5 نمونه از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس در پاییز

2
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر می‌خواهید به بندرعباس سفر کنید، الان دقیقا وقت آن است که کوله‌بار سفر خود را ببندید و راهی جنوب کشور شوید تا با آرامش خیال در هوایی مطلوب و دلپذیر به بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس بپردازید. 
جاهای دیدنی بندرعباس

جاهای دیدنی بندرعباس از معبد هندوها تا آب‌انبارهای برکه باران همگی در لیست عجیب‌ترین جاهای دیدنی هرمزگان قرار دارند. همراه دلتامگ سفری مجازی به این بندر مهم تجاری اقتصادی در جنوب کشور داشته باشید.

بندرعباس کجاست؟

بندرعباس مرکز استان هرمزگان است که در جنوب ایران واقع شده است. نام قدیمی این شهر زیبای بندری، بندر گمبرون بوده است که پس از لشکرکشی شاه‌عباس به آن و بیرون‌راندن پرتغالی‌ها از ایران، به بندرعباس شهرت یافت. بندرعباس یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی کشور و نیز یکی از مهم‌ترین بنادر کانتینری ایران است.

معرفی بندرعباس

قدمت سکونت در این شهر بندری زیبا و پرآوازه به زمان داریوش بزرگ برمی‌گردد. در دوره حکومت هخامنشیان نام این بندر، هورمیرزاد بوده است. از سال 1334 و از زمان حکومت محمدرضا پهلوی نگاه خاص و ویژه‌ای به این شهر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر استراتژیکی ایران شد.

از آن سال تا کنون بندرعباس از یک بندر کوچک ماهیگیری با تنها هفده هزار نفر جمعیت به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران با حدود هفتصد هزار نفر جمعیت و نقطه اصلی کشتیرانی جنوب کشور تبدیل شد.

معبد هندوها بندرعباس

پرستشگاه بت گوران از جاهای دیدنی بندرعباس

یکی از عجیب‌ترین اماکن توریستی شهر بندرعباس، پرستشگاه بت گوران یا معبد هندوهاست که در سال 1267 هجری شمسی به دستور  محمدحسن خان اسعدالملک، حاکم وقت بندرعباس ساخته شد. معماری این بنا مطابق با پرستشگاه‌های هندوها در هند بوده است.

اینجا محلی برای عبادت و خدایان هندو یعنی برهما، شیوا و وشینو در زمان سکونت هندوها در بندرعباس بوده است. از آنجایی که این معبد یک جاذبه تاریخی و توریستی بسیار متفاوت و منحصربه‌فرد در سراسر ایران است، از همان بدو ورود به بندرعباس برای گردشگران، جذاب و دلرباست.

کوه نمکی و غار خرسین

از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس می‌توان به کوهی از نمک طبیعی اشاره کرد که محدوده بسیار وسیعی را در نزدیکی سیاهو به خود اختصاص داده است. قندیل‌های نمکی این کوه عجیب با شکل‌های متفاوت و متنوع نمایی خاص به آن بخشیده‌اند. اینجا یکی از بکرترین مناطق استان هرمزگان است که از دست خرابکاری‌های بشر جان سالم به در برده است.

چشم‌اندازهای طبیعی منحصر‌به‌فرد نظیر ستون‌های نمکی، آبشارها و چشمه‌های نمکی بسیاری را می‌توانید در این منطقه مشاهده کنید. غار خرسین با دهانه‌ای که حدود سه متر ارتفاع و چهار متر عرض دارد در دل این گنبد نمکی قرار گرفته است. طول غار نمکی خرسین با سنگ‌های عجیب و ناپایدارش 178 متر است.

مطلب پیشنهادی:  تنگه ارغوان، سرزمین ارغوانی رنگ ایران

غار نمکی خرسین

چشمه آب گرم گنو از جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان

در فاصله 34 کیلومتری شمال شرقی بندرعباس کوهی به نام گنو وجود دارد که با داشتن چندین چشمه آب گرم معدنی به یکی از تفریحگاه‌های خوب بندرعباس تبدیل شده است. ارتفاع 2347 متری کوه گنو مانع خروج بخارهای آب دریا می‌شود به همین دلیل هوای استان هرمزگان همیشه گرم و شرجی است پس بهترین زمان سفر به این استانفصل‌های پاییز و زمستان است که هوا خنک‌تر می‌شود.

در فصل‌های سرد سال هوای اینجا بهاری می‌شود! تنها موجودی که می‌تواند در آب‌های گرم پر از هیدروژن سلفوره و کلر چشمه گنو دوام بیاورد نوعی ماهی خاص به نام آوینیوس گینویس است که در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

مسجد جامع دلگشا بندرعباس

یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس مسجد جامع اهل‌سنت این شهر معروف به مسجد دلگشا است. این مسجد دوطبقه با دوازده ستون، یک مناره و صحن و نمای سنتی و معماری قدیمی‌اش در دید گردشگران بسیار جذاب و تماشایی است. قدمت این مسجد بیش از 250 سال است که چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جامع بندرعباس

آب‌انبارهای برکه باران از جاهای دیدنی بندرعباس

از دیگر جاذبه‌های بندرعباس مجموعه‌ای شامل 5 برکه یا آب‌انبار است که با گنبدهای موزون و منحصربه‌فرد خود در خیابان 22 بهمن بندرعباس جای گرفته و چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند.

این آب‌انبارها که در ساخت آن از مصالحی چون سنگ و ملات ساروج استفاده شده یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های بندرعباس هستند. یکی از این برکه‌های خاص و استثنایی باران امروزه به آمفی‌تئاتر تبدیل شده است.

آب انبار برکه باران در بندر عباس

سخن آخر

از دیگر جاهای دیدنی بندرعباس می‌توان به موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس، موزه آب بندرعباس، محله باستانی سورو، بازار لاری‌ها و اوزی‌ها و آبشار تزرج اشاره کرد. از آنجایی که آب‌وهوای این شهر جنوبی بسیار گرم و شرجی است، بهترین زمان سفر به آن فصل پاییز و زمستان است که هوای آن معتدل و خنک می‌شود.

تعداد کلمات مطلب: 705

2 دیدگاه

  1. حسین

    22 مهر 1402 در 8:12 ق.ظ

    سلام بهترین و دیدنی ترین و معروف ترین آبگرم بندرعباس که خاصیت درمانی فوق‌العاده دارد آبگرم روستای خورگو در 60کیلومتری بندرعباس و جز استان مرکزی بندرعباس می باشد روستای خورگو بین چهار کوه بزرگ با انواع و اقسام آهو .بز. میشو قوچ و منطقه بکر بخصوص. در فصل زمستان بسیار دیدنی است روستای خورگو در 2فروردین 1356 بعلت زلزله نزدیک به هفت ریشتر قطر کلی ویران و توسط دولت وقت نقشه و کار ساختمانی پنج شهرک شروع شد و در دوران انقلاب با وقفه ای مواجه شد ولی در کل تکمیل و تحویل مردم شد بهترین مکان بکر که الان در استان وجود دارد خورگو می باشد حسینیه شهروی خورگو بیش از 500سال قدمت دارد و یک امام زاده دارد که توسط یک خیر بازسازی کلی شده و در پای کوه قرار دارد که الان قابل بهره برداری است فکر کنم هزینه مرمت آن از بیش از 50میلیارد تومان باشد خورگو دارای چندین آبگرم است که معروف ترین آن آبگرم اصلی است که بعلت گرم بودن بیش از حد و داشتن مواد معدنی قوی بیش از پنج دقیقه نمی توان در آبگرم بمانی چون امکان ایست قلبی صدرصد است آثار دیدنی متعددی دارد مثل آسیاب آبی که از آب آبگرم استفاده می کردند و گندم را تبدیل به آرد می کردند مردم این روستا اکثر با سواد که بیشتر آنها در سطح بالای پزشکی .مدیریتی . در کشورهای مختلف دنیا هستند

    پاسخ

    • زینب پروانه

      22 مهر 1402 در 9:03 ق.ظ

      ممنون ار توضیحات کاملتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

کوه های مریخی ایران کجاست؟

کوه‌های مریخی ایران را تا به حال دیده‌اید؟ کوه‌های مریخی چابهار یکی از جاذبه‌های طبیعی شگف…