در این شرایط تخلیه نکردن مستاجر مشکلی ندارد

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مشکلاتی که معمولا در پایان قرارداد اجاره برای مالک پیش می‌آید، تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر است. قانون در این رابطه راه‌حل‌هایی را برای موجر و مستاجر قرار داده است.
تخلیه نکردن مستاجر

تخلیه نکردن مستاجر یکی از موضوعات مهمی است که اگر در شورای حل اختلاف یا دادگاه‌ها قدم بگذارید با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط معمولاً حق با مالک است؛ اما تنها در یک حالت دادگاه به مستأجر اجازه می‌‌دهد برای مدت کوتاهی تخلیه را به تعویق بیندازد. همراه دلتامگ باشید.

طبق قانون مهلت تخلیه مستأجر چقدر است؟

اگر قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد، مستأجر باید خانه‌ای را که فرد در آن سکونت دارد را تخلیه کند؛ بنابراین در صورت تخلیه نکردن مستاجر مالک می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و مستأجر را مجبور به این کار کند. اگر مستأجر بنا بر شرایطی نتواند ملک را تخلیه کند، می‌تواند درخواست مهلت کند.

مهلت قانونی تخلیه با صدور حکم شورای حل اختلاف

شورای حل اختلاف معمولاً با بررسی‌کردن وضعیت زندگی مستأجر مهلت قانونی برای تخلیه مستأجر را یک ماه تمدید می‌کند. در این حالت مستأجر باید اجاره آن یک ماه را به موجر پرداخت کرده و مالک حق دخالت در این مهلت قانونی را ندارد. به این نکته مهم توجه داشته باشد که قرارداد بین مالک و مستأجر قانونی از طریق دفاتر اسناد رسمی باید تنظیم شده باشد.

اگر اجاره بر خلاف این مورد صورت بگیرد، باید حتماً دو فرد دیگر به‌غیراز مالک و مستأجر به‌عنوان شاهد این قرارداد را امضا کرده تا قرارداد روش قانونی خودش را طی کند.

مهلت قانونی تخلیه با صدور حکم شورای حل اختلاف 

تخلیه نکردن مستاجر و به تعویق‌انداختن حکم تخلیه

بعد از تمام‌شدن مهلت قانونی برای تخلیه ملک، فرد اجاره‌نشین و مستأجر باید خانه و ملک را تخلیه کند. تخلیه نکردن مستاجر و به تعویق‌انداختن آن باعث می‌شود تا دادگاه حق را به مالک خانه داده و تخلیه ملک را به مدت یک هفته صادر کند.

مطلب پیشنهادی:  نکات لازم برای انتقال سند ملک

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بین موجر و مستأجر وجود دارد همین تخلیه نکردن مستاجر و به تعویق‌انداختن حکم تخلیه است. دراین‌رابطه باید بگوییم تخلیه نکردن مستاجر هم در ملک مسکونی هم در ملک تجاری در شورای حل اختلاف حل می‌شود.

البته این نکته مهم را مدنظر قرار دهید که اگر حق با مستأجر باشد، مهلت قانونی از طریق شورای حل اختلاف به مستأجر داده می‌شود.

نحوه گرفتن مهلت قانونی برای تخلیه از مالک

گرفتن مهلت قانونی از موجر تنها در شرایطی امکان دارد که قرارداد اجاره‌نامه رسمی صادر شده باشد. بعد از صدور حکم تخلیه از سوی مالک، طی 48 ساعت به مستاجر اطلاع داده می‌شود.

بنابراین، در یک حالت است که مستأجر می‌تواند دیرتر از زمانی که باید تخلیه کند، خانه را خالی کند و آن هم زمانی است که از شورای حل اختلاف مهلت قانونی برای این کار بگیرد.

نحوه گرفتن مهلت قانونی برای تخلیه از مالک

در این زمان شورا با بررسی شرایط مستأجر زمانی را برای تخلیه مهلت می‌دهد که مستأجر باید اجاره‌بهای مهلت گرفته شده را به مالک بپردازد. مستأجر باید در زمان تعیین شده ملک را بدون هیچ مشکلی و با کمترین خسارت به مالک برگرداند. اگر در طول دوره اجاره مستأجر باعث بروز مشکلی در خانه شود، هزینه‌های خسارت را باید به طور کامل پرداخت کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    6 آبان 1402 در 12:12 ب.ظ

    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…