مجازات رابطه نامشروع در این شرایط حبس است

0
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روابطی که زن و مرد با هم دارند ممکن است جنبه مجرمانه داشته و برای هر کدام از طرفین مجازات جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.
مجازات رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع از جمله موارد بسیار مهمی است که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده است. شرط اصلی در شکل‌گیری رابطه نامشروع آن است که زن و مرد دارای رابطه محرمیت نبوده و با هم یک سری رفتارهایی را انجام دهند تا بتوان گفت که جرمی در این زمینه صورت‌گرفته است. همراه دلتامگ باشید تا ببینیم قانون‌گذار برای این جرم مجازات زندان در نظر گرفته است؟

رابطه نامشروع

در این چنین روابط زن و مرد نامحرم حدومرز قواعد و مقررات حقوقی و شرعی را رد کرده و به نحوی وارد رابطه‌ای شده‌اند که حرام است. طبق منابع فقهی، زن و مردی که هنوز ازدواج نکرده‌اند، نمی‌توانند با هم روابط خلاف‌شرع داشته باشند.

روابط نامشروع هم می‌تواند در مورد روابط فیزیکی و هم جسمی بین زن و مرد بر قرار شود یا اینکه زن و مرد نامحرم با رضایت اقدام به رابطه جنسی کنند. در این مورد جرم زنا اتفاق افتاده که دارای مجازات بسیار سنگینی است.

رابطه نامشروع که در قانون مجازات بخش تعزیرات بیان شده است، رابطه‌ای غیر از عمل زنا بوده و صرفاً به روابط غیرجنسی در بین زن و مردی که بین آن‌ها رابطه زوجیت وجود ندارد گفته می‌شود.

حالا تصور کنید که رابطه نامشروع بین زن و مرد رخ‌داده و طبق نظر دادگاه، دو طرف مرتکب جرم شده و حال باید حکم مجازات آن‌ها صادر شود.

در این مورد گاهی این موضوع مطرح می‌شود که مرتکبین جرم روابط نامشروع و منافی عفت، به چه مجازاتی محکوم شده و آیا زن و مردی که رابطه خلاف‌شرع با یکدیگر برقرار می‌کنند، مجازات حبس برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود؟ رابطه نامشروع زندانی دارد یا خیر؟

بسیاری از جرایمی که در قانون بیان شده‌اند، مجازات حبس داشته و طی آن مجرمین طبق نوع رفتار مجرمانه راهی زندان می‌شوند.

رابطه نامشروع

آیا مجازات رابطه نامشروع حبس است؟

طبق مواردی که قبلا بیان کردیم، زن و مردی که با هم علقه زوجیت نداشته اما شروع به بر قراری رابطه نامشروع می‌کنند مجازات تا 99 ضربه شلاق را دارند. در قانون مجازات اسلامی برای روابطی نظیر بغل نمودن یا اقدام به بوسیدن هم نیز مجازات شلاق در نظر گرفته شده است.

مطلب پیشنهادی:  چگونه می‌توان حکم تخلیه را متوقف کرد؟

از مجازات رابطه نامشروع که در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی  در نظر گرفته شده است صراحتاً به این نتیجه می‌رسیم که مجازات رابطه نامشروع حبس نبوده و تنها مجازات شلاق برای آن در نظر گرفته شده است.

نکته مهم آن است که مجازات حبس برای روابط نامشروع از نوع تلفنی یا از طریق فضای مجازی نیز محقق نمی‌شود و این جرایم نیز مشمول مجازات شلاق هستند.

حالا ناگفته نماند که مجازات حبس را برای رابطه نامشروع تنها در یک حالت خاص و محدود می‌توان لحاظ کرد و آن هم در شرایطی است که تظاهر به انجام‌دادن چنین رابطه‌ای رخ دهد.

در واقع مرتکب در انظار عمومی تظاهر می‌کند که با یک فرد نامحرم، رابطه نامشروع کرده است که در این صورت حکم مجازات دیگری برای مرتکب در نظر گرفته خواهد شد.

آیا مجازات رابطه نامشروع حبس است؟

مجازات زندان در جرم رابطه نامشروع

تعیین‌کردن مجازات حبس برای جرم رابطه نامشروع در یک شرایط استثنایی در نظر گرفته شده است که این مورد در ماده ۶۳۸ قانون مجازت اسلامی بیان شده است.

طبق این ماده هرکس که علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نمایند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌گردد و درصورتی‌که مرتکب عملی شود که نفس آن دارای کیفر نباشد، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

محقق‌شدن شرایط این جرم منوط به آن است که در انظار و مکان عمومی رخ دهد. تنها حالت و شرایطی که می‌توان مجازات رابطه نامشروع را حبس دانست، همین ماده فوق‌الذکر است و به نحوی باید گفت که مستقیماً عمل رابطه نامشروع، مجازات زندانی ندارد و تظاهر به آن می‌تواند شامل حبس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …