روستای نابینایان، روستایی که همه در آن نابینا متولد می‌شدند!

4
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال نام روستاهای زیادی را در ایران شنیده‌اید که هرکدام به‌واسطه داشتن یک جاذبه گردشگری متفاوت و خاص معروف شده‌اند، اما روستاهایی در ایران وجود دارد که یک ویژگی خاص آن‌ها را از دیگر روستاهای ایران جدا کرده است. روستای نابینایان ایران یکی از این روستاهاست.
روستای نابینایان

روستای نابینایان ایران یکی از روستاهای عجیب و غیرعادی ایران است که چند سالی است بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است. روستایی که در آن همه نابینا هستند و حتی بچه‌ها نیز نابینا به دنیا می‌آیند. این یک پدیده ژنتیکی تلخ است که برای مردمان این دیار رخ‌داده است. دلتامگ در این مقاله به معرفی این روستای عجیب پرداخته است، با ما همراه باشید. روستای ماخونیک یکی دیگر از روستاهای عجیب ایران با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

روستای نابینایان کجاست؟

در استان خراسان شمالی، در روستایی از توابع شهر اسفراین روستایی وجود دارد که همه آن را با نام چهار برج می‌شناسند. چهار برج یکی از معروف‌ترین روستاهای خراسان شمالی است. موضوعی که باعث شده این روستا شهرت یابد و بر سر زبان‌ها بیفتد، نابینا بودن اهالی آن است.

جمعیت روستای نابینایان در خراسان شمالی حدود هزار نفر است و از آنجایی که شمار زیادی از مردمان این روستا نابینا هستند و حتی فرزندان آن‌ها نابینا به دنیا می‌آیند، با نام روستای نابینایان شهرت یافته است.

در لابه‌لای حرف‌های مردم روستای چهار برج متوجه می‌شوید که عارضه نابینایی در فرزندان این دیار از حدود بیست و پنج تا بیست سال پیش شروع شده است. همین عامل باعث شده که مردم روستا را نفرین شده بدانند و آرام‌آرام از روستا به مناطق دیگر مهاجرت کنند.

روستای چهار برج

روستای نابینایان در ایران

روستای چهار برج در بخش مرکزی شهرستان اسفراین و استان خراسان شمالی واقع شده است. این روستا در دهستان دامنکوه قرار گرفته است. همسایه‌های این روستا از جنوب شهرستان بجنورد و از غرب شهرستان اسفراین هستند.

متاسفانه شهرت این روستا به‌خاطر یک جاذبه گردشگری زیبا و جذاب نیست؛ بلکه یک علت تلخ و ناگوار دارد. نابینا متولد شدن اکثر فرزندان این روستا در نیم‌قرن گذشته علت شهرت این روستا بوده است؛ اما نکته بسیار عجیب درباره روستا این است که تنها مردمان آن نابینا نیستند؛ بلکه حیوانات اهلی روستا مثل گاو و گوسفند و حتی گربه‌های آن نیز نابینا متولد می‌شدند.

مطلب پیشنهادی:  گاز خنده چیست؟

شاید این یک علت ناگوار باشد؛ اما آمار بالای نابینایان روستای چهار برج باعث شده که این روستا اسم و رسمی برهم بزند و گردشگران بسیاری برای دیدن این روستای عجیب راهی این روستا در خراسان شمالی شوند.

چرا در روستای چهار برج بچه‌ها نابینا متولد می‌شدند؟

بسیاری گمان می‌کردند که این روستا نفرین شده یا طلسم شده است. کسی به خواستگاری دختران این روستا نمی‌رفت یا دختری به آن‌ها نمی‌داد. همه فکر می‌کردند مردم این روستا دچار یک بیماری نحس شده‌اند.

تا اینکه محققان علت اصلی بیماری را کشف کردند، علت اصلی آن یک ژن نهفته سیصدساله است که به دلیل ازدواج‌های فامیلی این‌گونه بروز کرده است. شیوع بالای نابینایی مادرزادی همراه با تکامل معیوب ساختار چشم در اهالی روستای چهار برج شهر اسفراین، محققان را به بررسی عوامل ژنتیکی مسئول این وضعیت تشویق کرد. داده‌های آسیب‌شناسی بافتی و تعیین HLA اشاره دارند که این بیماری در چهار برج از الگوی اتوزومی نهفته (اتوزومی مغلوب) تبعیت می‌کند.

با این وجود علت اصلی نابینایی در حیوانات اهلی هنوز هم کشف نشده است. برخی محققان اعتقاد دارند به دلیل آلودگی آب‌وخاک حیوانات این روستا نابینا متولد می‌شوند؛ اما بیماری آن‌ها هیچ ربطی به بیماری انسان‌ها ندارد.

روستای چهار برج روستای نابینایان ایران

سخن آخر

در طی چند سال گذشته طی تلاش‌های فراوان پزشکان این بیماری در میان مردم روستای نابینایان تا حد بسیار زیادی مهار شده است و کودکان روستا سالم متولد می‌شوند. در حال حاضر تنها 34 فرد نابینا در این روستا وجود دارد و شایعاتی که در مورد این روستا گفته می‌شود فقط بزرگ‌نمایی است.

تعداد کلمات مطلب: 559

4 دیدگاه

  1. مرتضی

    22 مهر 1402 در 10:09 ب.ظ

    تا ده سال آینده نابینا ها قادر به دیدن خواهند شد.

    پاسخ

    • مادر

      23 مهر 1402 در 10:27 ق.ظ

      بخاطر وجود طلا در منطقه است.

      پاسخ

  2. ناشناس

    23 مهر 1402 در 3:25 ق.ظ

    از نابینا متولد شدن حیوانات اهلی این روستا ثابت شد که در روستاها بر سر حیوانات چه بلایی میاد

    پاسخ

  3. عمو رضا

    23 مهر 1402 در 12:45 ب.ظ

    یه بنده خدایی اومد گفت اثبات میکنم که زباله اتمی تو منطقه زمان جنگ جهانی دفن شده ایشون ناپدید شد .

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

از این3 فواید آب سیب زمینی غافل نشوید

فواید آب سیب زمینی بسیار زیاد است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این سبزیجات ارزان …