آیا نفقه زن بیوه بعد از فوت شوهر پرداخت می‌شود؟

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از وظایف قانونی و شرعی مرد پرداخت نفقه به همسر خود است اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا به زن بیوه نفقه تعلق می‌گیرد؟
نفقه زن بیوه

پرداخت نفقه زن بیوه از جمله مواردی است که همواره بعد از فوت متوفی بر سر آن چالش‌های بسیاری به وجود می‌آید. همراه دلتامگ باشید تا با هم ببینیم بعد از فوت همسر چه کسی باید نفقه همسر او را بپردازد؟

نفقه چیست و چگونه به زن پرداخت می‌شود؟

طبق قانون مدنی در صورت ازدواج دائم زن و مرد به گونه‌ای که عقد آن‌ها باطل و فسخ نشود، برای تامین مخارج و نیازمندی زندگی زن، مرد باید اقدام به تهیه مسکن برای اقامت همسر و فرزندان و تهیه خوراک، پوشاک و مسکن ، هزینه تحصیلات و درمان کند. از این رو زمانی که عقد داثم مرد و زن جاری می‌شود، مرد تکلیف قانونی به پرداخت نفقه داشته و نمی‌تواند بدون دلیل محکمه پسند از پرداخت آن خودداری کند.

برای پرداخت نفقه چند شرط لازم وجود دارد. اول اینکه باید حتماً زن و مرد به نکاح هم درآمده باشند. چرا که در عقدهای موقتی، نیازی به پرداخت نفقه از سوی مرد نمی‌باشد.

برای پرداخت نفقه وجود چند شرط لازم و ضروری است. اولاً زن و مرد باید حتماً به نکاح هم درآمده باشند. چرا که در عقدهای موقتی، نیاز به پرداخت نفقه از سوی مرد نیست.

برای پرداخت نفقه شرط مهم دیگری که وجود دارد آن است که زن باید حتماً از همسر خودش تمکین کند. تمکین‌کردن به این معنا است که زن با نفقه‌ای که شوهر به او می‌دهد، با او در مسکنی که تهیه کرده است زندگی کرده و از وی تمکین کند. تمکین به معنای اطاعت‌کردن از مرد و همچنین رعایت وظایف زناشویی است حالا اگر زنی خانه را ترک کرده یا از همسر خود تمکین نکند، مرد می‌تواند نفقه وی را پرداخت نکند.

نفقه چیست و چگونه به زن پرداخت می‌شود؟

نفقه زن بیوه

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا بعد از فوت شوهر نفقه زن بیوه پرداخت می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله. درهرحال با زندگی زوجین تمکین از جانب هر دو، نفقه باید پرداخت شود و زن استحقاق دریافت آن راحتی بعد از مرگ همسرش نیز دارد.

مطلب پیشنهادی:  مالکیت ملک را چگونه اثبات کنیم؟

نحوه مطالبه نفقه زن بیوه بعد از فوت شوهر

طبق قانون مدنی زن بیوه می‌تواند از اموال همسر متوفی خود نیز درخواست دریافت نفقه کند. نحوه گرفتن نفقه بعد از فوت همسر و در واقع نفقه زن بیوه به شرح زیر است. با ارائه درخواست زن یا با شکایت او از همسرش در صورت پرداخت‌نکردن این دین می‌توان درخواست نفقه کرد. دادخواست مطالبه نفقه زن بعد از فوت شوهر به دادگاه خانواده ارجاع داده شده و می‌توان آن را به طرفیت وراث شوهر تنظیم کرد. به‌این‌ترتیب زن می‌تواند سهم‌الارث خود را از شوهرش دریافت کرده و هم نفقه فعلی و گذشته خود را بعد از گذشت زمان عده وفات در صورت تمکین، مطالبه نماید.

آیا گرفتن نفقه از ارث یا دیه شوهر فوت شده امکان دارد؟

پرداخت نفقه جزو تکالیف شرعی مرد بوده که بر گردن او است و در صورت تقاضای زن و مطالبه او، مرد نمی‌تواند از پرداخت خودداری کند. توجه داشته باشید که اگر شوهر فوت کند، زن می‌تواند از وارثان همسر فوت شده خود هم مهریه و هم نفقه فعلی و گذشته خودش را دریافت کند.

آیا گرفتن نفقه از ارث یا دیه شوهر فوت شده امکان دارد؟

به همین ترتیب اگر زن فوت کند، وارثان زن می‌توانند مهریه را از شوهر او مطالبه نمایند. به‌طورکلی اگر مردی فوت شود کلیه بدهی‌های او باید از اموالی که بر جای گذاشته است پرداخت شده که مهریه و نفقه هم در حکم دین‌هایی هستند که مرد باید به زن خودپرداخت کند.

یک نظر

  1. ناشناس

    7 آبان 1402 در 11:28 ق.ظ

    بسیار عالی و کاربردی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …