در اردیبهشت سفر به این 4 شهر را از دست ندهید!

بهترین شهر ایران در اردیبهشت ماه برای سفر را می‌شناسید؟ بعضی شهرهای ایران در ماه اردیبهشت …